Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOKİMYA |
Birinci düzey |
BK 102 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
No
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Pratik
|
Dersin amacı
|
Zootekni alanında öğrenim gören öğrencilere gerek teorik ve gerekse pratik derslerine temel oluşturacak şekilde evcil hayvan organizmalarındaki moleküller ve biyolojik reaksiyon ve metabolizmalarının yorumlanması için gerekli temel biyokimya bilgi ve becerilerinin kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Canlıların kimyasal yapı ve davranışlarını moleküler düzeyde incelemek.
|
1- |
Koenzimler / Vitamin tayin metotları
|
2- |
Vitaminler / Vitamin Deneyleri (Vitamin A ve E)
|
3- |
Vitaminler / Hormon Analiz metotları
|
4- |
Hormonlar / İdrar muayenelerine giriş
|
5- |
Hormonlar / İdrarın Fiziksel Muayenesi
|
6- |
Hormonlar / İdrarın Fiziksel Muayenesi
|
7- |
Karbonhidrat metabolizması / İdrarın kimyasal muayenesi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Karbonhidrat metabolizması / İdrarın kimyasal muayenesi
|
10- |
Karbonhidrat metabolizması / İdrarın mikroskobik muayenesi
|
11- |
Lipid metabolizması / Sütte Aseton Aranması
|
12- |
Lipid metabolizması / Safra deneyleri (Gmelin ve Rosin deneyleri)
|
13- |
Protein metabolizması / Safra deneyleri (Hammersten ve Fouchet deneyleri)
|
14- |
Protein metabolizması / Safra Asitleri deneyleri (Pettenkoffer ve Hay deneyleri)
|
15- |
Protein metabolizması / Diagnostik testlerin yorumu,Nükleik asit metabolizması / Diagnostik testlerin yorumu
|
16- |
Sınav
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Koenzimler ve vitaminlerin metabolizmadaki işlevleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Hormonların metabolizmadaki işlevleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Karbonhidrat, lipid, protein ve nükleik asit metabolizmaları hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Karbonhidrat, lipid ve protein deneyleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Enzim ve safra deneyleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
İdrar muayenesi ve süt deneyleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
|
|
3- |
Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
|
|
4- |
Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
|
|
5- |
Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
|
|
6- |
Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
|
|
7- |
Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
|
|
8- |
Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
|
|
9- |
Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
|
|
10- |
Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
|
|
11- |
Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
|
|
12- |
Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
|
|
13- |
Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
|
|
14- |
Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
L. Kalaycıoğlu, B. Serpek, M. Nizamlıoğlu, N. Başpınar, A.M. Tiftik. Biyokimya. 2. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Berg J. M., J. L. Tymoczko, Biochemistry. Fifth Ed. Freeman and Company, New York, 2002. 2- Nelson D. L., M.M. Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Third Ed. Worth Publishers, New York, 2000 3- Champe P.C., R.A. Harvey, Lippincott’s Illustrated Reviews Serisinden: Biyokimya. (Çeviri: Tokullugil A., . M. Dirican, E. Ulukaya ) 2. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 1997. 4- Onat T., K. Emerk, Temel Biyokimya. Cilt I. ve II., 2. Baskı, Saray Medikal Yayıncılık, İzmir, 1996 5- Ası T. Tablolarla Biyokimya. Cilt 1ve II. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 1996. 6- Tiftik A.M. Klinik Biyokimya. Mimoza yayınları, Konya, 1996. 7- Karagül H., A. Altıntaş, UR. Fidancı, T.Sel. Klinik Biyokimya. Medisan Yayınevi, Ankara, 2000. 8-Karagül H., A. Altıntaş, UR. Fidancı, T.Sel. Temel Biyokimya Uygulamaları. Medisan Yayınevi, Ankara, 1999.
|
|