Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (y.l.) > HETEROHALKALI BİLEŞİKLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HETEROHALKALI BİLEŞİKLER İkinci düzey KİM 575 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İLHAN ÖZER İLHAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Emin Sarıpınar
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Rifat Emin Bora
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Organik kimyanın önemli bir sınıfı olan alisiklik ve heterosiklik bileşikleri tanımak
Dersin tanımı Heterosiklik bileşiklerin sınıflandırılması; beşli halkaların (furan, tiyofen, pirrol gruplarının) sınıflandırılması, sentezleri, teşhis ve reaksiyonlarının incelenmesi; bir, iki, üç ve daha fazla heteroatom ihtiva eden beşli ve bir, iki, üç ve daha fazla heteroatom ihtiva eden altılı halkaların incelenmesi; benzen kondanse bir veya iki heteroatomlu yedili halkalar ve bisiklik heterosiklik sistemlerin incelenmesi.

Dersin içeriği
1- Heterosiklik bileşikler (heteroalkanlar, heteroalkenler, heteroalkinler)
2- Beşli halkalı sistemlerden furan grubunun sentezleri, özellikleri.
3- Furan grubunun türevleri, furfural, kondanse furan halkalı sistemleri.
4- Tiyofen grubu sentezleri, özellikleri, türevleri ve kondanse tiyofen halkalı sistemler.
5- Pirrol grubu bileşiklerin sentezleri, özellikleri ve türevleri.
6- Enaminler, porfirin boyar maddeleri, hemoglobin, klorofil ve vitamin B12
7- ARASINAV
8- Kondanse pirrol halkalı sistemleri (indol, izatin, triptofan, indigo boyar maddeleri, indolizin ve kondanse üç halkalı sistemler) İki heteroatomlu beşli halkalar: pirazol grubu sentezleri, özellikleri ve türevleri.
9- İmidazol grubu sentezleri, özellikleri ve türevleri, iki ayrı heteroatom içeren beşli halkalar: oksazol, izoksazol, triazol ve izotriazol gruplarının sentezleri, özellikleri ve türevleri.
10- Üç ve daha fazla heteroatom içeren beşli halkalar: triazol, tetrazol, pentazol ve tridiazol grupları
11- Bir heteroatomlu altılı halkalar (piridin ve pironun benzen kondanse halka sistemleri) : kinolin, benzokinolin, izokinolin ve kroman grupları.
12- İki heteroatomlu altılı halkalar (piridazin, pirimidin, pirazin ve benzodiazinler)
13- Üç ve dört heteroatomlu altılı halkalar (triazinler ve tetrazinler). Benzen kondanse bir veya iki heteroatomlu yedili halklar (benzazepinler ve benzodiazepinler)
14- Bisiklik heterosiklik sistemler (purin, pterin ve flavin türevleri)
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci heterosiklik bileşikler hakkında geniş bilgi edinir
2- Heterosiklik bileşiklerin reaksiyon mekanizmasını öğrenir
3- Heterosiklik bileşiklerin reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinir
4- Organik ürünler hakkında bilgi edinir
5- Özel reaksiyonlar öğrenilir
6- Özel sentez metotları hakkında bilgi edinir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2- İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3- Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4- Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5- Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6- Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7- Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8- Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9- Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 6 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 8 32
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 2 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 8 32
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Chemie der Heterocyclen, Eine Einführung, F. Arndt, Verlang Chemie, Gmb H. Weinheim/ Bergstr, • Lehrbuch der Organischen Chemie, H. Beyer, S. Hirzel Verlag Stuttgart, • Organic Chemistry, R. T. Morrison, R. N. Boyd, Allyn and Bacon, Inc. Boston, • Organik Kimya, R. Ün, İst. Üniv. Müh. Fak. Kimya Bölümü, İst. Üniv. Yayınları, Sayı 3220, • Lehrbuch der Organischen Chemie,L. F. Fieser, M. Fieser, Verlag Chemie GMBH. Weinheim/ Bergstr. • Organik Kimya, E. Oskay, Hacettepe Üniv. Yayınları A-1Z
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar