Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Müzik > TEMEL MÜZİK KURAMLARI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEMEL MÜZİK KURAMLARI II Birinci düzey MÜZ102 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. LEVENT DEĞİRMENCİOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Müziğin temel kavramlarının öğretilmesi.
Dersin tanımı Bu derste öğrencinin, müziği okuyabilmesi, yazabilmesi, çalabilmesi, ve anlamayabilmesi için gerekli ola n temel müzik kuramlarının öğretimi devam etmektedir .

Dersin içeriği
1- Müzik biçimleri (motif, cümle, dönem (periyod)), nüanslar, solfej, dikte, tempo ve karakter terimleri, sekizli çizgisi.
2- .Seslerin gürlükleri, tempo gürlük, ölçü (basit ölçü, bileşik ölçü, aksak ölçü), ritim, metrik yapı (ritim-tempo ayrımı), ölçü vurmak, senkop.
3- .Aralıklar, temel ses, zirve ses, çıkıcı aralıklar, inici aralıklar, melodik aralıklar, armonik aralıklar, basit ve bileşik aralıklar.
4- .Aralıklarda nitelik, anarmonik aralıklar (uyumlu, uyuşumsuz, kakışık), diyatonik ve kromatik aralıklar.
5- .Aralıkların çevrimi, durucu, yürüyücü aralıklar, akorların çevrimi.
6- .Türk müziği ve koma sistemi, Türk Müziğinde değiştirici işaretler, Türk Müziği sistemi ve ikili aralıkları (perde isimleri ve yerleri), ikili aralıkların isimlendirilmesi, aralıkların genişliği.
7- .Türk Müziği dizilerini oluşturan tam dörtlü ve beşliler.
8- .Türk Müziği dizilerini oluşturan diğer özel dörtlü ve beşliler.
9- .SINAV HAFTASI
10- .SINAV HAFTASI
11- -Dizi ve dizinin seslerinin isim ve görevleri.
12- -Türk Müziği dizilerinde uygunluk ve uygunsuzluk, dizilerin genişlemesi, yeden çeşitleri, makam, seyir, donanım, transpoze.
13- -Düzüm, usulün tanımı, usul rakamları ve ölçüleri, usullerde mertebe, usul vurulması
14- -Basit ve mürekkeb usuller, usullerin ve velvelelerinin yazılması
15- -Beş zamalı usullaere kadar küçük usuller (nim sofyan, semai, sofyan, Türk aksağı).
16- FİNAL HAFTASI
17- FİNAL HAFTASI
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Müzik biçimlerini (motif, cümle, dö nem (periyod)), nüansları, solfej, dikte, tempo ve karakter terimlerini, sekizli çizgisini bilir.
2- Seslerin gürlükleri, tempo gürlük, ölçü (basit ölçü, bileGik ölçü, aksak ölçü), ritim, metrik yapı (ritim - tempo ayrımı), ölçü vurmak, senkop kavramlarını bilir.
3- Aral ıkları, temel ses, zirve ses kavramlarını, çıkıcı aralıkları, inici aralıkları, melodik aralıkları, armonik aralıkları, basit ve bileşik aralık ları bilir.
4- Aralıklarda nitelik kavramını, anarmonik aralıkları (uyumlu, uyuGumsuz, kakıGık), diyatonik ve kromatik aralıkları bilir.
5- A ralıkların çevrimini, durucu, yürüyücü aralıkları, akorların çevrimini bilir.
6- Türk müziğini ve koma sistemini, Türk Müziğinde değiştirici işaretleri, Türk Müziği sistemi ve ikili aralıkları (perde isimleri ve yerleri), ikili aralıkların isimlendirilmesini, aralık ların genişliğini bilir.
7- Türk Müziği dizilerini oluşturan tam dörtlü ve beşlileri bilir.
8- Türk Müziği dizilerini oluşturan diğer özel dörtlü ve beşlileri bilir.
9- Dizi kavramını ve diz inin seslerinin isim ve görevlerini, Türk Müziği dizilerinde uygunluk ve uygunsuzluk kavramlarını, dizilerin genişlemesini, yeden çeşitlerini, makam, seyir, donanım, transpoze kavramlarını bilir.
10- Düzüm kaavramını, usulün tanımını, usul rakamları ve ölçülerini, usullerde mertebe kavramını, usul vurulmasını, Basit ve mürekkeb usulleri, usullerin ve velvelelerinin yazılmasını, Beş zamanlı usullere kadar küçük usulleri (nim sofyan, semai, sofyan, Türk aksağı) bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2- Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3- Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4- Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5- Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6- Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7- Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8- Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9- Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10- Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11- Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12- Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 7 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar SUN, Muammer. (2005) Solfej 1 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (2005) Solfej 2 , Ankara, Sun Yayınevi, SUN, Muammer. (1998) garkılarla Türkülerle Temel Müzik Eğitimi , Ankara, Yurt Renkleri Yayınevi, SUN, Muammer. (2004) Türk Müziği Makam Dizileri , Ankara, Sun Yayınevi, SAĞLAM, Atilla. (2004) Müziksel GGitme Yazma ve Okuma Kapsamında Mü zik Yetenek Sınavlarına Hazırlık , Gstanbul, Aktüel Yayınları, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2002) Müziksel GGitme Okuma , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR, Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2003) Müziksel GGitme Okuma Eğitimi ve Kuram , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZGÜR , Ülkü, AYDOĞAN, Salih. (2005) Müziksel Yazma Eğitimi ve Ezgi Bankası , Ankara, Sözkesen Matbaası, ÖZKAN, G. Hakkı. (1994) Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri Kudüm Velveleleri , Gstanbul, Ötüken NeGriyat Ag., SAY, Ahmet. (2001) Müziğin Kitabı , Ankara, Müzi k Ansiklopedisi Yayınları, SAYGUN, A. Ahmet (1958) Musiki Nazariyatı , Gstanbul, Maarif Basımevi, SAYGUN, A. Ahmet (1962) Musiki Temel Bilgisi , Gstanbul, Milli Eğitim Basımevi, ÖZÇELGK, Sadık. (2003) Müzikal Dikte ve Solfej , Ankara, BaGkent Matbaacılık, HAC IEV, ParaGkev. (2005) Temel Müzik Teo r isi , Çev: Ahter DESTAN, Gstanbul, Pan Yayıncılık, KAROLYG, Otto. (2005) Müziğe GiriG , Çev: Mehmet NEMUTLU, Gstanbul, Pan Yayıncılık, TABAKOĞLU, Vicdan. ( - ) Bona Müzik Teorisi Notları , Ankara, Yeni Dağarcık Yayınları, S AĞER, Turan. (2004) Temel Müzik Teorisi , Gstanbul, Bemol Yayıncılık, ÇALIgIR, Feridun. ( - ) Temel Müzik Kuramları , Ankara, Önder Matbaacılık.

Ders ile ilgili dosyalar