Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME |
Birinci düzey |
İPFP462 |
Seçmeli |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NAİME ELCAN KAYNAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. HAYRİYE GENCEL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze - Dersler anlatım, soru-cevap, tartışma vb. metotlarla işlenecek derslere öğrencilerin aktif katılımı sağlanacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler program okur-yazarlığına sahip olur.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere eğitimde program geliştirme, program geliştirmenin planlanması, program tasarısı hazırlama ve program geliştirme yaklaşımları gibi konular ile ilgili teorik bilgiler verilmektedir.
|
1- |
Program Geliştirmede Temel Kavramlar: Eğitim, Öğretim, Öğrenme, Formal-İnformal Eğitim
|
2- |
Program Geliştirmede Temel Kavramlar: Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Örtük Program, Program Geliştirme
|
3- |
Program Geliştirmenin Temelleri: Tarihi, Ekonomik, Toplumsal, Konu Alanı
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
4- |
Program Geliştirmenin Temelleri: Bireysel, Felsefi
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
5- |
Eğitim Programı Tasarımı ve Modelleri
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
6- |
Program Geliştirmenin Planlanması: İhtiyaç Analizi
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
7- |
Program Tasarısı Hazırlama (Bilişsel Hedef)
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
8- |
Program Tasarısı Hazırlama (Duyuşsal-Devinişsel Hedef)
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
9- |
Program Tasarısı Hazırlama (İçerik)
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
10- |
Ara Sınav
|
11- |
Program Tasarısı Hazırlama (Eğitim Durumları)
Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
12- |
Program Tasarısı Hazırlama (Sınama Durumu/Değerlendirme) Din Eğitim Programları İncelemesi (MEB- DİB)
|
13- |
Program Tasarısı Hazırlama: Yıllık plan ve günlük plan hazırlama
|
14- |
Programa Süreklilik Kazandırılması, Program Geliştirmede Yeni Yönelimler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Program geliştirmedeki temel kavramları açıklar.
|
2- |
MEB ve DİB’de kullanılan eğitim programlarını değerlendirir.
|
3- |
Program geliştirmenin dayandığı temelleri yorumlar.
|
4- |
Eğitim programı tasarım ve modellerini söyler/açıklar.
|
5- |
Program tasarısı hazırlamadaki ilkeleri ve bu sürecin nasıl şekillendiğini söyler.
|
6- |
Program geliştirmedeki yeni yönelimleri açıklar.
|
7- |
Yeni yönelimlerin ortak yönlerini ve farklılıklarını ortaya koyar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
61
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Dr. Ömer Cem KARACAOĞLU, ''''Eğitimde Program Geliştirme'''', Nobel Akademik Yay., Ankara, 2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özcan Demirel, ’’Eğitimde Program Geliştirme – Kuramdan Uygulamaya’’, Pegem Akademi, Ankara 2015.
|
|