Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK MEKANİK- II |
İkinci düzey |
FİZ 506 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ve öğrencilerin katılımı ile derste anlatım
|
Dersin amacı
|
Lagrange ve Hamilton mekaniğinin temel prensiplerinin klasik Mekanik problemlerine uygulanması ve fiziğin diğer konularını konularını anlamak için zemin oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Lagrange ve Hamilton mekaniğinin temel prensiplerinin klasik Mekanik problemlerine uygulanması
|
1- |
Lagrange Formalizmi: D’Alambert ilkesi ve Lagrange hareket denklemleri
|
2- |
Varyasyonlar hesabına giriş, Hamilton ilkesi ve Lagrange hareket denklemleri, hareket sabitleri
|
3- |
Katı cisimler: öteleme ve dönmeler, Euler açıları, dönmelerin kinematigi, açısal momentum ve eylemsizlik tensörü, Euler hareket denklemleri
|
4- |
Küçük salınımlar: bir boyutlu serbest ve zorlanmış salınımlar,
|
5- |
Yüksek boyutlu sistemlerin salınımları ve bazı uygulamalar
|
6- |
Hamilton formalizmi: Legendre dönüşümleri ve Hamilton hareket denklemleri, dönümlü koordinatlar ve hareket sabitleri
|
7- |
En küçük eylem ilkesi, Poisson parantezleri formülasyonu
|
8- |
ARASINAV
|
9- |
Kanonik dönüşümler: Kanonik dönüşüm denklemleri
|
10- |
Poisson parantezleri cinsinden sonsuz küçük kanonik dönüşümler ve korunum yasaları
|
11- |
Ötelemenin Üreteci Olarak Toplam Momentum, Dönmenin Üreteci Olarak Toplam Açısal Momentum, Zaman Akışının Üreteci Olarak Hamiltonian, Kanonik Denklemlerin İntegral Değişmezleri
|
12- |
Açısal momentum ile Poisson parantezleri arasındaki ilişki
|
13- |
Hamilton – Jacobi Formalizmi: Hamilton–Jacobi Denklemleri, Hamilton–Jacobi Denklemlerini Çözme Metotları; Zamanın Ayrıştırılması, Değişkenleri Ayrıştırılması, Çift Değişkenlerin Ayrıştırılması
|
14- |
Hamilton – Jacobi Formalizmi Uygulamaları; Bir Serbest Parçacık, Doğrusal Harmonik Salınıcı, Newtoniyen Merkezi Kuvvet, Simetrik Topaç
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel Fizik bilgisi edinmek
|
2- |
Klasik ve modern fiziği teori ve uygulamada tanımlamak
|
3- |
Evrensel problemlerin çözümünde fizik ilkelerinden faydalanmak
|
4- |
Fizik problemlerini tanımlamak ve çözmek için fen ve matematikten faydalanmak
|
5- |
Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak
|
6- |
Disiplinlerarası etkileşim bulunan araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
8
|
4
|
32
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
5
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
6
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
6
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Classical Mechanics, H. Goldstein, Narosa Pub. Co., Indian Student Edition, New Delhi, 1993; Klasik Mekanik, E. Rızaoğlu, N. Sünel, Ankara Offset, Ankara, 2002
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Classical Mechanics Hamiltonian and Lagrangian Formalism, Alexei Deriglazov; New Foundations for Classical Mechanics, D. Hestenes
Classical Mechanics, Joel A. Shapiro ;Analytical Mechanics. An Introduction by A. Fasano, S. Marmi; An Introduction to Lagrangian Mechanics by Alain J. Brizard; Solved Problems in Lagrangian and Hamiltonian Mechanics by Claude Gignoux, Bernard Silvestre-Brac; Schaum's Outline of Lagrangian Dynamics by Dare Wells; Lagrangian and Hamiltonian mechanics -solutions to the exercises by M G Calkin
|
|