Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > KLASİK MEKANİK- II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLASİK MEKANİK- II İkinci düzey FİZ 506 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ve öğrencilerin katılımı ile derste anlatım
Dersin amacı Lagrange ve Hamilton mekaniğinin temel prensiplerinin klasik Mekanik problemlerine uygulanması ve fiziğin diğer konularını konularını anlamak için zemin oluşturmak.
Dersin tanımı Lagrange ve Hamilton mekaniğinin temel prensiplerinin klasik Mekanik problemlerine uygulanması

Dersin içeriği
1- Lagrange Formalizmi: D’Alambert ilkesi ve Lagrange hareket denklemleri
2- Varyasyonlar hesabına giriş, Hamilton ilkesi ve Lagrange hareket denklemleri, hareket sabitleri
3- Katı cisimler: öteleme ve dönmeler, Euler açıları, dönmelerin kinematigi, açısal momentum ve eylemsizlik tensörü, Euler hareket denklemleri
4- Küçük salınımlar: bir boyutlu serbest ve zorlanmış salınımlar,
5- Yüksek boyutlu sistemlerin salınımları ve bazı uygulamalar
6- Hamilton formalizmi: Legendre dönüşümleri ve Hamilton hareket denklemleri, dönümlü koordinatlar ve hareket sabitleri
7- En küçük eylem ilkesi, Poisson parantezleri formülasyonu
8- ARASINAV
9- Kanonik dönüşümler: Kanonik dönüşüm denklemleri
10- Poisson parantezleri cinsinden sonsuz küçük kanonik dönüşümler ve korunum yasaları
11- Ötelemenin Üreteci Olarak Toplam Momentum, Dönmenin Üreteci Olarak Toplam Açısal Momentum, Zaman Akışının Üreteci Olarak Hamiltonian, Kanonik Denklemlerin İntegral Değişmezleri
12- Açısal momentum ile Poisson parantezleri arasındaki ilişki
13- Hamilton – Jacobi Formalizmi: Hamilton–Jacobi Denklemleri, Hamilton–Jacobi Denklemlerini Çözme Metotları; Zamanın Ayrıştırılması, Değişkenleri Ayrıştırılması, Çift Değişkenlerin Ayrıştırılması
14- Hamilton – Jacobi Formalizmi Uygulamaları; Bir Serbest Parçacık, Doğrusal Harmonik Salınıcı, Newtoniyen Merkezi Kuvvet, Simetrik Topaç
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel Fizik bilgisi edinmek
2- Klasik ve modern fiziği teori ve uygulamada tanımlamak
3- Evrensel problemlerin çözümünde fizik ilkelerinden faydalanmak
4- Fizik problemlerini tanımlamak ve çözmek için fen ve matematikten faydalanmak
5- Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
6- Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 8 4 32
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 6 5 30
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 6 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Classical Mechanics, H. Goldstein, Narosa Pub. Co., Indian Student Edition, New Delhi, 1993; Klasik Mekanik, E. Rızaoğlu, N. Sünel, Ankara Offset, Ankara, 2002
Yardımcı Kaynaklar Classical Mechanics Hamiltonian and Lagrangian Formalism, Alexei Deriglazov; New Foundations for Classical Mechanics, D. Hestenes Classical Mechanics, Joel A. Shapiro ;Analytical Mechanics. An Introduction by A. Fasano, S. Marmi; An Introduction to Lagrangian Mechanics by Alain J. Brizard; Solved Problems in Lagrangian and Hamiltonian Mechanics by Claude Gignoux, Bernard Silvestre-Brac; Schaum's Outline of Lagrangian Dynamics by Dare Wells; Lagrangian and Hamiltonian mechanics -solutions to the exercises by M G Calkin

Ders ile ilgili dosyalar