Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > BİZANS SANATI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİZANS SANATI II İkinci düzey ST 508 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Bizans Mimarisi dersinin amacı ; 6-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki dini, gömü, sivil yapılarını plan, mimari özellikleri ve malzeme-teknik açıdan ayrıntılı olarak inceleyerek, tanıtmaktır.
Dersin tanımı Bizans Mimarisi dersi; 6-14. yüzyıllar arasında Anadolu, başkent (Constantinopolis) ve yurt dışındaki dini, gömü, sivil yapılarını içerir.

Dersin içeriği
1- İstanbul’da 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapılar; Balabanağa Mescidi, Karpos –Papylos, H.Euphemia etc.
2- Anadolu ve yurt dışında 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapılar; Kapadokya’da Gökçetoprak , Sivassa , Ravenna’da St.Vitale v.b.
3- İstanbul’da H.Sophia and H.Eirene kiliselerinin 6 yüzyıl tarihçesi ve yapısı.
4- Anadolu ve İstanbul’da 9. yüzyıla ait serbest haç planlı yapılar.
5- Anadolu’daki 8-9. yüzyıllara ait kubbeli Bazilikalar ; İznik’te Koimesis , Ankara’da St.Clement , Demre’de H.Nikolaos ve Dereağzı kiliseleri vb.
6- Yunanistan’daki 8-9. yüzyıllara ait kubbeli Bazilika örnekleri.
7- İstanbul’daki meydanlar ve anıtlar.
8- Ara Sınav(Vize)
9- İstanbul’daki 10-12. yüzyıllara ait Kapalı Yunan Hacı planlı kiliseler; Bodrum Camii, Kalenderhane, Gül Camii, Pantokrator Kilisesi vb.
10- Anadolu’daki 10-12. yüzyıllara ait kapalı Yunan Hacı Planlı Kiliseler; Side’deki Kiliseler, Akhisar Çanlı Kilise, Kapadokya’da Elmalı, Karanlık, Çarıklı Kiliseler vb.
11- Yunanistan’daki 11-12. yüzyıllara ait sekiz destekli (Kara-Ada Tipi) Kiliseler; Phocide’de H.Lukas, Dapni, Nea Moni Kiliseleri vb.
12- Anadolu ve İstanbul’da 11-12. yüzyıllara ait “Kiberium” Planlı Kiliseler; Chora Manastırı Kilisesi, Kırşehir’de Üç Ayak Kilisesi vb.
13- Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisi; Pammakaristos, Pantepoptes vb.
14- Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisi; Panagia Kamariotissa, Panagia Mouchliotissa vb.
15- Yıl Sonu Sınavı (Final)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İstanbul’da 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapıları isimleri ve özellikleri ile tanır.
2- Anadolu ve yurt dışında 6. yüzyıla ait merkezi planlı yapıları plan özellikleri ile bilir.
3- Anadolu ve İstanbul’da 9. yüzyıla ait serbest haç planlı yapıları isimleri ve özellikleri ile tanır.
4- Anadolu'da ve Yunanistan'da 8.,9. yüzyıllara ait kubbeli bazilika örneklerini tanır.
5- İstanbul’daki meydanlar ve anıtları isimleri ve mimari özellikleri ile bilir.
6- İstanbul’daki 10-12. yüzyıllara ait Kapalı Yunan Hacı planlı kiliseleri isimleri ve özellikleri ile tanır.
7- Anadolu’daki 10-12. yüzyıllara ait kapalı Yunan Hacı Planlı Kiliseleri isimleri ve özellikleri ile bilir.
8- Yunanistan’daki 11-12. yüzyıllara ait sekiz destekli (Kara-Ada Tipi) Kiliseleri özellikleri ile bilir.
9- Anadolu ve İstanbul’da 11-12. yüzyıllara ait “Kiberium” Planlı Kiliseleri özellikleri ile tanır.
10- Anadolu ve İstanbul’da Paleologos dönemi (13-14. y.y.) mimarisini özellikleri ile bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 5 6 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965. C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967. Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975. Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -