Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
RESME GİRİŞ 1 |
Birinci düzey |
RES103 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. AHMET KÜRŞAT ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK-UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Çizginin bir yaratım ve anlatım aracı olarak olayları ve objeleri doğru yansıtabilmek. Nesneler
dünyasını araştırmak ve sorgulamak., Desenin bir tasarım aracı olarak tüm olanaklarının kullanılarak öğrenciye
önemli bir görsel formasyon kazandırmak. Öğrencinin sanatsal anlatım yeteneğinin, el becerisinin, görme ve
algılama kapasitesini geliştirilmek. Yaratıcı çözümler üretecek temel bilgiye sahip öğrenciler yetiştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Tüm sanat disiplenlerinin temeli olan desen, dünyayı algılamamız ve kavramamız için önemli bir yöntemdir.
Görme, duyum ve estetikle ilgili deneyimimizin bir taşıyıcısı olan desen disiplini aynı zamanda görsel sanatların
temel disiplinidir. Bu derste atölye ortamında canlı model, mekan ve kompozisyon çalışmaları aracılığı ile füzen,
grafit, çini mürekkebi v.b. malzemeler kullanılarak ve çizim teknikleri gösterilerek, öğrencinin resimsel alt yapısı
oluşturulacaktır.
|
1- |
Dersinin içerik ve kapsamı. Kadraj alma ,görme konisinin tanımı ve kullanımı , gözü disipline etme yöntemleri. Yıl boyunca kullanacakları malzeme ve araçların gösterilmesi.
|
2- |
Organik ve geometrik şekillerden oluşan komposizyon çalışması. Kağıda yerleştirme, oran-orantı ve proporsiyona dikkat etme.
|
3- |
Organik ve geometrik şekilerden oluşan komposizyon çalışması. Çizgi ile ton ve hacim çalışması.
|
4- |
Kurşun kalemle bayan torso çalışması, hareket, denge Düz ve sert çizgilerle çalışma.Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
5- |
Kurşun kalemle erkek torso çalışması, hareket, denge Düz ve sert çizgilerle çalışma. Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
6- |
Işık. Işığın çok yönlü ve farklı biçim ve durumlarda kullanımının sanat tarihinden görsel dokümanlarla anlatımı. Koyudan silinerek elde edilen çalışma.
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Organik nesne, geometrik şeklerden veya torsodan oluşan komposizyon çalışması
|
9- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, düz ve sert çizgilerle çalışma. Planları ve sadece iç konturlar ile yüzeyleri görme . Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
10- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, hareket, denge. Hacim verme. Formu oluşturan geometrik alt yapıdan yararlanma yöntemleri.
|
11- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, hareket, denge, çizgi ile ton oluşturma ve hacim verme . Amaç çizgiler kullanarak hem çizgisel hem de tonal desen yapmak.
|
12- |
Kurşun kalemle canlı model çalışması, çizgi ile modle etme, insan bedenine dair hacmin plastik değerlerini araştırma, detaya dayalı etüdler ve eskizler.
|
13- |
Desen konstruksyonunu daha iyi ve doğru olarak algılaması için öğrencilere büyük ustaların örneklerinden kopyalar yaptırmak.
|
14- |
Desen ve mekan, perspektif Mekan ve kompozisyon. Mekanı geniş bir bakış açısı ile değerlendirip kompozisyondaki hiyerarşik düzenlemeyi kurgulamak.
|
15- |
Lavi çalışması. Dış kontur çizgileri tarama ucu kullanılarak oblik ışık altında lavi tekniği ile plan ve yüzey araştırmaları yapılacak.
|
16- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
|
2- |
İnsan vücudunun karakteristik özelliklerini yakalayabilmek.
|
3- |
İnsan formuna ilişkin anatomik bilgi ve estetik duyarlılığın geliştirilmesi
|
4- |
Canlı Model üzerinden çalışma yetisi kazanmak.
|
5- |
Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
|
6- |
İnsan formuna ilişkin anatomik bilgi ve estetik duyarlılığın geliştirilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
6
|
90
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
128
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
10
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
5
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yok
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Çizginin Gücü, Haydar Çelik , Engin Yayınçılık , İstanbul ,1996
-Anatomy, Drawing School- Human- Animal- Comporative Anatomy, Konemann, 1996
-The Language of the Body Drawings, Pierre Paul Prudhon, Henry N. Abrams.Inc. Publiers, 1996
-İnsan Figürü Çizme Sanatı, Jose M. Parramon, Remzi Kitabevi, 1993
-Çizgi ve Eller- Osman Hamdi Bey’den Günümüze Türk Resminde Desen,Y.K.Y.,2001
-Karakalem Resim; ÇAĞLARCA, Sadettin
-Figure Drawing: A Practical Manual for All Students of Art; RAYNES, John
|
|