Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDYA OKUR YAZARLIĞI |
Birinci düzey |
GAZ227 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MELTEM ŞAHİN HASSAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Meltem Şahin Hassan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, belgesel, televizyon programı gibi her tür medya mesajının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelemesini yapan, bunun neticesinde medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir.
|
1- |
Okuryazarlık Kavramı üzerine düşünmek
|
2- |
Medya Okuryazarlığı kavramı
|
3- |
Medya Okuryazarlığının ortaya çıkışı ve önemi
|
4- |
Medya Okuryazarlığının gerekliliği üzerine düşünceler
|
5- |
Medya analizine ilişkin temel varsayımlar
|
6- |
Medya Okuryazarlığı eğitiminde temel yaklaşımlar
|
7- |
Medya Okuryazarlığına İlişkin Temel Gereksinimler
|
8- |
Medya Okuryazarlığına Kuramsal Yaklaşımlar
|
9- |
Vize
|
10- |
Dünyada Medya Okuryazarlığı Uygulamaları
|
11- |
Türkiye''de Medya Okuryazarlığı uygulamaları
|
12- |
Medya Okuryazarlığı Açısından Reklamlar
|
13- |
Medya Okuryazarlığı Açısından Haberler
|
14- |
Medya Okuryazarlığı Açısından Propaganda Teknikleri
|
15- |
Medya Okuryazarlığı örnek incelemeleri I
|
16- |
Medya Okuryazarlığı örnek incelemeleri II
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Medya mesajlarına eleştirel bir bakış açısı getirme farkındalığı kazanır.
|
2- |
Medya mesajlarının üretim motivasyonlarına ilişkin bilgi ve farkındalık geliştirir.
|
3- |
Medya okuryazarlığının gerektirdiği bilişsel, duygusal, etik ve estetik alanlarda beceri gelişimi elde eder.
|
4- |
Medya okuryazarlığına ilişkin temel kavramları bilir.
|
5- |
Medya okuryazarlığını gerektiren koşulları bilir.
|
6- |
Farklı medya içeriklerine yönelik eleştirel kapasiteyi destekleyecek bilgiler edinir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
11
|
11
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
4
|
3
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Abdurrahman Şahin, 2021, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tessa Jols, Elizabeth Thoman, 2008, 21. Yüzyıl Okuryazarlığı
Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler, EKİNOKS EĞİTİM DANIŞMANLIK HİZ.
|
|