Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
RESME GİRİŞ 1 |
Birinci düzey |
RES103 |
Zorunlu |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. AHMET KÜRŞAT ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK-UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Çizginin bir yaratım ve anlatım aracı olarak olayları ve objeleri doğru yansıtabilmek. Nesneler
dünyasını araştırmak ve sorgulamak., Desenin bir tasarım aracı olarak tüm olanaklarının kullanılarak öğrenciye
önemli bir görsel formasyon kazandırmak. Öğrencinin sanatsal anlatım yeteneğinin, el becerisinin, görme ve
algılama kapasitesini geliştirilmek. Yaratıcı çözümler üretecek temel bilgiye sahip öğrenciler yetiştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Tüm sanat disiplenlerinin temeli olan desen, dünyayı algılamamız ve kavramamız için önemli bir yöntemdir.
Görme, duyum ve estetikle ilgili deneyimimizin bir taşıyıcısı olan desen disiplini aynı zamanda görsel sanatların
temel disiplinidir. Bu derste atölye ortamında canlı model, mekan ve kompozisyon çalışmaları aracılığı ile füzen,
grafit, çini mürekkebi v.b. malzemeler kullanılarak ve çizim teknikleri gösterilerek, öğrencinin resimsel alt yapısı
oluşturulacaktır.
|
1- |
Dersinin içerik ve kapsamı. Kadraj alma ,görme konisinin tanımı ve kullanımı , gözü disipline etme yöntemleri. Yıl boyunca kullanacakları malzeme ve araçların gösterilmesi.
|
2- |
Organik ve geometrik şekillerden oluşan komposizyon çalışması. Kağıda yerleştirme, oran-orantı ve proporsiyona dikkat etme.
|
3- |
Organik ve geometrik şekilerden oluşan komposizyon çalışması. Çizgi ile ton ve hacim çalışması.
|
4- |
Kurşun kalemle bayan torso çalışması, hareket, denge Düz ve sert çizgilerle çalışma.Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
5- |
Kurşun kalemle erkek torso çalışması, hareket, denge Düz ve sert çizgilerle çalışma. Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
6- |
Işık. Işığın çok yönlü ve farklı biçim ve durumlarda kullanımının sanat tarihinden görsel dokümanlarla anlatımı. Koyudan silinerek elde edilen çalışma.
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Organik nesne, geometrik şeklerden veya torsodan oluşan komposizyon çalışması
|
9- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, düz ve sert çizgilerle çalışma. Planları ve sadece iç konturlar ile yüzeyleri görme . Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
10- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, hareket, denge. Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
11- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, hareket, denge, çizgi ile ton oluşturma ve hacim verme . Amaç çizgiler kullanarak hem çizgisel hem de tonal desen yapmak.
|
12- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, çizgi ile modle etme, insan bedenine dair hacmin plastik değerlerini araştırma, detaya dayalı etüdler ve eskizler.
|
13- |
Desen konstruksyonunu daha iyi ve doğru olarak algılaması için öğrencilere büyük ustaların örneklerinden kopyalar yaptırmak.
|
14- |
Desen ve mekan, perspektif Mekan ve kompozisyon. Mekanı geniş bir bakış açısı ile değerlendirip kompozisyondaki hiyerarşik düzenlemeyi kurgulamak.
|
15- |
Lavi çalışması. Dış kontur çizgileri tarama ucu kullanılarak oblik ışık altında lavi tekniği ile plan ve yüzey araştırmaları yapılacak.
|
16- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
|
2- |
İnsan vücudunun karakteristik özelliklerini yakalayabilmek.
|
3- |
İnsan formuna ilişkin anatomik bilgi ve estetik duyarlılığın geliştirilmesi
|
4- |
Canlı Model üzerinden çalışma yetisi kazanmak.
|
5- |
Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
|
6- |
İnsan formuna ilişkin anatomik bilgi ve estetik duyarlılığın geliştirilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
6
|
90
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
128
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
10
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
5
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Çizginin Gücü, Haydar Çelik , Engin Yayınçılık , İstanbul ,1996
-Anatomy, Drawing School- Human- Animal- Comporative Anatomy, Konemann, 1996
-The Language of the Body Drawings, Pierre Paul Prudhon, Henry N. Abrams.Inc. Publiers, 1996
-İnsan Figürü Çizme Sanatı, Jose M. Parramon, Remzi Kitabevi, 1993
-Çizgi ve Eller- Osman Hamdi Bey’den Günümüze Türk Resminde Desen,Y.K.Y.,2001
-Karakalem Resim; ÇAĞLARCA, Sadettin
-Figure Drawing: A Practical Manual for All Students of Art; RAYNES, John
|
|