Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ŞEHİRCİLİK PROJESİ VIII |
Birinci düzey |
ŞBP811 |
Zorunlu |
8 |
14.00 |
14.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ŞBP 216 Mimarlık Bilgisi ve Projesi
ŞBP 412 Peyzaj Planlaması
ŞBP 413 Ulaşım Planlaması
ŞBP 512 Kentsel Koruma ve Yenileme
ŞBP 612 Kentsel Tasarım
ŞBP 711 Şehircilik Projesi VII
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. OZAN HOVARDAOĞLU, DR.ÖĞR.ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ.GÖR. AYŞE ERKARA
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Uygulama
|
Dersin amacı
|
Dersin Amacı Havza ölçeğinde Havza / Alt Havza Sürdürülebilir Kalkınma Planı hazırlanması, havza sınırları içinde kalan yerleşmelerin Ülke ve Bölge kalkınma hedeflerine uygun nitelikte kalkınma potansiyellerinin belirlenerek kalkınma hedeflerinin oluşturulması ve ülke ve bölge yerleşme hiyerarşisi kapsamında havza / alt havza merkezi yerleşmeler tespit edilerek bu yerleşmelerin merkezlik kapasitelerinin geliştirilmesine yönelik mekânsal planların hazırlanmasıdır. Dersin çalışma alanı, Seyhan Havzası’nın kuzey kesimin ya da Yukarı Seyhan Havzası parçasını oluşturan Zamantı Irmağı Alt Havzası’nın Kayseri İl sınırları içinde kalan kesimi olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin çalışma alanını oluşturan alt havza sınırları içinde sürdürülebilirlik ilkesi kapsamında şbp 711 Şehircilik Projesi VII dersi kapsamında hazırladıkları Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlı Alt Havza Mekansal Strateji Planı ve Alt Havza Merkezi olarak belirlenecek yerleşme için Çevre Düzeni Planı ölçeklerinde aldıkları üst kararlara bağlı olarak belirlemiş oldukları havza merkezi olan yerleşme için Çevre Düzeni Planı revizyonu, nazım imar planı, öncelikli alan uygulama imar planı ve öncelikli alan kentsel tasarım çalışmalarını üretmeleri beklenmektedir. Analiz sentez ve planlama sürecinde öğrencilerin işlevsel ve yapısal analiz ve stratejiler üretebilmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin her hafta derse, kendilerine dönem başında formatı verilecek haftalık çalışma raporunu elle doldurarak gelmeleri beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Çevre Düzeni Planının genel ilke, hedef ve kararlarına uygun olarak, arazi parçalarının genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, çeşitli kentsel ve kırsal yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, kentsel, sosyal ve teknik altyapı alanlarını, ulaşım sistemlerini göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı; Nazım İmar Planı ilke ve esaslarına uygun olarak yapılaşmaya ilişkin yapı adaları, kullanımları, yapı nizamı, bina yüksekliği, taban alanı katsayısı, kat alanı kat sayısı veya emsal, yapı yaklaşma mesafesi, ada ayrım çizgisi, ulaşım ilişkileri, kentsel, sosyal ve teknik altyapı alanları, parsel büyüklükleri, parsel cephesi ve derinliği gibi yapılaşma ve uygulamaya ilişkin kararları gösteren 1/1.000 ölçekli Uygulama İmar Planı ve Uygulama İmar Planı kararlarına uygun olarak yapılaşma ve açık alan düzenlemelerini içeren, ulaşımı ilişkilerini kuran, yapı, sokak, doku, açık ve yeşil alanların ilişkisini ve kentsel mobilya detaylarını gösteren 1/1000 ölçekli ve 1/500 ölçekli Kentsel Tasarım Projelerini hazırlanması beklenmektedir. Dönem içi değerlendirme birbirine eşit ağırlıklı 3 aşamada gerçekleştirilecektir. Bunlar; nazım imar planı, uygulama imar planı ve kentsel tasarım projesi aşamalarıdır. Her bir aşamadaki değerlendirme dönem başında öğrencilere iletilen rubriklere göre yapılacaktır. Dolayısıyla öğrenciler bu rubriklerdeki değerlendirme ölçütlerine bağlı kalmak zorundadır. Rubriklerde belirtilmeyen ölçütler değerlendirmede kullanılmayacaktır. Her bir aşamadaki rubrik aşağıda tanımlanmıştır: 1. Aşama: Nazım İmar Planı Aşaması NAZIM İMAR PLANI 1 Halihazır harita kullanır 2 Doğru gösterim teknikleri kullanır 3 Anlatıma hakimdir 4 Doğru pafta düzeni kullanır 5 Özenli çalışmıştır 6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 7 Plan kararları sentezdeki