Giriş | English

Yüksek Lisans > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Halk Sağliği (yüksek Lisans) > SAĞLIK EĞİTİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK EĞİTİMİ İkinci düzey HAS 510 Seçmeli 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
Dersin amacı Dersin amacı öğrencilere sağlık eğitiminin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Halk sağlığı çalışanlarının görevlerini etkin bir şekilde yapabilmeleri ve mevcut bilgilerini etkin bir şekilde kullanabilmeleri için sağlık eğitimi konusunda yeterli beceri sahibi olmaları önemlidir.
Dersin tanımı Eğitim,öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramlar, sağlık eğitiminin tanımı, amacı,ilkeleri, planlaması, yöntemleri ve eğitim araçlarını içeren teorik ağırlıklı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Eğitimin tanımı ve niteliği
2- Öğrenme, öğretme ve eğitim süreci
3- Öğrenmenin oluşumu
4- Yetişkin eğitimi
5- Interaktif eğitim yaklaşımı
6- Sağlık eğitiminin tanımı ve niteliği
7- Sağlık eğitiminin amaç ve hedefleri
8- Sağlık eğitimi ilkeleri
9- Birey eğitimi
10- Grup eğitimi
11- Toplum sağlık eğitimi
12- Sağlık eğitimi planlaması
13- Sağlık eğitimi yöntemleri
14- Sağlık eğitimi araçları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenme, öğretme ve eğitim ile ilgili kavramları tanımlayabilecek ve ilişkilendirebilecek
2- Sağlık eğitiminin tanımı, amaçları ve içeriğini açıklayabilecek
3- Yetişkin eğitimi ilkelerini sıralayabilecek
4- Birey ve toplumun eğitim ihtiyaçlarını belirleyebilme yeteneğine sahip olacak
5- Birey ve toplum eğitimini uygun şekilde planlayabilecek
6- Birey ve grup eğitim yöntemlerini uygulayabilecek
7- Eğitim araçlarını kullanma becerisine sahip olacak
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak halk sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Halk sağlığı ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
4- Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
5- Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini halk sağlığı alanında kullanır.
6- Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
7- Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
8- Halk sağlığı ile ilgili istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
9- Halkın sağlık sorunlarını, bu sorunların nedenlerini ve çözüm yollarını belirlemek amacıyla, epidemiyolojik araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
10- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir.
11- Halk sağlığı alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir
12- Halk sağlığı alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir
13- Mesleksel gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular
14- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
15- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
16- Halk sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir
17- Halk sağlığı alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
18- Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19- Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
20- Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 20 2 40
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Çetinkaya F, Naçar M. Sağlık Eğitimi. (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011. Dünya Sağlık Örgütü. Sağlık Eğitimi. Çev: Aykut M, Ceyhan O, Çetinkaya F ve ark. Ed: Y Öztürk, F Çetinkaya. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No 116, Kayseri 1999
Yardımcı Kaynaklar Özvarış ŞB. "Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme." Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. Ankara (2001): 25-56. Tabak, RS. "Sağlık eğitimi." Ankara: Somgür Yayıncılık (2000). Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and Kasisomayajula Viswanath, eds. Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons, 2008. World Health Organization. "New approaches to health education in primary health care: report of a WHO expert committee [meeting held in Geneva from 12 to 18 October 1982]." (1983). Lorig, Kate, et al. Outcome measures for health education and other health care interventions. Sage Publications, 1996.

Ders ile ilgili dosyalar