Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKİYE TÜRKÇESİ I |
İkinci düzey |
TEA 529 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe.
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÖNDER ÇAĞIRAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Önder Çağıran
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatma.
|
Dersin amacı
|
Türkiye Türkçesinin ses bilgisinin öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Ünlüler, ünsüzler ve ses hususiyetleri.
|
1- |
Lehçe ve şive tasnifleri.
|
2- |
Lehçe ve şiveler arasındaki değişen seslerin hususiyetleri.
|
3- |
Ünlü tasnifleri.
|
4- |
Damak uyumu.
|
5- |
Dudak uyumu.
|
6- |
Ağız açıklığı uyumu.
|
7- |
Tonlama uyumu.
|
8- |
Ses organları uyumu.
|
9- |
Küp tasnifi.
|
10- |
Ünsüz tasnifleri.
|
11- |
Ağız açıklığı dereceleri.
|
12- |
Ses hususiyetleri.
|
13- |
Ünlüler arası ses hususiyetleri.
|
14- |
Ünsüzler arası ses hususiyetleri.
|
15- |
Ünlüler - ünsüzler arası ses hususiyetleri.
|
16- |
Sadalılaşma.
|
17- |
Sızıcılaşma.
|
18- |
Ses benzeşmeleri.
|
19- |
Aykırılaşma.
|
20- |
Özenti sözleri.
|
1- |
Ünlü sınıflandırmalarının öğrenilmesi.
|
2- |
Ünlüler arası uyumların öğrenilmesi.
|
3- |
Ünsüz sınıflandırmalarının öğrenilmesi.
|
4- |
Ünsüzler arası uyumların öğrenilmesi.
|
5- |
Ses hususiyetlerinin öğrenilmesi.
|
6- |
Art zamanlı metodun öğrenilmesi.
|
7- |
Eş zamanlı metodun öğrenilmesi.
|
8- |
Bilgi transferi metodunun öğrenilmesi.
|
9- |
Karşılaştırmalı metodun öğrenilmesi.
|
10- |
Bütünden gelme, bütüne gitme metotlarının öğrenilmesi.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.
|
|
2- |
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.
|
|
3- |
Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.
|
|
4- |
Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak
|
|
5- |
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak.
|
|
6- |
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak.
|
|
7- |
Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretebilecek akademik yeterliliğe sahip olmak.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
6
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
8
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Jean Deny, Türk Dili Grameri.
|
|