Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > TOPLUM VE KÜLTÜR KURAMLARI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPLUM VE KÜLTÜR KURAMLARI I Birinci düzey THB 201 Seçmeli 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım, görsel malzeme
Dersin amacı Kuramsal düşüncenin önemine vurgu yapmayı amaçlayan olan bu derste, sosyal bilimlerin geneline etkisi olan ancak daha çok sosyoloji, sosyal antropoloji ve halkbilimi alanlarına hitap eden kuramlar incelenecektir. Konu anlatımını tamamlayan metinler üzerinden, dönemsel gelişim, etkileşim ve değişimi de açıklayabilmek amacıyla 18. yüzyıl Aydınlanma Çağı’nda oluşan alt yapının üzerine kurulan 19.yüzyılın temel sosyal teori kuramlarından, 20. yüzyılın modern ve 21. yüzyılın çağdaş kuramsal çalışmalarından söz edilecektir.
Dersin tanımı Farklı sosyal bilimcilerin toplum ve toplulukları açıklamak ve analiz etmek için ortaya koyduğu ve diğerlerinin geliştirdiği toplumsal ve kültürel kuramlar bu dersin temelini oluşturmaktadır. Bu ders kapsamında genelde sosyal bilimlerin neredeyse her dalında, özelde ise felsefe, psikoloji ve sosyoloji kapsamında işlenen temel kuramlara yer verilmektedir.

Dersin içeriği
1- Ders Hakkında Bilgilendirme
2- Kuram nedir?
3- Emilé Durkheim ve Fransız Sosyolojisi
4- Sigmund Freud ve Psikanalitik Kuram
5- Karl Marx, Fredrick Engels ve Marksizm
6- Max Weber ve Weberci Yaklaşım
7- Ferdinand Tönnies ve Georg Simmel
8- Ara Sınav
9- Edmund Husserl, Alfred Schultz ve Fenomenoloji
10- Erving Goffman ve Dramaturji
11- Pierre Bourdieu ve Kavramları
12- Frankfurt Okulu
13- İngiliz Kültürel Çalışmaları
14- Michel Foucault ve Postmodern Eleştiri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyal teorinin temel kuramlarını öğrenir.
2- Halkbilim kuramlarında etkili olan kuram ve kuramcıları, onların yaklaşımları ve kavramları hakkında bilgi edinir.
3- Sosyal teorinin tarihsel gelişimini kavrar.
4- Sosyolojik kuramların temel kuramsal ve kavramsal tartışmalarını öğrenir.
5- Klasik, çağdaş ve modern kuramlar hakkında genel bilgi edinir.
6- Sosyal bilimlerde yönteme dair tartışmalar konusunda kuramsal ve kavramsal alt yapı edinir.
7- Halkbiliminin temel kavramlarının da yer aldığı kuramsal bakış açıları hakkında incelemeler yapar.
8- Kuramsal eleştirel okuma ve yorumlama becerilerini geliştirir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 26 338
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     371
AKTS     15.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar