Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Türkçe Eğitimi (y.l) > TÜRKİYE TÜRKÇESİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE TÜRKÇESİ I İkinci düzey TEA 529 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe.
Koordinatör PROF. DR. ÖNDER ÇAĞIRAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Önder Çağıran
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok.
Dersin veriliş şekli Anlatma.
Dersin amacı Türkiye Türkçesinin ses bilgisinin öğretilmesi.
Dersin tanımı Ünlüler, ünsüzler ve ses hususiyetleri.

Dersin içeriği
1- Lehçe ve şive tasnifleri.
2- Lehçe ve şiveler arasındaki değişen seslerin hususiyetleri.
3- Ünlü tasnifleri.
4- Damak uyumu.
5- Dudak uyumu.
6- Ağız açıklığı uyumu.
7- Tonlama uyumu.
8- Ses organları uyumu.
9- Küp tasnifi.
10- Ünsüz tasnifleri.
11- Ağız açıklığı dereceleri.
12- Ses hususiyetleri.
13- Ünlüler arası ses hususiyetleri.
14- Ünsüzler arası ses hususiyetleri.
15- Ünlüler - ünsüzler arası ses hususiyetleri.
16- Sadalılaşma.
17- Sızıcılaşma.
18- Ses benzeşmeleri.
19- Aykırılaşma.
20- Özenti sözleri.

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ünlü sınıflandırmalarının öğrenilmesi.
2- Ünlüler arası uyumların öğrenilmesi.
3- Ünsüz sınıflandırmalarının öğrenilmesi.
4- Ünsüzler arası uyumların öğrenilmesi.
5- Ses hususiyetlerinin öğrenilmesi.
6- Art zamanlı metodun öğrenilmesi.
7- Eş zamanlı metodun öğrenilmesi.
8- Bilgi transferi metodunun öğrenilmesi.
9- Karşılaştırmalı metodun öğrenilmesi.
10- Bütünden gelme, bütüne gitme metotlarının öğrenilmesi.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.
2- Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.
3- Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.
4- Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak
5- Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak.
6- Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak.
7- Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 2 6 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 8 32
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri
Yardımcı Kaynaklar Jean Deny, Türk Dili Grameri.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir