Giriş | English

Lisans > Turizm Fakültesi > Turizm Rehberliği > MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME Birinci düzey MÖP 407 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SERVET MERVE KIRNAP DÖNMEZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Akıl yürütme becerileri ile ilgili temel kavramların öğretmen adaylarına kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma; mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma; bir matematiksel durumu analiz ederken matematiksel örüntü ve ilişkileri açıklama ve kullanma; yuvarlama, uygun sayıları gruplandırma, ilk veya son basamakları kullanma gibi stratejileri veya kendi geliştirdikleri stratejileri kullanarak işlem ve ölçümlerin sonucuna dair tahminlerde bulunma; belirli bir referans noktasını dikkate alarak ölçmeye ilişkin tahminde bulunma.

Dersin içeriği
1- Akıl yürütme ile ilgili temel kavramlar
2- Akıl yürütme türleri
3- Hatalı akıl yürütmeler
4- Matematiksel akıl yürütme
5- Akıl yürütme ve tahmin
6- Akıl yürütme ve ispat
7- Akıl yürütme ve zihinden hesap
8- Orantısal akıl yürütme
9- Ara sınav
10- Cebirsel akıl yürütme
11- Olasılıksal akıl yürütme
12- İstatistiksel akıl yürütme
13- Zihnin geometrik alışkanlıkları
14- Uzamsal akıl yürütme
15- Akıl yürütme becerilerinin geliştirilmesi ve öğretilmesine yönelik çalışmalar
16- Akıl yürütme sürecinin değerlendirilmesi
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mantıksal akıl yürütme ile ilgili temel kavramları bilir.
2- Mantıksal akıl yürütme türlerini bilir.
3- Akıl yürütmeye yardımcı matematiksel becerileri bilir.
4- Hatalı akıl yürütmeler hakkında bilgi sahibidir.
5- Mantıksal akıl yürütme gerektiren problemlere ilişkin farklı çözüm yolları geliştirir.
6- Öğrencilerin mantıksal akıl yürütme becerilerini geliştirmeye yönelik öğretim ortamları tasarlar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
2- İngilizcede Avrupa Dil Portföyü C2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
3- İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
4- Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
5- Grup yönetimi ilkelerini bilir ve uygular.
6- Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
7- Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
8- İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
9- Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
10- Bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için güncel yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
11- Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
12- Dünya ve Türkiye coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
13- Bir turu planlar, uygular ve denetler.
14- İlkyardım konusunda temel bilgiye sahip olur ve uygular.
15- Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
16- Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
17- Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
18- Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
19- Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar.
20- Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 2 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Aydoğan Yenmez, A. ve Gökçe, S. (Eds.). (2022) Matematiksel Akıl Yürütme. Ankara:Anı.
Yardımcı Kaynaklar Ateş, S. 2019. Bilimsel Muhakeme (Akıl Yürütme). Ankara:Palme. Dökme, İ. (Ed.). (2019). Bilimsel Muhakeme Becerileri ile Düşünme Sanatı. Ankara:Anı. Erdem, E. (Ed.). (2022). Mantıksal Akıl Yürütme. Ankara: Pegem.

Ders ile ilgili dosyalar