Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HETEROHALKALI BİLEŞİKLER |
Üçüncü düzey |
KİM 575 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İLHAN ÖZER İLHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Emin Sarıpınar
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Rifat Emin Bora
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Organik kimyanın önemli bir sınıfı olan alisiklik ve heterosiklik bileşikleri tanımak
|
Dersin tanımı
|
Heterosiklik bileşiklerin sınıflandırılması; beşli halkaların (furan, tiyofen, pirrol gruplarının) sınıflandırılması, sentezleri, teşhis ve reaksiyonlarının incelenmesi; bir, iki, üç ve daha fazla heteroatom ihtiva eden beşli ve bir, iki, üç ve daha fazla heteroatom ihtiva eden altılı halkaların incelenmesi; benzen kondanse bir veya iki heteroatomlu yedili halkalar ve bisiklik heterosiklik sistemlerin incelenmesi.
|
1- |
Heterosiklik bileşikler (heteroalkanlar, heteroalkenler, heteroalkinler)
|
2- |
Beşli halkalı sistemlerden furan grubunun sentezleri, özellikleri.
|
3- |
Furan grubunun türevleri, furfural, kondanse furan halkalı sistemleri.
|
4- |
Tiyofen grubu sentezleri, özellikleri, türevleri ve kondanse tiyofen halkalı sistemler.
|
5- |
Pirrol grubu bileşiklerin sentezleri, özellikleri ve türevleri.
|
6- |
Enaminler, porfirin boyar maddeleri, hemoglobin, klorofil ve vitamin B12
|
7- |
ARASINAV
|
8- |
Kondanse pirrol halkalı sistemleri (indol, izatin, triptofan, indigo boyar maddeleri, indolizin ve kondanse üç halkalı sistemler) İki heteroatomlu beşli halkalar: pirazol grubu sentezleri, özellikleri ve türevleri.
|
9- |
İmidazol grubu sentezleri, özellikleri ve türevleri, iki ayrı heteroatom içeren beşli halkalar: oksazol, izoksazol, triazol ve izotriazol gruplarının sentezleri, özellikleri ve türevleri.
|
10- |
Üç ve daha fazla heteroatom içeren beşli halkalar: triazol, tetrazol, pentazol ve tridiazol grupları
|
11- |
Bir heteroatomlu altılı halkalar (piridin ve pironun benzen kondanse halka sistemleri) : kinolin, benzokinolin, izokinolin ve kroman grupları.
|
12- |
İki heteroatomlu altılı halkalar (piridazin, pirimidin, pirazin ve benzodiazinler)
|
13- |
Üç ve dört heteroatomlu altılı halkalar (triazinler ve tetrazinler). Benzen kondanse bir veya iki heteroatomlu yedili halklar (benzazepinler ve benzodiazepinler)
|
14- |
Bisiklik heterosiklik sistemler (purin, pterin ve flavin türevleri)
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci heterosiklik bileşikler hakkında geniş bilgi edinir
|
2- |
Heterosiklik bileşiklerin reaksiyon mekanizmasını öğrenir
|
3- |
Heterosiklik bileşiklerin reaksiyonlarının sınıflandırılması hakkında bilgi edinir
|
4- |
Organik ürünler hakkında bilgi edinir
|
5- |
Özel reaksiyonlar öğrenilir
|
6- |
Özel sentez metotları hakkında bilgi edinir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilme
|
|
2- |
Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olma
|
|
3- |
Matematik alanındaki bilgilerini farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni çalışmalar yapabilme
|
|
4- |
Uzmanlık gerektiren problemleri, bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak analiz edebilme,
yorumlayabilme ve çözüm üretebilme
|
|
5- |
Kendi alanında bağımsız olarak problemler kurgulama, bu problemlerin matematiksel modellerini oluşturarak çözümler üretebilme
|
|
6- |
Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
|
|
7- |
Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
|
|
8- |
Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve verimli bir şekilde kullanabilme
|
|
9- |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
|
|
10- |
Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
|
|
11- |
Yaptığı özgün çalışmaları ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlayabilme
|
|
12- |
Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme, yorumlayabilme ve kullanbilme
|
|
13- |
Lisans ve lisansüstü düzeyde edinilen bilgiler temelinde bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek düzeye ulaşabilme.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
4
|
52
|
Ödevler
|
6
|
3
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
8
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
2
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
8
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Chemie der Heterocyclen, Eine Einführung, F. Arndt, Verlang Chemie, Gmb H. Weinheim/ Bergstr,
• Lehrbuch der Organischen Chemie, H. Beyer, S. Hirzel Verlag Stuttgart,
• Organic Chemistry, R. T. Morrison, R. N. Boyd, Allyn and Bacon, Inc. Boston,
• Organik Kimya, R. Ün, İst. Üniv. Müh. Fak. Kimya Bölümü, İst. Üniv. Yayınları, Sayı 3220,
• Lehrbuch der Organischen Chemie,L. F. Fieser, M. Fieser, Verlag Chemie GMBH. Weinheim/ Bergstr.
• Organik Kimya, E. Oskay, Hacettepe Üniv. Yayınları A-1Z
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|