Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEMEL MÜZİK KURAMLARI II |
Üçüncü düzey |
MÜZ102 |
|
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Müziğin temel kavramlarının öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencinin, müziği okuyabilmesi, yazabilmesi, çalabilmesi, ve
anlamayabilmesi için gerekli ola
n temel müzik kuramlarının öğretimi devam etmektedir
.
|
1- |
Müzik biçimleri (motif, cümle, dönem (periyod)), nüanslar, solfej, dikte, tempo ve karakter terimleri, sekizli çizgisi.
|
2- |
.Seslerin gürlükleri, tempo gürlük, ölçü (basit ölçü, bileşik ölçü, aksak ölçü), ritim, metrik yapı (ritim-tempo ayrımı), ölçü vurmak, senkop.
|
3- |
.Aralıklar, temel ses, zirve ses, çıkıcı aralıklar, inici aralıklar, melodik aralıklar, armonik aralıklar, basit ve bileşik aralıklar.
|
4- |
.Aralıklarda nitelik, anarmonik aralıklar (uyumlu, uyuşumsuz, kakışık), diyatonik ve kromatik aralıklar.
|
5- |
.Aralıkların çevrimi, durucu, yürüyücü aralıklar, akorların çevrimi.
|
6- |
.Türk müziği ve koma sistemi, Türk Müziğinde değiştirici işaretler, Türk Müziği sistemi ve ikili aralıkları (perde isimleri ve yerleri), ikili aralıkların isimlendirilmesi, aralıkların genişliği.
|
7- |
.Türk Müziği dizilerini oluşturan tam dörtlü ve beşliler.
|
8- |
.Türk Müziği dizilerini oluşturan diğer özel dörtlü ve beşliler.
|
9- |
.SINAV HAFTASI
|
10- |
.SINAV HAFTASI
|
11- |
-Dizi ve dizinin seslerinin isim ve görevleri.
|
12- |
-Türk Müziği dizilerinde uygunluk ve uygunsuzluk, dizilerin genişlemesi, yeden çeşitleri, makam, seyir, donanım, transpoze.
|
13- |
-Düzüm, usulün tanımı, usul rakamları ve ölçüleri, usullerde mertebe, usul vurulması
|
14- |
-Basit ve mürekkeb usuller, usullerin ve velvelelerinin yazılması
|
15- |
-Beş zamalı usullaere kadar küçük usuller (nim sofyan, semai, sofyan, Türk aksağı).
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Müzik biçimlerini (motif, cümle, dö
nem (periyod)), nüansları, solfej, dikte, tempo ve karakter terimlerini, sekizli çizgisini bilir.
|
2- |
Seslerin gürlükleri, tempo gürlük, ölçü (basit ölçü, bileGik ölçü, aksak ölçü), ritim, metrik yapı (ritim
-
tempo ayrımı), ölçü vurmak,
senkop kavramlarını bilir.
|
3- |
Aral
ıkları, temel ses, zirve ses kavramlarını, çıkıcı aralıkları, inici aralıkları, melodik aralıkları, armonik aralıkları, basit ve bileşik aralık
ları bilir.
|
4- |
Aralıklarda nitelik kavramını, anarmonik aralıkları (uyumlu, uyuGumsuz, kakıGık), diyatonik ve kromatik aralıkları bilir.
|
5- |
A
ralıkların çevrimini, durucu, yürüyücü aralıkları, akorların çevrimini bilir.
|
6- |
Türk müziğini ve koma sistemini, Türk Müziğinde değiştirici işaretleri, Türk Müziği sistemi ve ikili aralıkları (perde isimleri ve
yerleri),
ikili aralıkların isimlendirilmesini, aralık
ların genişliğini bilir.
|
7- |
Türk Müziği dizilerini oluşturan tam dörtlü ve beşlileri bilir.
|
8- |
Türk Müziği dizilerini oluşturan diğer özel dörtlü ve beşlileri bilir.
|
9- |
Dizi kavramını ve diz
inin seslerinin isim ve görevlerini, Türk Müziği dizilerinde uygunluk ve uygunsuzluk kavramlarını, dizilerin genişlemesini, yeden çeşitlerini,
makam, seyir, donanım, transpoze kavramlarını bilir.
|
10- |
Düzüm kaavramını, usulün tanımını, usul rakamları ve ölçülerini, usullerde mertebe kavramını, usul vurulmasını, Basit ve mürekkeb usulleri, usullerin ve velvelelerinin yazılmasını,
Beş zamanlı usullere kadar küçük usulleri (nim sofyan, semai, sofyan, Türk aksağı) bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Pedodonti teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Tıbbi alanlar başta olmak üzere farklı disiplinlerle çalışarak yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Pedodonti alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
4- |
Pedodonti alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
SUN, Muammer. (2005) Solfej 1 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (2005) Solfej 2 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (1998) garkılarla Türkülerle Temel Müzik Eğitimi , Ankara, Yurt Renkleri Yayınevi, SUN, Muammer. (2004) Türk Müziği Makam Dizileri , Ankara, Sun Yayınevi, SAĞLAM, Atilla. (2004) Müziksel GGitme Yazma ve Okuma Kapsamında Mü zik Yetenek Sınavlarına Hazırlık , Gstanbul, Aktüel Yayınları, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2002) Müziksel GGitme Okuma , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2003) Müziksel GGitme Okuma Eğitimi ve Kuram , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR , Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2005) Müziksel Yazma Eğitimi ve Ezgi Bankası , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZKAN, G. Hakkı. (1994) Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri , Gstanbul, Ötüken NeGriyat Ag., SAY, Ahmet. (2001) Müziğin Kitabı , Ankara, Müzi k Ansiklopedisi Yayınları, SAYGUN, A. Ahmet (1958) Musiki Nazariyatı , Gstanbul, Maarif Basımevi, SAYGUN, A. Ahmet (1962) Musiki Temel Bilgisi , Gstanbul, Milli Eğitim Basımevi, ÖZÇELGK, Sadık. (2003) Müzikal Dikte ve Solfej , Ankara, BaGkent Matbaacılık, HAC IEV, ParaGkev. (2005) Temel Müzik Teo r isi , Çev: Ahter DESTAN, Gstanbul, Pan Yayıncılık, KAROLYG, Otto. (2005) Müziğe GiriG , Çev: Mehmet NEMUTLU, Gstanbul, Pan Yayıncılık, TABAKOĞLU, Vicdan. ( - ) Bona Müzik Teorisi Notları , Ankara, Yeni Dağarcık Yayınları, S AĞER, Turan. (2004) Temel Müzik Teorisi , Gstanbul, Bemol Yayıncılık, ÇALIgIR, Feridun. ( - ) Temel Müzik Kuramları , Ankara, Önder Matbaacılık.
|
|