sorun tanımlarıyla uyumludur 8 Plan kararları üst ölçek plan kararlarıyla uyumludur 9 Plan kararları tutarlıdır 10 Plan kararları gösterim içinde yer alır 11 Arazi kullanım kararlarını vermiştir 12 Gelişme yön ve büyüklükleri uygundur 13 Nüfus yoğunluklarını doğru göstermiştir 14 Ulaşım ilişkilerini kurmuştur 15 Plan kararları alt ölçeğe geçmeye uygundur 2. Aşama: Uygulama İmar Planı Aşaması UYGULAMA İMAR PLANI 1 Halihazır harita kullanır 2 Doğru gösterim teknikleri kullanır 3 Anlatıma hakimdir 4 Doğru pafta düzeni kullanır 5 Özenli çalışmıştır 6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 7 Plan kararları sentezdeki sorun tanımlarıyla uyumludur 8 Plan kararları üst ölçek plan kararlarıyla uyumludur 9 Arazi kullanım kararlarını vermiştir 10 Plan kararları gösterim içinde yer alır 11 Plan kararları tutarlıdır 12 Yapı adalarında yapılaşma kararlarını belirtmiştir 13 Parsel büyüklükleri, parsel cephesi ve derinliği, ada ayrım çizgisi, yapı yaklaşma sınırı vb. kararları belirtmiştir 14 Arazi kullanımları arasında taşıt ve yaya ulaşımını sağlamıştır 15 Ulaşım bağlantıları arasında süreklilik sağlamıştır 3. Aşama: Kentsel Tasarım Projesi Aşaması KENTSEL TASARIM PROJESİ 1 Halihazır harita kullanır 2 Doğru gösterim teknikleri kullanır 3 Anlatıma hakimdir 4 Doğru pafta düzeni kullanır 5 Özenli çalışmıştır 6 Meslek insanına yakışır bir ciddiyetle anlatır 7 Tasarım kararları sentezdeki sorun tanımlarıyla uyumludur 8 Tasarım kararları üst ölçek plan kararlarıyla uyumludur 9 Tasarım kararları kendi içinde tutarlıdır 10 Tasarım kararları gösterim içinde yer alır 11 Alan kullanımlarını hâkim rüzgar yönü, eğim, bakı gibi özellikleri dikkate alarak tasarlamıştır 12 Yapıları uygulama imar planında belirlenen kararlara uygun konumlandırmıştır 13 Yapılar işlev özelliklerine uygun büyüklüktedir 14 Açık alan-yarı açık alan-kapalı alan ilişkisini kurmuştur 15 Yapı-bahçe-sokak- doku ilişkisini kurmuştur 16 Açık ve yeşil alanları tasarlamıştır 17 Yaya dolaşım ilişkilerini kurmuştur 18 Taşıt ulaşımı ve servis ilişkilerini kurmuştur 19 Otopark kapasitelerine uygun otopark tasarımlarını yapmıştır Final değerlendirmesi ise bölüm başkanlığı tarafından ilan edilen tarihte gerçekleştirilecek olan final jürisi ile yapılacak ve dönem içi değerlendirme aşamalarının tamamını içerecektir. Bu nedenle dönem içinde kullanılan değerlendirme ölçütlerinin tamamı final jürisinde tek bir bütün olarak kullanılacaktır.
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Çevre Düzeni Planı Revizyonu Nazım İmar Planı (1/5000) - Sentez
|
3- |
Nazım İmar Planı (1/5000)
|
4- |
Nazım İmar Planı (1/5000)
|
5- |
Nazım İmar Planı (1/5000) Uygulama İmar Planı alanlarının belirlenmesi
|
6- |
1. Jüri (Çevre Düzeni Planı Revizyonu ve Nazım İmar Planı)
|
7- |
Uygulama İmar Planına yönelik analizler ve sentez (1/1000)
|
8- |
Uygulama İmar Planı (1/1000)
|
9- |
Uygulama İmar Planı (1/1000)
|
10- |
2. Jüri (Uygulama İmar Planı)
|
11- |
Kentsel Tasarım Projesi (1/1000)
|
12- |
Resmi tatil
|
13- |
Kentsel Tasarım Projesi (1/1000)
|
14- |
Kentsel Tasarım Projesi (1/500)
|
15- |
3. Jüri (Kentsel Tasarım Projeleri)
|
16- |
Revizyonlar
|
17- |
Revizyonlar
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Problem tanımlayabilme ve bu doğrultuda analiz ve sentez yapabilme.
|
2- |
Kavramsallaştırma odaklı yaratıcı düşünce geliştirebilme.
|
3- |
Plan kararlarını uygun ölçek ve ifade teknikleri ile sunabilme.
|
4- |
Tanımladığı sorunlar özelinle literatürden beslenerek bilimsel raporlama yapabilme.
|
5- |
Etkili görselleştirme ve ifade tekniklerini kullanabilme.
|
6- |
Projesini yeterli gerekçeli argümanlar ile savunabilme.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
8
|
120
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
16
|
64
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
16
|
32
|
Ara sınavlar
|
3
|
8
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
364
|
AKTS
|
|
|
15.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
3
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|