Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-VI |
İkinci düzey |
MÜZ424 |
|
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili ileri düzeyde bilgileri oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.
|
1- |
Bir önceki dönem işlenilen makamların genel tekrarı. Öğrenilen makamların seyir çalışmalarıyla hatırlanması.
|
2- |
Beyati Araban Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
|
3- |
Muhayyer Kürdi Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 26 zamanlı Evsat usulü.
4. Hafta için ödev: Muhayyer Kürdi Makam dizisini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
4- |
Acem Kürdi Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
5. Hafta için ödev: Acem Kürdi Makam dizisini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
5- |
Hisar ve Hisar Buselik Makamları dizisi, seyir çalışması, makamların deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 28 zamanlı Devri Kebir usulü.
6. Hafta için ödev: Hisar ve Hisar Buselik Makam dizilerini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
6- |
Şehnaz ve Şehnaz Buselik Makamları dizisi, seyir çalışması, makamların deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
7. Hafta için ödev: Şehnaz ve Şehnaz Buselik Makam dizilerini Hüseyni Aşiran perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
7- |
İşlenilen Bileşik Makamların seyirle birbirlerine geçki çalışması. Konuların tekrarı.
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Sazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 32 zamanlı Berefşan usulü.
11. Hafta için ödev: Sazkar Makamı dizisini Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışmasıyapınız.
|
11- |
Eviç Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
12. Hafta için ödev: Eviç Makam dizisini Kaba Nim Hicaz perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
12- |
Bestenigar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 120 zamanlı Zincir usulü.
13. Hafta için ödev: Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
13- |
Ferahfeza Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.
14. Hafta için ödev: Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
14- |
İşlenilen makamların seyir çalışmaları ve genel tekrarı
|
15- |
İşlenilen makamların seyir çalışmaları ve genel tekrarı
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bileşik Makamlar''''''''da (Beyati Araban, Muhayyer Kürdi, Acem Kürdi, Hisar, Hisar Buselik, Şehnaz, Şehnaz Buselik, Sazkar, Eviç, Bestenigar, Ferahfeza) makamsal seyirler yapar. Büyük usulleri vurur.Makamsal deşifre okur.
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.
|
|