Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL FİZİK |
Birinci düzey |
BİYFİZ102 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BUKET SAATÇİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Fizik Bölümü Öğretim Üyeleri
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE
|
Dersin amacı
|
Fiziğin temel kavram, ilke ve yasalarının öğretilmesi ve Biyolojik sistemlere uygulanması.
|
Dersin tanımı
|
İnsanlar, kuşlar, böcekler ve balıklar gibi canlı sistemlerin mekânik, elektriksel, ısıl ve optik özellik ve davranışlarının incelenmesinde, Fizik kavram, ilke ve yasalarının kullanılması.
|
1- |
ÖLÇME VE FİZİKSEL BÜYÜKLÜKLER
|
2- |
Statik Kuvvetler: Denge ve Kararlılık, İnsan vücudu için denge şartları, dirsek, kalça, sırt, ayak parmakları üzerinde durma.
|
3- |
Sürtünme: Eğik düzlemde durma, kalça ekleminde sürtünme, balığın yüzgeci.
Ötelenme Hareketi: Sıçrama, uzun atlama, yüksek atlama, menzil, havada hareket, enerji tüketimi.
|
4- |
Açısal Hareket: Virajlı yolda koşma, basit sarkaç, fiziksel sarkaç, yürüme ve koşmanın sarkaç modeli, harcanan enerji.
|
5- |
Maddelerin Esneklik ve Dayanımı: Boyuna germe ve sıkıştırma, yay, kemik kırılması, ani itici kuvvetler, çarpa, düşme, hava yastığı.
|
6- |
Böcek Uçuşu: Havada durma, güç harcanması, kinetik enerji, kanatların esnekliği.
|
7- |
Akışkanlar: Kuvvet ve basınç, Pascal ilkesi, hidrostatik iskelet, Archimedes ilkesi, güç harcanması, balığın yüzmesi, yüzey gerilimi ve kılcallık, böceklerin su üstünde hareketi, yüzey gerilimini azaltan moleküller.
|
8- |
Akışkan Hareketi: Bernouilli denklemi, viskozluk ve Poseuille yasası, çalkantılı akış, kan dolaşımı, kan basıncı, kan akışının kontrolü, kan akış enerjisi, kanda çalkantılı akış, damar sertliği ve kan akışı, kalbin ürettiği güç, kan basıncının ölçülmesi.
|
9- |
Isı ve Kinetik Teori: Isı ve sıcaklık, maddenin kinetik teorisi, ısı aktarımı, geçişme (difüzyon), solunum sistemi, geçişme ve temaslı (kontakt) mercekler.
Termodinamik: Termodinamik yasaları, enerji biçimleri, canlı sistemlerin termodinamiği, bilgi ve ikinci yasa.
|
10- |
Isı ve Hayat: Enerji ihtiyacı, vücut sıcaklığının ayarlanması, ısı ve toprak.
|
11- |
Dalgalar ve Ses: Sesin özellikleri, dalgaların özellikleri, işitme ve kulak, yarasalar ve yankılar, hayvanların çıkardığı sesler, akustik tuzaklar, sesin klinik kullanımı.
|
12- |
Elektrik ve Elektriksel Teknoloji: Sinir sistemi, bitkilerde elektrik, kemikte elektrik, elektrikli balık, elektriksel nicelikler, elektriğin fiziksel etkileri.
|
13- |
Optik: Aynalar, mercekler, görme, ışığın doğası, gözün yapısı, göz uyumu, ayırma gücü, görme eşiği, görme kusurları ve düzeltilmesi, büyüteç ve mikroskop, optik fiberler.
|
14- |
Radyasyon ve Sağlık Fiziği: Radyasyonun sınıflandırılması, yararları, zararları, korunma ve maruz kalma sınırları.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fizik Kavram ve tanımlarının, biyoloji anabilim dalı alanlarında kullanma becerisinin kazandırılması
|
2- |
Temel fizik bilimsel kavram ve tanımlarının birbirleri ile ilişkilendirilmesi
|
3- |
Temel fizik bilimsel kavramlarının biyoloji alanında teknolojiye uygulanması
|
4- |
Doğadaki dört temel kuvvetin temel özelliklerini bilir.
|
5- |
İş ile enerji arasındaki ilişkiyi kavrar.
|
6- |
Korunumlu ve korunumsuz kuvvetler arasındaki ayrımı yapar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
7
|
5
|
35
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Biyoloji ve Tıpta Fizik, Paul Davidovits, 3rd ed. (Çeviri ed. Prof. Dr. Fevzi KÖKSAL), Nobel Yayıncılık, 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Üniversiteler için Fizik, Bekir KARAOĞLU, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, 2013.
|
|