Ön koşul dersleri
|
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİLİZ ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Hatice GÜLER, Doç.Dr. Özlem Ceyhan, Prof.Dr.Cevat YAZICI, Dr. Öğr. Üyesi Gözde Özge Önder, Arş. Gör. Dr. Burak Tan, Dr. Öğr. Üyesi Sevil Güler, Öğr. Gör. Dr. Nuray Caner, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan UZDİL, Dr. Öğr. Üyesi Mahmut EVLİ, Dr. Öğr. Üyesi Sevda Korkut, Öğr. Gör. Dr. Derya DAĞDELEN, Doç. Dr. Gökçen DİNÇ, Dr. Öğr. Ü. Filiz ÖZKAN, Dr. Öğr. Üyesi Yeliz Sürme, Arş. Gör. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör. Handan Topan, Arş.Gör. Ayser Erat, Arş. Gör. Aysun Çidem, Arş. Gör. Türkan Ülker,
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders hemşirelik birinci sınıf güz döneminin son beş haftasında ikinci modül bittikten sonra işlenir. Dersin amaç ve hedefleri modül başlamadan önce öğrencilere verilerek öğrencilerin derse araştırma yaparak ve hazırlanarak gelmesi beklenir. Derste uygulamalı konular laboratuarda maketler ve uygun araçlar kullanılarak öğrenci yeterli düzeye gelene kadar uygulama yaptırılmaktadır. Dersin teorik kısmında ise interaktif eğitim yöntemleri kullanılmakta ve ünitedeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu derste,öğrencilerin Kas dokusunun histoloji, fizyoloji ve biyokimyasını açıklayabilmesi, Bağ dokusunun histoloji, fizyoloji ve biyokimyasını açıklayabilmesi, Bireyin hareket sistemindeki kasları rahatlatmak ve dolaşımın hızlanmasını sağlamak amaçlı masajları açıklayabilmesi,solunum sistemine ilişkin temel sağlık bilgilerini geliştirmeleri, 3-6 yaş çocuğun genel özelliklerini öğrenmeleri, sivil toplum örgütleri,asepsi, yabancı cisim aspirasyonları, dinleme, liderlik ve bağışıklık konularını öğrenmeleri ve bu bilgilerin daha sonraki modüllere temel oluşturması hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders iki üniteden oluşan bir modüldür. Bu modülün birinci ünitesinde kas ve bağ dokusunun anatomisi, histolojisi, fizyolojisi ve biyokimyası, masajlar, Tamamlayıcı ve Destekleyici uygulamalar konuları yer almaktadır. İkinci ünitesinde ise solunum sisteminin anatomisi, histolojisi ve fizyolojisi, 3-6 yaş büyüme gelişme dönemi, zehirlenmelerde ve boğulmalarda ilk yardım,Dinleme-Dinleme Türleri-Sessizliği Kullanma, ben dili, atılganlık, empati-sempati, liderlik, bağışıklama, solunum sayma, ,immünite, asepsi, sivil toplum örgütleri konuları yer almaktadır.
|
1- |
Kas, Bağ ve Kıkırdak Doku Fizyolojisi, Anatomisi, Histolojisi
|
2- |
Kas Doku Biyokimyası
|
3- |
Tamamlayıcı ve destekleyici bakım uygulamaları
|
4- |
Bağışıklama
|
5- |
Solunum Sisteminin Fizyolojisi, Anatomisi, Histolojisi
|
6- |
Sivil toplum örgütleri
|
7- |
Zehirlenmeler, Yabancı Cisim Aspirasyonu ve Boğulmalar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Asepsi, cerrahi asepsi uygulamaları
|
10- |
3-6 yaş grubu çocuğun fiziksel, psikolojik, cinsel, sosyal ve bilişsel gelişimi
|
11- |
Liderlik
|
12- |
Empati-sempati
|
13- |
Atılganlık, ben dili
|
14- |
Dinleme ve sessizliğin kullanılması
|
15- |
Kan almada kullanılan tüplerin özellikleri
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kas iskelet sistemini ve solunum sistemini oluşturan organ ve dokuların yapı ve işleyişini açıklar.
|
2- |
Solunumu, solunum sayma becerisine göre yapar ve değerlendirir ve masaj yapmada uyulması gereken temel ilkeleri ve masaj manevralarını açıklar.
|
3- |
Asepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini ve kan almada kullanılan tüplerin özelliklerini açıklar.
|
4- |
3-6 yaş çocuğun büyüme ve gelişme özelliklerini açıklar.
|
5- |
Zehirlenmelerde, yabancı cisim aspirasyonunda, boğulmalarda genel ilkyardım temel kavramlarını açıklar ve ilkyardım uygulamasını yapar.
|
6- |
Bağışıklama ile ilgili terimleri, bağışıklamanın toplum sağlığı açısından önemini ve bağışıklama uygulamalarını açıklar.
|
7- |
Davranış türlerini ve bunların insan ilişkilerine yansımalarını açıklar. Liderlik kuramlarını bilir ve hemşirelikte liderliğin yeri ve önemini açıklar.
|
8- |
Kişilerarası ilişkilerde empatik yaklaşımın önemini, aktif dinleme ve gerektiğinde sessiz kalmanın önemini kavrar
|
9- |
Sivil Toplum Örgütleri ile işbirliği yapılarak toplum katılımı, sektörler-disiplinler arası işbirliği, ekip kavramı ve hemşirenin işbirlikçi rolünü tartışır.
|
10- |
Tamamlayıcı ve integratif sağlık uygulamalarını açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
6
|
21
|
126
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
2
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
2
|
6
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
9
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
1
|
6
|
6
|
Arazi çalışması
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
4
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Genel Histoloji Ders Notları.Prof.Dr. Birkan Yakan, Prof.Dr.Saim Özdamar, Doç.Dr.Recep Kutlubay. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları. No:42. 2005-2006. Kayseri s.20-41.
2. Temel Histoloji. Çeviri Editörü; Prof.Dr. Yener AYTEKİN. Barış kitabevi. 2009.
3. Unur E, Ülger H, Ekinci N (2005) ANATOMİ, II baskı, Medical Kitabevi, Kayseri.
4. Guyton., Hall. (2001) Tıbbi Fizyoloji Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
5. Çağlayan Ş ( 1995 ) Yaşam Bilimi Fizyoloji, Panel Matbaacılık,İstanbul.
6. Süzen L.B. (2003) İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Birol Yayıncılık, İstanbul.
7.http://web.indstate.edu/thcme/mwking/muscle.html
8.http://www.siu.edu/departments/biochem/som_pbl/SSB/musc_bioch/musc_biochem.pdf
9. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Yönetmeliği
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/10/20141027-3.htm
10. Mürüvvet Başer (Editör), Sultan Taşcı (Editör). Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar. Akademisyen Tıp Kitabevi, 2015. Ankara.
11. Ilgaz A, Gözüm S. Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımlarının Güvenilir Kullanımı İçin Sağlık Okuryazarlığının Önemi. DEUHFED 2016, 9(2), 67-77.
12. Mollahaliloğlu ve ark. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarında Yeni Dönem. Ankara Med J, 2015, 15(2):102-105.
13. Özbal Y. Temel İmmunoloji Kitabı, İkinci baskı, Nobel tıp Kitabevleri 2000.
14. Murray PR, Baron EJ, Jorgensen JH, Pfaller MA, Yolken RH (eds). Manual of Clinical Microbiology, 8th ed, Washington: ASM 2003
15. Genişletilmiş Bağışıklama Programı Genelgesi Ankara, 2008.
16. Katkı Pediatri Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Ve Çocuk Sağlığı Enstitüsü Yayını, Aşılar, Cilt:19, Mart, Nisan, Mayıs, Haziran:1998
17. İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt Ş, Avcı E. ve ark. (1994) “Hemşirelik Esasları” Damla Matbaacılık
18. Alpar Ş., Atalay M., Çakırcalı E., Çeviker G., ve ark. (1997)”Hemşirelik Esasları”Koç Vakfı Yayınları
19. Akdemir N., Birol L., (2003) “İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı” Koç vakfı yayınları
20. İletişim Donanımları, Doğan Cüceloğlu,2003
21. Hasta- Hemşire İlişkileri, Gülşen Terakye,1998
22.Eren, Nevzat. Sağlık Hizmetlerinde Yönetim. Hatipoğlu Yayınları. Ankara.
23.Gönül, Uğur. Temel Sağlık Hizmetlerinde ToplumKatılımı.Hacettepe Üniversitesi- Dünya Sağlık Örgütü Hizmet Araştırma Merkezi Yayın no:1 Ankara.
24.Uyer G (1995), Hemşirelik ve Yönetim, Hürbilek Matbaacılık, Ankara
25.Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013.
26.Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2006.
27. Tabak R, Somyürek İ, Kumaş A, Kumaş H, -Her yerde, Herkes İçin Uygulamalı İlk Yardım El Kitabı, Palme Yayıncılık Ankara 2003.
28. Seiler T, Bebeklere Çocuklara İlk yardım, Optimist yayıncılık, 2004 İstanbul
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Heinz feneis,uluslararsı resimli anatomi sözlüğü, arkadaş tıp kitapları, 1990. 2- http://www.e-ilkyardim.org/ 3- www.acilveilkyardim.com/ 4- https://www.afad.gov.tr/tr/IcerikDetay.aspx?ID=27
|
|