Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ AYHAN AFŞIN ÜNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. AYHAN AFŞİN ÜNAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-------
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Büyük Türk Tarihi’nin her biri ayrı ayrı önemli bir devresini oluşturan, büyük bir bütünün parçalarını teşkil eden İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) tarih sahnesindeki yeri ve önemini öğrenciye örnekleriyle göstermek, geniş bir tarih bilinci, sevgisi, gururu ve şuuru oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Türklerin Müslüman olmalarıyla başlayan ve uzun süre devam eden İslamlaşma döneminde Türk ve Dünya Tarihinde önemli siyasi roller oynayan İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) kısa siyasi tarihleri, taşra ve merkez teşkilatları, devlet hayatı ve kültürleri.
|
1- |
Karahanlılar, kısa siyasi tarihleri, devlet teşkilatı, kültür ve medeniyet, imar
|
2- |
Karahanlılar, kısa siyasi tarihleri, devlet teşkilatı, kültür ve medeniyet, imar
|
3- |
İtil Bulgar Hanlığı, menşeileri, kısa siyasi tarihleri, devlet teşkilatı, iktisadi hayat
|
4- |
İtil Bulgar Hanlığı, kültür ve medeniyet, hayat tarzı.
|
5- |
Gazneliler, kuruluş ve kısa siyasi tarihleri (Sultan Mahmud ve Sultan Mesud dönemleri)
|
6- |
Gaznelilerin devlet teşkilatı, merkez ve taşra teşkilatı
|
7- |
Gazneliler dönemi Hindistan coğrafyasında kültür ve medeniyet hayatı, mimari
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Eyyubiler Devleti, tarihteki yeri ve önemi, kısa siyasi tarihleri
|
10- |
Selahhaddin Eyyubi ve Haçlı mücadelesi, devletlerarası ilişkiler
|
11- |
Eyyubilerin devlet teşkilatı, merkez ve taşra teşkilatı, kültür hayatı ve mimari
|
12- |
Harzemşahlar Devleti , siyasi tarihleri, tarihteki yeri ve önemleri.
|
13- |
Devlet teşkilatı, kültür ve medeniyet, iktisadi hayat
|
14- |
Harzemşahlar dönemi dini hayat, ilim ve sanat hayatı.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
----------
|
17- |
-----------
|
18- |
-----------
|
19- |
----------
|
20- |
------------
|
1- |
Müslüman Türk devletlerinin incelenip okutulmasında öne çıkan kaynakların tanıtılması sağlanır.
|
2- |
İslamiyet öncesi Türkler, Türklerin İslamiyet ile ilk tanışmaları, ne zaman ve nasıl Müslüman olmaya başladıkları öğrenilir.
|
3- |
Türk yurtlarına yapılan fetih hareketleri ve Türklerin Araplarla münasebetleri öğrenilir.
|
4- |
Abbasi devletlerinde Türklerin yaptıkları hizmetleri, görevleri ve devletleşmeleri öğrenilir.
|
5- |
Müslüman Türk devletlerin dinî, sosyal ve kültürel tutumları ile oluşturdukları devlet düzeni ve kurumları öğrenilir.
|
6- |
Müslüman Türk devletlerin yönetim biçimleri, savaşları, barışları, komşu ülkelerle olan ilişkileri öğrenilir.
|
7- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin siyasi, idari, askeri, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısı ve bu devletlerin ve kurumlarının genel İslam tarihi içerisindeki yerleri ve katkıları öğrenilir.
|
8- |
Anadolu’nun nasıl Türkleştiği ve İslamlaştığı hakkında bilgi sahibi olma, değerlendirme ve analiz yapabilme kazanımları elde eder.
|
9- |
Türk tarihinin dünya ve İslam tarihindeki yeri, günümüzdeki etkileri, İslam dünyasına tesirleri öğrenilir.
|
10- |
Tarih boyunca Türk devletlerinin birbirleriyle mücadeleleri ve sonuçları öğrenilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Erdoğan MERÇİL; İlk Müslüman Türk Devletleri, Türk Tarih Kurumu yayınları, II.Basım, Ankara 1988.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Nesimi YAZICI; İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2002, 447 sayfa.
- Doğuştan Günümüze İslam Tarihi Ansiklopedisi, VI. Cilt (İlk Müslüman Türk Devletleri kısmı).
- Erdoğan MERÇİL; İlk Müslüman Türk Devletleri, Türk Tarih Kurumu yayınları, II.Basım, Ankara 1988.
- Türkler Ansiklopedisi (Genel Türk Tarihi kısmı), X Cilt, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, ilgili kısımlar.
|
|