Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
AROMATİK BİLEŞİKLER |
Birinci düzey |
KİMS309 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. DR. Zülbiye KÖKBUDAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Organik bileşiklerin bir sınıfı olan aromatik bileşikler hakkında temel bilgilerin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Benzen Formülünün Tarihçesi, MO Teorisi, Aromatiklik ve Antiaromatiklik, Sübstitüe Benzenlerin Adlandırılması, Aromatik hidrokarbonların fiziksel ve kimyasal özelliklerini, Aromatik Elektrofilik Sübstitüsyon Reaksiyonlarını, II. ve III. Sübstitüsyonları, Aromatik nükleofilik sübstitüsyon, Aromatik halojen ve Aminler,Fenoller, Karboksilli asitler,Aromatik Aldehit ve Ketonlar, Bitişik halkalı Aromatik Bileşikleri kapsar
|
1- |
Benzen Formülünün Tarihçesi
|
2- |
MO Teorisi, Aromatiklik ve Antiaromatiklik
|
3- |
Sübstitüe Benzenlerin Adlandırılması
|
4- |
Aromatik hidrokarbonların fiziksel ve kimyasal özellikleri
|
5- |
Aromatik Elektrofilik Sübstitüsyon Reaksiyonları
|
6- |
II. ve III. Sübstitüsyonlar
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Aromatik nükleofilik sübstitüsyon
|
9- |
Aromatik halaojen bileşikleri Reaksiyonları
|
10- |
Aromatik Aminler
|
11- |
Fenoller
|
12- |
Aromatik Karboksilli asitler
|
13- |
Aromatik Aldehit ve Ketonlar
|
14- |
Bitişik halkalı Aromatik Bileşikler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Benzenin özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
2- |
Aromatik elektrofilik ve nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
3- |
Aromatik aminlerin özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
4- |
Aromatik asitlerin özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
5- |
Fenollerin özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
6- |
Aromatik alldehit ve ketonlerın özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
7- |
Bitişik Halkalı Bileşiklerin özelliklerini ve reaksiyonlarını yorumlayabilir
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
4
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
4
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Mustafa ODABAŞOĞLU, Organik Kimya Aromatik Bileşikler, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayın No: 119, Samsun, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof. Dr. Celal Tüzün, Organik Kimya, Palme Yayıncılık, Ankara, 1993.
|
|