Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL YAPISI |
Birinci düzey |
UGAZ 106 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. MUSTAFA ATAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ METİN EKEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze-Konferans
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere; toplumsal yapı ile ilişkili kavramlar, genel hatlarıyla Osmanlı dönemi, Cumhuriyet devrimleri, geçmişten günümüze Türkiye’de siyaset, ekonomik dönüşüm, Türkiye''de İslam''ın macerası, kentleşme, demografik dönüşüm, aile, çocuk, gençlik, eğitim gibi yapısal konular hakkında bilgi kazandırmak ve bu yolla gazetecilik pratiklerini tarihsel ve sosyolojik bir pespektifle güçlendirmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Türkiye’nin siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel yapısının bilimsel bir çerçevede öğretildiği, öğrencilere bu yapıların sürekliliklerini kavrayabilmesi için tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısının sunulduğu ders.
|
1- |
Konu 1: Giriş ve Temel Kavramlar-Derse Giriş: Dersin amaç ve kapsamının, ders kapsamındaki beklentilerin ve öğrenme çıktılarına yönelik beklentilerin aktarımı. Temel Kavramlara Giriş: Toplum, Kültür, Yapı
|
2- |
Konu 2: Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme
|
3- |
Konu 3: Toplumsal Yapı, Toplumsal Kurumlar, Gruplar ve Toplumsal Değişme II
|
4- |
Konu 4: Osmanlı İctimai Yapısının Ana Hatları ve Modernleşme Çabaları ve Atatürk İnkılapları I
|
5- |
Konu 5: Osmanlı İctimai Yapısının Ana Hatları ve Modernleşme Çabaları ve Atatürk İnkılapları II
|
6- |
Konu 6: Türkiye’de Siyaset ve Demokrasi
|
7- |
Konu 7: Türkiye’de Siyaset ve Demokrasi II
|
8- |
Konu 8: Türkiye’de Ekonomi ve Çalışma Hayatı
|
9- |
Konu 9: Türkiye Sosyal Tarihinde İslam’ın Macerası
|
10- |
Konu 10: Aile, Dünden Bugüne Türkiye’de Aile
|
11- |
Konu 11: Türkiye’de Eğitim ve Gençlik
|
12- |
Konu 12: Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişme
|
13- |
Konu 13: Türkiye’de Kültür Politikaları ve Hafıza
|
14- |
Konu 14: Türkiye’de Toplumsal Yapısı Üzerine Düşünceler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, toplumsal yapı ile ilgili kavram setlerini öğrenir ve bunları Türkiye toplumsal yapısı çerçevesinde tartışabilir.
|
2- |
Türkiye''nin toplumsal yapısına ilişkin tarihsel ve sosyolojik kırılmaları ve süreklilikleri anlar ve analiz edebilir.
|
3- |
Türkiye''de siyaset ve demokrasi kültürünün ve ekonominin tarihsel dönüm noktalarını kavrar ve güncel siyaset ve ekonomiye ilişkin kişisel anlam haritaları oluşturur.
|
4- |
Türkiye''nin sosyo-kültürel yapısının inançla ilgili unsurlarını ve bunların toplumsal yansıma biçimlerini anlar ve karşılaştırır.
|
5- |
Türkiye''de aile, gençlik, eğitim ve kentleşme gibi temel sosyo-kültürel alanları tarihsel ve güncel perspektiflerde öğrenir.
|
6- |
Türkiye''de kültür politikalarının gelişim sürecini analiz eder ve ihtiyaç duyulan kültür politikalarına ilişkin yorum ve analiz becerisi kazanır.
|
7- |
Türkiye''de gazetecilik gereksinimlerinin sosyo-kültürel arka plana sahip olmak noktasında farkındalık kazanır ve bu farkındalık çerçevesinde yeni okuma ve anlama yelpazelerine açılır
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mehmet Zencirkıran, 2018. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Bursa: Dora Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
AÖF-Türkiye’nin Toplumsal Yapısı Kitabı******Birsen Gökçe(2007), Türkiyenin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Ankara: Savaş yayınevi*******Çağlar Keyder (2001, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İstanbul: İletişim Yayınları
|
|