Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (doktora) > TÜR VE TÜRLEŞME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜR VE TÜRLEŞME Üçüncü düzey BİY 624 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. COŞKUN TEZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. COŞKUN TEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Her konunun işlenmesi konu anlatımı ve tartışma şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilere çeşitli konularda ödev verilerek bilgileri pekiştirilecektir
Dersin amacı Bu dersin amacı; tür kavramlarını ve türleşme modellerini kavratmaktır.
Dersin tanımı Tür kavramları. Allopatrik, simpatrik ve parapatrik türleşme. Genetik farklılaşma ve üreme izolasyonu. Hibrit zonlar, soya yönelme ve türleşme. İzolasyon mekanizmaları; yerleşme ve dağılış yoluyla coğrafik izolasyon; vikaryans yoluyla coğrafik izolasyon. Eşeysel seçilim ve türleşme

Dersin içeriği
1- Tür kavramları.
2- Tür kavramları.
3- Türleşme modelleri
4- Allopatrik türleşme
5- Simpatrik türleşme
6- Parapatrik türleşme
7- Genetik farklılaşma ve üreme izolasyonu
8- Hibrit zonlar
9- Soya yönelme ve türleşme
10- İzolasyon mekanizmaları
11- İzolasyon mekanizmaları
12- Yerleşme ve dağılış yoluyla coğrafik izolasyon
13- Vikaryans yoluyla coğrafik izolasyon
14- Eşeysel seçilim ve türleşme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Canlıların zaman içinde değiştiğini anlayabilir.
2- Zaman içinde canlıların evrimleştiğine dair kanıtları öğrenebilir.
3- Tür Kavramlarını öğrenebilir.
4- Türleşme modellerini öğrenebilir.
5- Türleşme Mekanizmalarını öğrenebilir.
6- Populasyonların Zaman İçinde Değişmesine Neden Olan Evrimsel Mekanizmalarını öğrenebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 8 3 24
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı King, M. 1993. Species Evolution. The role of chromosome change. Cambridge Univ. Press.
Yardımcı Kaynaklar Çıplak, B., Başıbüyük, H.H., Karaytuğ, S., Gündüz, İ., Evrimsel Analiz Palme Yayıncılık, Ankara 2002 (Evolutionary Analysis S. Freeman, J. C. Herron Prentice-Hall, Inc 2. Edit. 1999) (Turkish translation)

Ders ile ilgili dosyalar