Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESLENME İLKELERİ |
Birinci düzey |
GM 402 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HASAN YALÇIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HASAN YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin gıda gruplarını ve gıda takviyelerini tanıyarak sağlıklı ve dengeli beslenmenin önemini kavramalarını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Öğrencilere beslenme ile kalp sağlığı,obezite ve kilo kontrolü ile yeme bozuklukları rahatsızlıklarını ilişkilendirme yetilerini kazandırmak.
|
1- |
Beslenmeye Giriş: Beslenme, sağlık, eğitim, beslenme sorunları yeterli beslenme, dengeli beslenme kavramları
|
2- |
Metabolizma, sindirim, emilim.
|
3- |
Proteinler: Yapısı ve Fonksiyonları, sindirimi ve emilmesi depolanması, kullanılması, eksikliği ve gereksinimi, proteince zengin gıdalar.
|
4- |
Kalori ve beslenmenin enerji temeli: Gıdaların enerji değerleri, birey enerji ihtiyacının belirlenmesi.
|
5- |
Karbonhidratlar: Yapısı ve kaynakları, sindirimi ve emilmesi depolanması, metabolizması, lifli gıdaların beslenmede önemi.
|
6- |
Yağlar: Fonksiyonu, çeşitleri ve yağca zengin gıdalar, elzem yağlar ve sağlıkla ilişkileri, işlenmiş ve alternatif yağlar.
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Yağ metabolizması, enerji metabolizmasında protein, karbonhidrat ve yağın bir arada kullanılması, kolesterolün önemi ve taşınması.
|
9- |
Beslenme ve Kalp Sağlığı:lipoprotein ve kalp sağlığı ilişkisi, kalp hastalığı risk faktörleri ve beslenmenin önemi,kalp hastalıklarına karşı beslenme şekilleri.
|
10- |
Obezite, kilo kontrolü ve yeme bozuklukları: İdeal ve Sağlıklı kilo tanımları, vücutta yağ dağılımı ve yağ hücresi gelişimi, obezite nedenleri-enerji dengesinin bozulması, kilo verme yöntemleri
|
11- |
Mineral maddeler ve vitaminler : Beslenme açısından mineral maddelerin ve vitaminlerin önemi, vitamin yetersizlikleri.
|
12- |
Sağlıklı yaşam ve beslenme, atletik performans: Alkol ve beslenme ilişkisi,kanser oluşumunda diyetin önemi, sprotif aktivitelerde karbonhidratların önemi, performans artırıcı destekler.
|
13- |
Beslenme klavuzu ve besin ögeleri: Sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite, menü planlama.
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Beslenmenin insan ve toplum sağlığı üzerindeki etkisini kavrar.
|
2- |
Doğru beslenme kurallarını kavrar.
|
3- |
Besin bileşenlerinin eksikliğinde karşılaşılan problemleri kavrar ve çözüm yollarını tasarlar.
|
4- |
Besin bileşenlerinin sindirimi, emilimi ve bunları etkileyen faktörleri kavrar.
|
5- |
Beslenme ve sağlık ilişkisini kurarak analiz eder.
|
6- |
Sağlıklı beslenmeyi etkileyen faktörleri kavrar .
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
5
|
3
|
15
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
10
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
113
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Beslenme ve Diyet Temel İlkeleri, Dr.Liz APPLEGATE, Prof. Dr. Haydar ÖZPINAR,2011,İstanbul Tıp Kitabevi,2.Baskı.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Beslenme,Mehmet Demirci,İstanbul, 2008
Beslenme, Ayşe Baysal, 2002, Hatiboğlu Yayıncılık, 9. baskı
Diyet El Kitabı, Ayşe Baysal ve ark. 2002, 4. baskı, Hatiboğlu Yayıncılık, 490 sayfa.
Beslenme Biyokimyası, Meral Aksoy, 2000, Hatiboğlu Yayıncılık, 622 sayfa.
Sağlıkta ve hastalıkta beslenme, Zeynep Oşar, Tülay Erkan (ed) 2004, İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fak. Yay. Sempozyum dizisi No:41. 256 sayfa.
|
|