Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DAVRANIŞ BİLİMLERİ |
Birinci düzey |
SEC110 |
Seçmeli |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ELİF BİLGE ALİMOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ELİF BİLGE ERTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze görsel sunum yöntemiyle anlatım, soru cevap ve günlük hayattan paylaşımlarla olayların kavratılması.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin sosyal hayatta karşılaştıkları her türlü insan davranışı ve bu davranışlara neden olan etkenler hakkında bilgi sahibi olması ve insanlarla özellikle hasta ve hasta yakınlarıyla iletişimde bulunurken daha doğru davranışlar sergilemeleri amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Davranış Bilimleri, Savunma mekanizması ve tutumlar,Toplum, sosyal yapı,Toplumsallaşma,Kültür, Kültürel ve sosyal değerler, Kişilik Sosyal gruplar Duyum ve algı, Tepkisel koşullanma ve edinilen koşullama yoluyla öğrenme, Kendini tanıma ve insanlarla iletişim, Hasta ve hasta yakınları ile iletişim
|
1- |
Davranış Bilimi tanımı,uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dalları.
|
2- |
Davranışların temel kaynakları
|
3- |
Savunma Mekanizmaları
|
4- |
Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar
|
5- |
Davranış bilimlerinin temel kavramları. Rol, Kişilik, sosyal grup, liderlik, çatışma, yetki, yönetim, motivasyon, güç, otorite, norm, statü.
|
6- |
Kültür kavramı ve özellikleri. Örgütsel Kültür.
|
7- |
Davranışlara yön veren kültür kalıpları: Sosyal Değerler, Normlar, Gelenekler, görenekler, adetler, Anomi. Kültürel süreçler.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Sosyalleşme kavramı, süreci, araçları, çeşitleri. Sosyal tabakalaşma. Sosyal Etki, Uyum ve İtaat kavramları ve deneyleri. Duyum ve algı kavramları.Algılamanın özellikleri, Algılama hataları.
|
10- |
Öğrenme teorileri. Klasik ve edimsel koşullanma ile öğrenme.
|
11- |
Bilişsel Öğrenme teorileri.
|
12- |
İletişim kavramı, iletişimin unsurları, etkili iletişimi kolaylaştıracak özellikler.
|
13- |
Sağlık personelinin hasta ve yakınlarıyla iletişimi. Yaşlı ve çocuk hastalara yaklaşım. Türkçe bilmeyen hastalara yaklaşım.
|
14- |
Sağır dilsiz, görme ve zeka özürlü hastalara yaklaşım. Uyumsuz, saldırgan hastalara yaklaşım.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Davranış Bilimi uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dallarını bilir.
|
2- |
Savunma Mekanizmaları, Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar arasındaki ayrımı bilir.
|
3- |
Davranış bilimlerinin temel kavramlarını kavrar.
|
4- |
Kültür kavramını ve Davranışlara yön veren kültür kalıplarını bilir.
|
5- |
Sosyalleşme kavramını ve sürecini kavrar.
|
6- |
Algılama ve özelliklerini bilir.
|
7- |
Öğrenme teorilerini bilir.
|
8- |
Hasta ve yakınlarıyla, özelliklerine göre etkili ve doğru iletişim kurabilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
|
|
4- |
Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
|
|
5- |
Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
|
|
6- |
Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
|
|
7- |
Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
|
|
8- |
Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
|
|
9- |
Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
10- |
Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
|
|
11- |
Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖĞRETİM ELEMANININ DERS NOTLARI.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Özkalp E, Arıcı H, Davranış Bilimlerine Giriş Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayıncılık 2-Güney, S, Davranış Bilimleri, Nobel Yayıncılık, 2006 3-Cüceloğlu Doğan, İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, 1991 4-H Adıgüzel, Ömer Yaratıcı Drama. Naturel Yayıncılık, 2002
|
|