Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK EĞİTİMİ |
İkinci düzey |
HAS 510 |
Seçmeli |
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere sağlık eğitiminin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Halk sağlığı çalışanlarının görevlerini etkin bir şekilde yapabilmeleri ve mevcut bilgilerini etkin bir şekilde kullanabilmeleri için sağlık eğitimi konusunda yeterli beceri sahibi olmaları önemlidir.
|
Dersin tanımı
|
Eğitim,öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramlar, sağlık eğitiminin tanımı, amacı,ilkeleri, planlaması, yöntemleri ve eğitim araçlarını içeren teorik ağırlıklı bir derstir.
|
1- |
Eğitimin tanımı ve niteliği
|
2- |
Öğrenme, öğretme ve eğitim süreci
|
3- |
Öğrenmenin oluşumu
|
4- |
Yetişkin eğitimi
|
5- |
Interaktif eğitim yaklaşımı
|
6- |
Sağlık eğitiminin tanımı ve niteliği
|
7- |
Sağlık eğitiminin amaç ve hedefleri
|
8- |
Sağlık eğitimi ilkeleri
|
9- |
Birey eğitimi
|
10- |
Grup eğitimi
|
11- |
Toplum sağlık eğitimi
|
12- |
Sağlık eğitimi planlaması
|
13- |
Sağlık eğitimi yöntemleri
|
14- |
Sağlık eğitimi araçları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenme, öğretme ve eğitim ile ilgili kavramları tanımlayabilecek ve ilişkilendirebilecek
|
2- |
Sağlık eğitiminin tanımı, amaçları ve içeriğini açıklayabilecek
|
3- |
Yetişkin eğitimi ilkelerini sıralayabilecek
|
4- |
Birey ve toplumun eğitim ihtiyaçlarını belirleyebilme yeteneğine sahip olacak
|
5- |
Birey ve toplum eğitimini uygun şekilde planlayabilecek
|
6- |
Birey ve grup eğitim yöntemlerini uygulayabilecek
|
7- |
Eğitim araçlarını kullanma becerisine sahip olacak
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak halk sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Halk sağlığı ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
|
|
4- |
Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
|
|
5- |
Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini halk sağlığı alanında kullanır.
|
|
6- |
Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
7- |
Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
|
|
8- |
Halk sağlığı ile ilgili istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
|
9- |
Halkın sağlık sorunlarını, bu sorunların nedenlerini ve çözüm yollarını belirlemek amacıyla, epidemiyolojik araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
10- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir.
|
|
11- |
Halk sağlığı alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir
|
|
12- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir
|
|
13- |
Mesleksel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular
|
|
14- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
15- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
|
|
16- |
Halk sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir
|
|
17- |
Halk sağlığı alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
|
18- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
19- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
20- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
2
|
40
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
20
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çetinkaya F, Naçar M. Sağlık Eğitimi. (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011.
Dünya Sağlık Örgütü. Sağlık Eğitimi. Çev: Aykut M, Ceyhan O, Çetinkaya F ve ark. Ed: Y Öztürk, F Çetinkaya. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No 116, Kayseri 1999
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özvarış ŞB. "Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme." Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. Ankara (2001): 25-56.
Tabak, RS. "Sağlık eğitimi." Ankara: Somgür Yayıncılık (2000).
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and Kasisomayajula Viswanath, eds. Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons, 2008.
World Health Organization. "New approaches to health education in primary health care: report of a WHO expert committee [meeting held in Geneva from 12 to 18 October 1982]." (1983).
Lorig, Kate, et al. Outcome measures for health education and other health care interventions. Sage Publications, 1996.
|
|