Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİZANS SANATI II |
İkinci düzey |
ST 508 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bizans Mimarisi dersinin amacı ; 6-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki dini, gömü, sivil yapılarını plan, mimari özellikleri ve malzeme-teknik açıdan ayrıntılı olarak inceleyerek, tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bizans Mimarisi dersi; 6-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki dini, gömü, sivil yapılarını içerir.
|
1- |
İstanbul’da 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapılar; Balabanağa Mescidi, Karpos –Papylos, H.Euphemia etc.
|
2- |
Anadolu ve yurt dışında 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapılar; Kapadokya’da Gökçetoprak , Sivassa , Ravenna’da St.Vitale v.b.
|
3- |
İstanbul’da H.Sophia and H.Eirene kiliselerinin 6 yüzyıl tarihçesi ve yapısı.
|
4- |
Anadolu ve İstanbul’da 9. yüzyıla ait serbest haç planlı yapılar.
|
5- |
Anadolu’daki 8-9. yüzyıllara ait kubbeli Bazilikalar ; İznik’te Koimesis , Ankara’da St.Clement , Demre’de H.Nikolaos ve Dereağzı kiliseleri vb.
|
6- |
Yunanistan’daki 8-9. yüzyıllara ait kubbeli Bazilika örnekleri.
|
7- |
İstanbul’daki meydanlar ve anıtlar.
|
8- |
Ara Sınav(Vize)
|
9- |
İstanbul’daki 10-12. yüzyıllara ait Kapalı Yunan Hacı planlı kiliseler; Bodrum Camii, Kalenderhane, Gül Camii, Pantokrator Kilisesi vb.
|
10- |
Anadolu’daki 10-12. yüzyıllara ait kapalı Yunan Hacı Planlı Kiliseler; Side’deki Kiliseler, Akhisar Çanlı Kilise, Kapadokya’da Elmalı, Karanlık, Çarıklı Kiliseler vb.
|
11- |
Yunanistan’daki 11-12. yüzyıllara ait sekiz destekli (Kara-Ada Tipi) Kiliseler; Phocide’de H.Lukas, Dapni, Nea Moni Kiliseleri vb.
|
12- |
Anadolu ve İstanbul’da 11-12. yüzyıllara ait “Kiberium” Planlı Kiliseler; Chora Manastırı Kilisesi, Kırşehir’de Üç Ayak Kilisesi vb.
|
13- |
Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisi; Pammakaristos, Pantepoptes vb.
|
14- |
Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisi; Panagia Kamariotissa, Panagia Mouchliotissa vb.
|
15- |
Yıl Sonu Sınavı (Final)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstanbul’da 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapıları isimleri ve özellikleri ile tanır.
|
2- |
Anadolu ve yurt dışında 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapıları plan özellikleri ile bilir.
|
3- |
Anadolu ve İstanbul’da 9. yüzyıla ait serbest haç planlı yapıları isimleri ve özellikleri ile tanır.
|
4- |
Anadolu'da ve Yunanistan'da 8.,9. yüzyıllara ait kubbeli bazilika örneklerini tanır.
|
5- |
İstanbul’daki meydanlar ve anıtları isimleri ve mimari özellikleri ile bilir.
|
6- |
İstanbul’daki 10-12. yüzyıllara ait Kapalı Yunan Hacı planlı kiliseleri isimleri ve özellikleri ile tanır.
|
7- |
Anadolu’daki 10-12. yüzyıllara ait kapalı Yunan Hacı Planlı Kiliseleri isimleri ve özellikleri ile bilir.
|
8- |
Yunanistan’daki 11-12. yüzyıllara ait sekiz destekli (Kara-Ada Tipi) Kiliseleri özellikleri ile bilir.
|
9- |
Anadolu ve İstanbul’da 11-12. yüzyıllara ait “Kiberium” Planlı Kiliseleri özellikleri ile tanır.
|
10- |
Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisini özellikleri ile bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
3
|
10
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
6
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965.
C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967.
Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975.
Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|