Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Astronomi ve Uzay Bilimleri (y.l.) > ASTRONOMİDE GÖRÜNTÜ İŞLEME- I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ASTRONOMİDE GÖRÜNTÜ İŞLEME- I İkinci düzey AUB 527 Zorunlu 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ------
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA KÜRŞAD YILDIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA KÜRŞAD YILDIZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -----------------
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Astronomik CCD görüntülerin öğrenilmesi.
Dersin tanımı Astronomide kullanılan hemen her türlü gözlem aletinin arkasında mutlaka bir CCD kamera bulunmaktadır. Bu CCD kameralardan elde edilecek olan görüntülerin ne şekilde işlenmesi gerektiği konusu önem kazanmaktadır. Bu görüntülerin nasıl oluştuğu ön kalibrasyonlarında neler yapıldığı hakkında bilgi verilecek. Teorik bilgilerden sonra Python programlama dili ile sahtge ve gerçek veriler ile çalışılacaktır.

Dersin içeriği
1- CCD Nedir? Neden CCD? CCD türleri.
2- CCD lerin karakteristik özellikleri.
3- CCD ile görüntü oluşturma
4- CCD görüntülerindeki hatalar
5- Kuantum etkinliği, taşma, toplama. Dark, bias ve düz-alan görüntü kavramları.
6- Python uygulama: gerçek olmayan bir görüntü oluşturma (reading noise)
7- Python uygulama: gerçek olmayan bir görüntü oluşturma (Dark ve Bias)
8- Python uygulama: gerçek olmayan bir görüntü oluşturma (Uniform olmayan hassasiyet)
9- ARASINAV
10- Görüntü birleştirme, çoklu tarama ve görüntü yükleme.
11- Python ile gerçek bir astronomik CCD görüntüsü işleme (Termoelektrik Soğutmalı CCD).
12- Python ile gerçek bir astronomik CCD görüntüsü işleme (Termoelektrik Soğutmalı CCD).
13- Python ile gerçek bir astronomik CCD görüntüsü işleme (Sıvı azot Soğutmalı CCD).
14- Python ile gerçek bir astronomik CCD görüntüsü işleme (Sıvı azot Soğutmalı CCD).
15- FİNAL
16- ------
17- ------
18- ------
19- ------
20- ------

Dersin öğrenme çıktıları
1- CCD hakkında temel bilgiler.
2- Astronomide kullanılan CCD görüntüler.
3- Görüntülerde oluşan hatalar
4- Hataların nasıl giderilebileceği
5- Kalibrasyon
6- Görüntü birleştirme
7- ------
8- ------
9- ------
10- ------

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
2- Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
3- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
4- Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
5- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
6- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
7- Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
8- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
9- Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
10- Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
11- Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
12- Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
13- Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 5 3 15
Kısa sınavlar 5 2 10
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 7 14
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 15 3 45
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı STEVE B. HOWELL,Handbook of CCD Astronomy, Cambridge University Press The Edinburgh Building, Cambridge cb2 2ru, UK
Yardımcı Kaynaklar ---------------------------

Ders ile ilgili dosyalar