Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji(dr. Yabanci Dil) > RELATİVİSTİK KUANTUM TEORİSİ -II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
RELATİVİSTİK KUANTUM TEORİSİ -II Üçüncü düzey FİZ 631 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE YAŞUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ve öğrencilerin katılımıyla tahtada anlatım
Dersin amacı Relativistik kuantum mekaniğinin temel ilkelerini kavratmak ve öğretmek, Kuantum mekaniğini relativistik hızlarda incelemek ve bu durumdaki denklemleri ve çözümleri incelemek
Dersin tanımı Dirac denklemi; Dirac denkleminin Lorentz kovariansı, Dirac spinörü ve bilineer kovariant biçimleri, serbest parçacık çözümleri, dış alan içinde Dirac parçacığı, iki merkezli Dirac denklemi, boşluk teorisi.

Dersin içeriği
1- Spin-1/2 Parçacıklar İçin Dalga Denklemi: Dirac Denklemi
2- Dirac Denkleminin Lorentz Değişmezliği
3- Dirac Parçacığının Serbest Hareketi
4- Dirac Denkleminin Non-relativistik Limiti
5- Dirac Denklemi Formunda Maxwell Denklemlerinin Gösterimi
6- Serbest Dirac Denkleminin Lagrange Yoğunluğu ve Enerji-Momentum Tensörü
7- Elektormagnetik Alanda Dirac Parçacıkları İçin Konum ve Momentum Operatörlerinin Zamanla Değişimleri
8- ARA SINAV
9- Dış Alanlarda Dirac Parçacıkları
10- Tek Boyutlu Kare Kuyu Potansiyelinde Dİrac Parçacığı Çözümleri
11- Merkezcil Potansiyelli Dirac Denklemi İçin Değişkenlerin Ayrılması
12- Coulomb Potansiyelinde Dirac Parçacığı İçin Radyal Denklemlerin Çözümü
13- İki Merkezli Dirac Denklemi
14- Boşluk Teorisi
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dirac denklemi
2- Dirac denkleminin Lorentz değişmezliği
3- Dirac spinörü ve serbest parçacık çözümleri
4- Dış alanlarda Dirac Parçacığının Hareketi
5- iki merkezli Dirac denklemi
6- Dirac boşluk teorisi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 8 4 32
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 6 5 30
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 6 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Greiner, Walter, Relativistic Quantum Mechanics Wave Equations, Springer.
Yardımcı Kaynaklar Bjorken, J.D., S.D.Drell, 1964, Relativistic Quantum Mechanics, McGraw-Hill, N.Y.,USA Rose, M.E., 1961,Relativistic Electron Theory, Wiley,N.Y. Itzykson,C,J-B.Zuber, 1980, Quantum Field Theory,McGraw-Hill, N.Y. USA.

Ders ile ilgili dosyalar