Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK EĞİTİMİ |
İkinci düzey |
HAS 510 |
|
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere sağlık eğitiminin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Halk sağlığı çalışanlarının görevlerini etkin bir şekilde yapabilmeleri ve mevcut bilgilerini etkin bir şekilde kullanabilmeleri için sağlık eğitimi konusunda yeterli beceri sahibi olmaları önemlidir.
|
Dersin tanımı
|
Eğitim,öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramlar, sağlık eğitiminin tanımı, amacı,ilkeleri, planlaması, yöntemleri ve eğitim araçlarını içeren teorik ağırlıklı bir derstir.
|
1- |
Eğitimin tanımı ve niteliği
|
2- |
Öğrenme, öğretme ve eğitim süreci
|
3- |
Öğrenmenin oluşumu
|
4- |
Yetişkin eğitimi
|
5- |
Interaktif eğitim yaklaşımı
|
6- |
Sağlık eğitiminin tanımı ve niteliği
|
7- |
Sağlık eğitiminin amaç ve hedefleri
|
8- |
Sağlık eğitimi ilkeleri
|
9- |
Birey eğitimi
|
10- |
Grup eğitimi
|
11- |
Toplum sağlık eğitimi
|
12- |
Sağlık eğitimi planlaması
|
13- |
Sağlık eğitimi yöntemleri
|
14- |
Sağlık eğitimi araçları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenme, öğretme ve eğitim ile ilgili kavramları tanımlayabilecek ve ilişkilendirebilecek
|
2- |
Sağlık eğitiminin tanımı, amaçları ve içeriğini açıklayabilecek
|
3- |
Yetişkin eğitimi ilkelerini sıralayabilecek
|
4- |
Birey ve toplumun eğitim ihtiyaçlarını belirleyebilme yeteneğine sahip olacak
|
5- |
Birey ve toplum eğitimini uygun şekilde planlayabilecek
|
6- |
Birey ve grup eğitim yöntemlerini uygulayabilecek
|
7- |
Eğitim araçlarını kullanma becerisine sahip olacak
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve immünoloji alanında kanıta dayalı ve güncel bilgi ve beceriler kazanmak.
|
|
2- |
Bilimsel araştırmalar için kanıta dayalı bilgiyi kullanmak.
|
|
3- |
Mikrobiyoloji alanında projeler geliştirmek.
|
|
4- |
Bilimsel araştırma sonuçlarını analiz edebilmek.
|
|
5- |
Bilimsel istatistiksel değerlendirmeleri irdeleyebilmek.
|
|
6- |
Bilimsel çalışmada etik prensiplerinin önemi hakkında farkındalık kazanmak.
|
|
7- |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için kütüphane ve e-kaynakları kullanmak.
|
|
8- |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
9- |
Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanmak.
|
|
10- |
Bilimsel okumalar ve araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri ulusal ve uluslararası alanda sunabilmek.
|
|
11- |
Ulusal ve uluslararası projelerde araştırmacı olarak rol alır, interdisipliner araştırmalar yapmak.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
2
|
40
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
20
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çetinkaya F, Naçar M. Sağlık Eğitimi. (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011.
Dünya Sağlık Örgütü. Sağlık Eğitimi. Çev: Aykut M, Ceyhan O, Çetinkaya F ve ark. Ed: Y Öztürk, F Çetinkaya. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No 116, Kayseri 1999
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özvarış ŞB. "Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme." Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. Ankara (2001): 25-56.
Tabak, RS. "Sağlık eğitimi." Ankara: Somgür Yayıncılık (2000).
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and Kasisomayajula Viswanath, eds. Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons, 2008.
World Health Organization. "New approaches to health education in primary health care: report of a WHO expert committee [meeting held in Geneva from 12 to 18 October 1982]." (1983).
Lorig, Kate, et al. Outcome measures for health education and other health care interventions. Sage Publications, 1996.
|
|