Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ve öğrencilerin katılımıyla tahtada anlatım
|
Dersin amacı
|
Relativistik kuantum mekaniğinin temel ilkelerini kavratmak ve öğretmek,
Kuantum mekaniğini relativistik hızlarda incelemek ve bu durumdaki denklemleri ve çözümleri incelemek
|
Dersin tanımı
|
Dirac denklemi; Dirac denkleminin Lorentz kovariansı, Dirac spinörü ve bilineer kovariant biçimleri, serbest parçacık çözümleri, dış alan içinde Dirac parçacığı, iki merkezli Dirac denklemi, boşluk teorisi.
|
1- |
Spin-1/2 Parçacıklar İçin Dalga Denklemi: Dirac Denklemi
|
2- |
Dirac Denkleminin Lorentz Değişmezliği
|
3- |
Dirac Parçacığının Serbest Hareketi
|
4- |
Dirac Denkleminin Non-relativistik Limiti
|
5- |
Dirac Denklemi Formunda Maxwell Denklemlerinin Gösterimi
|
6- |
Serbest Dirac Denkleminin Lagrange Yoğunluğu ve Enerji-Momentum Tensörü
|
7- |
Elektormagnetik Alanda Dirac Parçacıkları İçin Konum ve Momentum Operatörlerinin Zamanla Değişimleri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Dış Alanlarda Dirac Parçacıkları
|
10- |
Tek Boyutlu Kare Kuyu Potansiyelinde Dİrac Parçacığı Çözümleri
|
11- |
Merkezcil Potansiyelli Dirac Denklemi İçin Değişkenlerin Ayrılması
|
12- |
Coulomb Potansiyelinde Dirac Parçacığı İçin Radyal Denklemlerin Çözümü
|
13- |
İki Merkezli Dirac Denklemi
|
14- |
Boşluk Teorisi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dirac denklemi
|
2- |
Dirac denkleminin Lorentz değişmezliği
|
3- |
Dirac spinörü ve serbest parçacık çözümleri
|
4- |
Dış alanlarda Dirac Parçacığının Hareketi
|
5- |
iki merkezli Dirac denklemi
|
6- |
Dirac boşluk teorisi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
8
|
4
|
32
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
5
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
6
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
6
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Greiner, Walter, Relativistic Quantum Mechanics Wave Equations, Springer.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bjorken, J.D., S.D.Drell, 1964, Relativistic Quantum Mechanics, McGraw-Hill, N.Y.,USA Rose, M.E., 1961,Relativistic Electron Theory, Wiley,N.Y. Itzykson,C,J-B.Zuber, 1980, Quantum Field Theory,McGraw-Hill, N.Y. USA.
|
|