Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPLUM VE KÜLTÜR KURAMLARI II |
Birinci düzey |
THB 202 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kuramsal düşüncenin önemine vurgu yapmayı amaçlayan olan bu derste, sosyal bilimlerin geneline etkisi olan ancak daha çok sosyoloji, sosyal antropoloji ve halkbilimi alanlarına hitap eden kuramlar incelenecektir. Konu anlatımını tamamlayan metinler üzerinden, dönemsel gelişim, etkileşim ve değişimi de açıklayabilmek amacıyla 18. yüzyıl Aydınlanma Çağı’nda oluşan alt yapının üzerine kurulan 19.yüzyılın temel sosyal teori kuramlarından, 20. yüzyılın modern ve 21. yüzyılın çağdaş kuramsal çalışmalarından söz edilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Farklı sosyal bilimcilerin toplum ve toplulukları açıklamak ve analiz etmek için ortaya koyduğu ve diğerlerinin geliştirdiği toplumsal ve kültürel kuramlar bu dersin temelini oluşturmaktadır. Bu ders kapsamında genelde sosyal bilimlerin neredeyse her dalında, özelde ise sosyal antropoloji ve halkbilimi kapsamında işlenen temel kuramlara yer verilmektedir.
|
1- |
İlk dönem çalışmaları
Kültürel Evrimciler
|
2- |
Kulturkreis -Tarihsel Tikelcilik
|
3- |
İşlevselcilik - Yapısal İşlevselcilik
|
4- |
Maddeci Değişim Kuramları I-
Yeni Evrimcilik - Kültürel Ekoloji
|
5- |
Maddeci Değişim Kuramları II-
Kültürel Maddecilik
|
6- |
Yapısalcılık
|
7- |
Transaksiyonalizm
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Marksist Antropoloji
|
10- |
Simgesel / Yorumsamacı Antropoloji I
M. Douglas - M.Shalins
|
11- |
Simgesel / Yorumsamacı Antropoloji II
V. Turner - C. Geertz
|
12- |
Postmodern Antropoloji
|
13- |
Feminist Kuramlar ve Yöntem I
Radikal Feminist Kuram
Marksist-Sosyalist Feminist Kuram
Liberal Feminist Kuram
|
14- |
Feminist Kuramlar ve Yöntem I
Postmodern Feminizm - Queer Kuram
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Antropolojik ve halkbilimsel teorinin temel kuramlarını öğrenir.
|
2- |
Halkbilim kuramlarında etkili olan kuram ve kuramcıları, onların yaklaşımları ve kavramları hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Sosyal teorinin tarihsel gelişimini kavrar.
|
4- |
Kuramsal eleştirel okuma ve yorumlama becerilerini geliştirir.
|
5- |
Halkbiliminin temel kavramlarının da yer aldığı kuramsal bakış açıları hakkında incelemeler yapar.
|
6- |
Sosyal bilimlerde yönteme dair tartışmalar konusunda kuramsal ve kavramsal alt yapı edinir.
|
7- |
Klasik, çağdaş ve modern kuramlar hakkında genel bilgi edinir.
|
8- |
Antropolojik ve halkbilimsel kuramların temel kuramsal ve kavramsal tartışmalarını öğrenir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
12
|
8
|
96
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
159
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Geertz, C. Kültürlerin Yorumlanması. Ankara:Dost Kitabevi
Harris, M. 1995. İnekler, Domuzlar, Savaşlar ve Cadılar: Kültür Bilmeceleri. Ankara: İmge Kitabevi.
Altuntek, S. 2015. Yöntembilim Üzerine Antropolojik Okumalar. Ütopya Yayınları.
Barth, F. (ed.) 2001. Etnik Gruplar ve Sınırları: Kültürel Farklılığın Toplumsal Organizasyonu. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Bloch, M. 2013. Ritüel, Tarih, İktidar. Ankara: Ütopya Yayınları.
Douglas, M. 2005. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Levi-Strauss, C. 2014. Hepimiz Yamyamız. İstanbul: Metis Yayıncılık.
Malinowski, B. Bilimsel Bir Kültür Teorisi. İstanbul:Kabalcı Yay.
Childe, G.. 1994. Toplumsal Evrim. İstanbul:AlanYay.
Eriksen, T. H. ve F. S. Nielsen. 2014. Antropoloji Tarihi. İstanbul:İletişim Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özbudun, S. ve Şafak, B. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları.
Altuntek, S. 2009. Yerli’nin Bakışı, Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Y.
Asad, T. (derl.). 2008. Antropoloji ve Sömürgecilik. Ankara: Ütopya Yayınları.
Eriksen, T. H. 2009. Küçük Yerler Büyük Meseleler: Sosyal ve Kültürel Antropoloji. Birleşik Yayınları
Kottak. C. P. 2001. Antropoloji. Ankara:Ütopya Yayınları.
Cohen, A. P. 1999. Topluluğun Simgesel Kuruluşu. Ankara: Dost Kitabevi.
|
|