Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > GENEL TÜRK TARİHİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GENEL TÜRK TARİHİ II Birinci düzey SNT334 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İSRAFİL MUTLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR.İSRAFİL MUTLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Hun, Göktürk ve Uygur Devletlerinin siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetlerini öğrenmek.
Dersin tanımı Hun, Göktürk ve Uygur Devletlerinin siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetlerini öğrenmek.

Dersin içeriği
1- Türk-İslâm tarihinin kaynaklarının tasnifi, yerli ve yabancı tetkikler hakkında Göktürk, Uygur, Karahanlı, Selçuklu, Türk Devletleri bakımından değerlendirilmesi.
2- Büyük Hun Devleti’nin dağılmasından sonra Türkistan’daki siyasî durum ve Orta Asya’da Hun-Çin savaşlarının sonuçları
3- Batı Hun (Avrupa Hun) Devleti’nin kuruluşu, Kavimler Göçünün Avrupa Tarihindeki yeri, Atilla’nın Bizans ve Roma siyaseti ve sonuçları, Atilla’nın ölümünden sonra hun Türklerinin siyasî gücünü kaybetmesi ve siyasî varlığının sona ermesi
4- Akhun Türk Devleti’nin kuruluşu, Sasanilerle mücadeleleri, Batı Hun Devleti’nin Akhunlara karşı Sasanilerle ortak harekatı ve sonuçları
5- Avar İmparatorluğunun kuruluşu, Çin-Avar Mücadeleleri, Göktürkler karşısında tutunamayan Avarların batıya çekilişi, Kafkasya ve Balkanlardaki Avarlar.
6- Göktürk Hakanlığının kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Bumin Kağanın Çin ve Avar savaşları, İstemi Yabgu’nun Batı Türkistan’da yeni bir Türk Devleti’nin ;Kurulması, Batı Göktürk- Sasani- Akhun savaşları ve sonuçları.
7- İkinci Göktürk kağanlığının kuruluşu, Çin- Göktürk savaşları ve sonuçları, Göktürk Kitabeleri ve Türk Tarihindeki yeri, Bilge Kağan hazinesi.
8- ARA SINAV
9- Uygur Türk Devleti’nin kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Uygur Devleti’nin Kırgızlar karşısında yenilmeleri, Ötügen’den çıkartılmaları, Beşbalık ve Kansu Uygurlarının Türk Kültür ve Siyasî tarihindeki yeri.
10- Kırgız, Türgeş, Karluk Türklerinin Türk siyasî Yönüyle değerlendirilmesi.
11- İtil-Bulgar Türk Devleti, Hazar Kağanlıklarının Türk siyasî, dinî ve medeniyet tarihimizdeki yeri.
12- Kıpçak ve Peçenek Türklerinin Asya ve Avrupa tarihinde oynamış oldukları önemli rol hakkında.
13- Oğuz Türklerinin Sirderya boylarına gelmeleri, İslam Dünyasına girişleri, oynamış oldukları önemli roller hakkındaki bilgiler.
14- Cengiz Han’ın Uluğ Türkistan’da Tarih sahnesine çıkışının Türk Tarihinde meydana getirmiş olduğu değişiklikler; Konunun Türk Tarihi bakımından değerlendirilmesi.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hun, Göktürk ve Uygur Devletlerinin siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetlerini öğrenmek.
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 1 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Togan, Zeki Velidi ; Umumi Türk Tarihi’ne Giriş, Enderun Yay., İstanbul, 1981.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar