Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME |
İkinci düzey |
MÖP 407 |
|
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SERVET MERVE KIRNAP DÖNMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Akıl yürütme becerileri ile ilgili temel kavramların öğretmen adaylarına kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Çıkarımların doğruluğunu ve geçerliliğini savunma; mantıklı genellemelerde ve çıkarımlarda bulunma; bir matematiksel durumu analiz ederken matematiksel örüntü ve ilişkileri açıklama ve kullanma; yuvarlama, uygun sayıları gruplandırma, ilk veya son basamakları kullanma gibi stratejileri veya kendi geliştirdikleri stratejileri kullanarak işlem ve ölçümlerin sonucuna dair tahminlerde bulunma; belirli bir referans noktasını dikkate alarak ölçmeye ilişkin tahminde bulunma.
|
1- |
Akıl yürütme ile ilgili temel kavramlar
|
2- |
Akıl yürütme türleri
|
3- |
Hatalı akıl yürütmeler
|
4- |
Matematiksel akıl yürütme
|
5- |
Akıl yürütme ve tahmin
|
6- |
Akıl yürütme ve ispat
|
7- |
Akıl yürütme ve zihinden hesap
|
8- |
Orantısal akıl yürütme
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Cebirsel akıl yürütme
|
11- |
Olasılıksal akıl yürütme
|
12- |
İstatistiksel akıl yürütme
|
13- |
Zihnin geometrik alışkanlıkları
|
14- |
Uzamsal akıl yürütme
|
15- |
Akıl yürütme becerilerinin geliştirilmesi ve öğretilmesine yönelik çalışmalar
|
16- |
Akıl yürütme sürecinin değerlendirilmesi
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mantıksal akıl yürütme ile ilgili temel kavramları bilir.
|
2- |
Mantıksal akıl yürütme türlerini bilir.
|
3- |
Akıl yürütmeye yardımcı matematiksel becerileri bilir.
|
4- |
Hatalı akıl yürütmeler hakkında bilgi sahibidir.
|
5- |
Mantıksal akıl yürütme gerektiren problemlere ilişkin farklı çözüm yolları geliştirir.
|
6- |
Öğrencilerin mantıksal akıl yürütme becerilerini geliştirmeye yönelik öğretim ortamları tasarlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
3
|
12
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
2
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aydoğan Yenmez, A. ve Gökçe, S. (Eds.). (2022) Matematiksel Akıl Yürütme. Ankara:Anı.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ateş, S. 2019. Bilimsel Muhakeme (Akıl Yürütme). Ankara:Palme.
Dökme, İ. (Ed.). (2019). Bilimsel Muhakeme Becerileri ile Düşünme Sanatı. Ankara:Anı.
Erdem, E. (Ed.). (2022). Mantıksal Akıl Yürütme. Ankara: Pegem.
|
|