Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Biyomedikal Mühendisliği > SİNYALLER VE SİSTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİNYALLER VE SİSTEMLER Birinci düzey BMM303 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FATMA LATİFOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATMA LATİFOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada 3 saat teorik temeller.
Dersin amacı Bu ders sinyaller ve sistemler konularında temel kavramlarını, çözüm metodalarını ve operasyonel tekniklerini ve uygulamaları konularını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Sürekli zamanlı ve Ayrık zamanlı sinyaller: Matematiksel gösterimi, Sinyallerde enerji ve güç kavramları ve Örnekler
2- Ayrık ve Sürekli zamanlı sinyallerde bağımsız değişkenler üzerinde yapılan dönüşümler; Matlab ortamında uygulamaları ve Örnekler
3- Sinyallerde periyodiklik kavramı, Tek-Çift Sinyaller, Reel Eksponansiyel Sinyaller; Matlab ortamında uygulamaları ve Örnekler
4- Kompleks Eksponansiyel Sinyaller; Ayrık ve Sürekli Zamanda benzerlikler ve farklılıkları, Birim dürtü ve Birim basamak fonksiyonları, Matlab ortamında Uygulamaları ve Örnekler
5- Sürekli ve Ayrık Zamanlı Sistemler, Sistemlerin Bağlantıları, Temel sistem özellikleri ve Örnekler
6- Ayrık Zamanlı Sinyallerin Impulse fonksiyonları ile gösterimi, Lineer Zamanla Değişmeyen (LZD) sistemler, Özellikleri ve Örnekler
7- Lineer Zamanla Değişmeyen LZD sistemler; Ayrık zamanlı impulse cevabı, Konvolüsyon toplamı ve Örnekler
8- Lineer Zamanla Değişmeyen (LZD) sistemler : Sürekli Zamanlı LZD sistemler: Konvolüsyon integrali, Diferansiyel ve Fark denklemleriyle tanımlanan nedensel LZD sistemler ve Örnekler
9- Periyodik sinyallerin Fourier serileri ile gösterimi: Sürekli zamanlı periyodik sinyallerin Fourier Seri gösterimi ve Örnekler
10- Periyodik sinyallerin Fourier serileri ile gösterimi: Fourier serilerinin yakınsaklığı, Sürekli zamanlı Sinyallerin Fourier serilerinin özellikleri ve Örnekler
11- Fourier Serileri, LTI sistemler ve Örnekler
12- Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü: Periyodik olmayan sinyallerin sürekli zamanlı Fourier dönüşümü, Periyodik sinyallerin sürekli zamanlı Fourier Dönüşümü ve Örnekler
13- Sürekli Zamanlı Fourier Dönüşümü : Sürekli zamanlı Fourier dönüşümünün özellikleri ve Örnekler
14- Fourier Dönüşümü uygulamaları ve Haberleşme Sistemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sinyaller ve sistemler ile ilgili kavramların, çözüm metotlarının ve operasyonel tekniklerinin ve uygulamaların anlaşılması
2- Sistem özellikleri ve sistem çözümleme bilgisine sahip olma
3- Doğrusal zamanla değişmez sistemler üzerindeki çeşitli hesaplama tekniklerinin öğrenilmesi
4- Sürekli ve ayrık zamanlı sinyaller ve sistemlerin analiz yöntemlerinin öğrenilmesi
5- Fourier dönüşümünün ve Frekans uzayı analizlerinin öğrenilmesi
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12- 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13- 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14- 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15- 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Alan V. Oppenheim, Signals and Systems, Prentice-Hall;Sinyaller ve Sistemler,Yrd. Doç. Dr. Orhan Gazi
Yardımcı Kaynaklar “Sinyaller ve Sistemler”, Hwei P. Hsu, Schaum Serisi Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar