Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > TIBBİ LABORATUVAR BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TIBBİ LABORATUVAR BİLGİSİ Birinci düzey SEC227 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ LEMAN KARBUKAN NAYİM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Çalışabilecekleri laboratuvar birimindeki temel uygulamaları bilen sağlık teknikeri yetiştirmek
Dersin tanımı temel tıbbi laboratuvar bilgisinin edinilmesi.

Dersin içeriği
1- enfeksiyon nedir, enfeksiyon etkenleri nelerdir?
2- sterilizasyon, dezenfeksiyon nedir, temel uygulamalarda kullanılan yöntemler
3- el hijyeni uygulamaları, kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyonlar, enfeksiyondan korunmada uyulması gereken standart önlemler
4- bakteriyoloji laboratuvarı, kültür/antibiyogram nedir, örnek kabul ve ret kriterleri
5- seroloji nedir, serolojik testlerde örnek ret ve kabul kriterleri
6- CBC nedir, parametreleri, örnek kabul ve ret kriterleri
7- biyokimyasal testler nelerdir, örnek kabul ve ret kriterleri
8- parazitoloji laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriterleri
9- tüberküloz ve mikoloji laboratuvarı, örnek kabul ve ret kriterleri
10- genetik laboratuvarı uygulamalrı, örnek kabul ve ret kriterleri
11- patoloji laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriteleri
12- nükleer tıp laboratuvarı uygulamalrı örnek kabul ve ret kriterleri
13- İmmünoloji laboratuvarı uygulamalrı örnek kabul ve ret kriterleri
14- idrar laboratuvarı uygulamaları örnek kabul ve ret kriterleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- hastane çalışmalarında enfeksiyondan korunmada yapması gerekenleri bilir ve uygulaması beklenir
2- steril malzeme nedir, dezenfeksiyon nedir, temel uygulama yöntemlerini bilir
3- el hijyeninin önemini bilir ve doğru şekilde uygulaması beklenir
4- bakteriyoloji, parazitoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
5- seroloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
6- patoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
7- Biyokimya, idrar laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
8- Nükleer tıp laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve uygulamaları bilir
9- CBC laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
10- immünoloji, genetik laboratuvarlarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı DERS NOTLARI
Yardımcı Kaynaklar Tıbbi laboratuvar el kitabı,eds. Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.

Ders ile ilgili dosyalar