Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > OSMANLI DİPLOMASİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI DİPLOMASİSİ Birinci düzey D-ULS422 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ HARİS UBEYDE DÜNDAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Osmanlı Devleti''''''''nin kuruluşundan 20. yüzyıla kadar, diplomasi kavramının genel özellikleri ve üstlendiği dönüşümler.
Dersin tanımı Osmanlı Devleti''''''''''''''''nin kuruluşunda etkili olan unsurlar, o dönemde diğer devletler ile kuruduğu ilişki ve bu ilişkinin esasları incelenecektir. Geçici diplomasiden sürekli diplomasi anlayışına geçişin nedenleri ve bu süreçte yaşanan krizler ele alınacaktır. Modernleşme ve diplomasi anlayışındaki değişiklik arasındaki ilişki vurgulanacak, bu süreç içerisinde başta Avrupa ile kurduğu dış politika ilişkileri değerlendirilecektir.

Dersin içeriği
1- Diplomasi Kavramı ve Tarihi ve Gelişimi
2- Klasik Dönem Osmanlı Diplomasisi - 1 (Kuruluş ve İlk Yıllar 1300-1453)
3- Klasik Dönem Osmanlı Diplomasisi - 2 (İmparatorluk ve Diplomasi 1453-1512 / Fatih Dönemi)
4- Klasik Dönem Osmanlı Diplomasisi - 3 (Akdeniz ve Avrupa''''da Yükselen Osmanlı 1512-1600 / Yavuz ve Kanuni Dönemi)
5- 17.yy Osmanlı Diplomasisi
6- Osmanlı Diplomasisinde Kırılma-I(1699-1789 / Osmanlı Diplomasinin Yeniden Şekillenmesi)
7- Osmanlı Diplomasisinde Kırılma-II (1789-1793 / III. Selim ve Osmanlı Devleti''nde Reform)
8- Ara Sınav
9- 19. yy Osmanlı Diplomasisi (Fransız Devrimi, Napolyon''un Mısır Seferi)
10- Osmanlı Diplomasisinde Yeniden Yapılanma-I (Doğu Sorunu ve Yunan İsyanı)
11- Osmanlı Diplomasisinde Yeniden Yapılanma-II (M.Ali Paşa Ayaklanması, II.Mahmut Islahatları)
12- Osmanlı Diplomasisinde Yeniden Yapılanma-III (Tanzimat''ın İlanı, Kurumsal Dönüşüm)
13- Modern Osmanlı Diplomasisi ve Pratiği-I (Tanzimat Dönemi Osmanlı Diplomasisi)
14- Modern Osmanlı Diplomasisi ve Pratiği-II (II.Abdülhamid Diplomasisi, Panİslamizm)
15- Konuların Genel Tekrarı
16- Yarıyıl Sonu Sınavı
17- Yarıyıl Sonu Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eski dünyadaki diplomasi geleneklerini inceler, Osmanlı Devleti''nin bu geleneklerden ne kadar etkilendiğini ortaya koyar.
2- Osmanlı Devleti''''''''nin kuruluşundan itibaren diplomasiye bakışı hakkında bilgi verir.
3- Osmanlı Devleti''''nin klasik döneminde diplomasiye bakış açısını analiz eder.
4- Osmanlı Devleti''''nin Fransız Devrimi gibi 18. ve 19. yüzyılın önemli olayları sonrasında diplomasiyi kullanım biçimini inceler.
5- Osmanlı Devleti''''''''nin modern dönemde diplomasi alanında yaşadığı değişiklikler hakkında bilgi verir.
6- Osmanlı Devleti''''nin son dönemlerinde yaşadığı diplomasi krizlerinin incelenmesine yardımcı olur.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Namık Sinan Turan, İmparatorluk ve Diplomasi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul, 2014
Yardımcı Kaynaklar Niyazi Berkes, Türkiye''de Çağdaşlaşma, YKY, İstanbul, 2010

Ders ile ilgili dosyalar