Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KENT EKOLOJİSİ |
Birinci düzey |
ŞBP514 |
Zorunlu |
5 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ EVRİM KARAÇETİN BELL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞRETİM ÜYESİ EVRİM KARAÇETİN BELL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu dersin ana hedefleri ekolojiyi anlamayı, doğadaki döngüler ve bu döngüler ile doğal ve yapay sistemlerinin ilişkisini kavramaktır. İnsanların oluşturduğu kent sistemleri, doğal ekosistemler ile karşılıklı etkileşim halindedir. Aynı zamanda kentsel ekosistemler de kendi içinde farklı ekolojik karakterlere sahiptir. Ekolojinin temelleri, kentsel sistemlerin sürdürülebilir olabilmesi için anahtar niteliğindedir. Doğayla uyumlu sürdürülebilir kentsel sistemlerin nasıl olması gerektiği bu ders süresince tartışılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Şehir sistemleri kuruldukları andan itibaren döngüleri örnek almak yerine sorunlara geçici çözümler bulma yoluna gidilmiştir. Bu da kentler ve çevresindeki doğal ekosistemler arasında etkileşimi sağlayan döngülerin bozulması ve çevre sorunlarının ortaya çıkmasına sebep olmaktadır. Ekolojinin bütüncül bakış açısı ve doğal sistemlere yaklaşımı, var olan sorunların sebebine inmeyi ve çözüm önerilerinin bulunmasında yardımcı olmaktadır. Bu ders kapsamında ekolojinin bütüncül yaklaşımı, etkileşimlerin önemi, temel kavram ve kuramlar, ekosistemler tartışılacak, günümüzde yaşadığımız çevre sorunları üzerinden gidilerek kentsel sistemlerde döngüsel yapıların oluşturulmasına yönelik uygulanmış örnekler verilecektir.
|
1- |
Derse giriş ve tanıtım. Ders materyalleri ve kitapların duyurulması.
|
2- |
Türkiyede ve dünyada çevrecilik ve çevre sorunları: Neden çevre sorunları yaşıyoruz, hangi süreçlerden sonra bu sorunlar yaşanmaya başlandı. Ekolojik Ayak izi nedir? Ekolojik Ayak izinin paydaşları nelerdir? Tek dünya yaklaşımı ne demektir?
|
3- |
Ekolojide kavram ve tanımlar: Ekoloji nedir, bütünleyici ve indirgeyici bilimler arasındaki farklar nelerdir, habitat, biyom, biyosfer, niş, ekosistem, ekosfer, besin ağları, biyotik ve abiyotik faktörler ve etkileşimler. Ekolojideki temel bakış açısı diğer bilimlerden nasıl ayrılmaktadır, çevresel sorunlara çözüm ekolojinin hangi özelliği sayesinde mümkündür.
|
4- |
Dünyaya bütüncül bir bakış: Abiyotik koşullar, iklim, biyomlar, iklim kuşakları, Türkiye nerede?
|
5- |
Döngüler: Biyojeokimyasal döngüler, su döngüsü, madde döngüleri. Kentsel sistemlerde bu döngüler nasıl gerçekleşir, su döngüsü (şehir sistemlerindeki su hareketi ve doğal sistemlerle kıyaslanması), madde döngüsü (şehir sistemlerindeki madde döngüleri ve ayrışma, doğal sistemlere göre nasıl farklı)
|
6- |
Döngülerin Bozulması ve Çevre Sorunları: Yaşadığımız tüm sorunların sebebinde döngülerin bozulması mı yatıyor? Örneklerle anlatılması, su kirliliği, hava kirliliği, toprak kirliliği. Döngüsel bakış açısı şehirlerde yeniden nasıl yakalanır?
|
7- |
Döngülerin Bozulması: Karbon döngüsünün bozulması - Küresel İklim Değişimi. Dünyada ve Türkiye''''de Küresel İklim değişiminin beklenen sonuçları nelerdir? Kentler ve kentsel sistemler nasıl etkilenecek? İklim değişimine uyumlu şehirleşme ne demek?
|
8- |
Döngülerin Bozulması: Karbon döngüsünün bozulması - Küresel İklim Değişimi. Dünyada ve Türkiye''''de Küresel İklim değişiminin beklenen sonuçları nelerdir? Kentler ve kentsel sistemler nasıl etkilenecek? İklim değişimine uyumlu şehirleşme ne demek?
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Türkiyedeki ekosistemler: Bozkırlar ve sulak alanlar ve bu ekosistemlerin kentsel sistemlerle etkileşimi.
|
11- |
Türkiyedeki ekosistemler: Ormanlar, akarsular ve dağ sistemleri ve bu ekosistemlerin kentsel sistemlerle etkileşimi.
|
12- |
Kayseri örneği: Bir şehir çevresindeki doğal ekosistemlerle nasıl bir etkileşim içindedir. Topoğrafya, su döngüleri, iklimsel ve meteorolojik özellikler şehirleri nasıl etkiler, şehirler doğal ekosistemleri nasıl etkiler? Google Earth üzerinden Kayserinin sanayiden şehire yerleşiminin topoğrafya ve su ve havadaki döngülerle etkileşiminin anlatılması. Kayseride günümüzde yaşadığımız çevre sorunlarının temeline iniş.
|
13- |
Kentsel ekosistemler: Tanım, yapı ve paydaşlar ve kentsel sistemlerin bütün olarak incelenmesi.
Kentsel biyoçeşitliklik: Kenti paylaştığımız canlılar kimler?
Çam ve Çim kültürü: Doğal ve yapay yeşil alanlara bir bakış.
|
14- |
Ekosistem hizmetleri.
Şehir planlama aracı olarak ekosistem hizmetleri. Çankaya İlçesi Örneği.İstanbul Yeşil Alanlar Çalıştayından Örnekler
|
15- |
Permakültür: Doğanın temellerini örnek aların şehir sistemleri tasarlamak mümkün mü? Örneklerle sürdürülebilir şehircilik.
|
16- |
Permakültür: Doğanın temellerini örnek aların şehir sistemleri tasarlamak mümkün mü? Örneklerle sürdürülebilir şehircilik.
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Kentin ekolojik sürecini olumlu/olumsuz etkileyen biyolojik, fiziksel ve sosyal bir sistem (kentsel ekosistem) olarak tanımlar.
|
2- |
Kentsel biyoçeşitlilik konusunu açıklar.
|
3- |
Doğal çevre ile ilişkili olan planlama kararlarının etkilerini açıklar.
|
4- |
Kent ekosistemlerinin çevresel politikalar ile ilişkisini açıklar.
|
5- |
Sürdürülebilir kent ve ekoloji kavramlarını tanımlar.
|
6- |
Kent ekosisteminin fiziksel öğelerini açıklar
|
7- |
Ekoloji bilimi ve çevre sorunlarına bu bilimin döngüsel yaklaşımını anlatır
|
8- |
--
|
9- |
--
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
5
|
5
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Berkes, F., Kislalıoğlu Mine. Çevre ve Ekoloji. 2012. Remzi Kitabevi.
Demirbaş-Çağlayan, Balkız, Ö., ve ark. 2020. Şehir Planlama Aracı olarak Ekosistem Hizmetleri. Çankaya İlçesi Örneği. Doğa Koruma Merkezi Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|