Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI |
Birinci düzey |
SFİZ308 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT BALCI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Rahmi Köseoğlu
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, slayt sunumu
|
Dersin amacı
|
Yenilenebilir enerji kaynaklarının türleri ve kullanım teknolojilerinin verilmesi amaçlanmaktadır. Yenilenebilir enerji kaynaklarından olan ve ülkemizde bol miktarlarda bulunan güneş, rüzgar, bio-kütle, jeotermal, hidro-güç, Hidrojen enerjisi, atık ısı geri kazanımını alanlarındaki güncel uygulamalar ile bu teknolojilerin nasıl kullanıldığı ve işletildiği hakkında bilgilerin öğrencilere aktarılması ve bu alanla ilgili konularda çalışma yapacak nitelikli Fizikçiler ve bilim insanlarının yetişmesine katkı sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Yenilenebilir enerji kaynakları olan güneş, rüzgar, biokütle, hidrojen, jeotermal, hidroelektrik, dalga, gelgit enerjilerini kapsar.
|
1- |
Doğa ve Enerji, Enerji Kaynaklarının Sınıflandırılması, Yenilenebilir ve Yenilenemez Enerji Kaynaklarına Genel Bakış, Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Gelişimi ve Gelecek Kullanımı, Alternatif Enerjilerin Dinamik Özellikleri, Yenilenemez Fosil Yakıt Kaynaklarının Ömürleri, Seragazı Oluşumu ve Çevreye etkileri.
|
2- |
Türkiye’de ve Dünya’da Enerji Durumu, Dünya Elektrik Üretimi ve Tüketimi, Türkiye'nin Alternatif Enerji Potansiyeli, Enerji Alt Yapısı ve Gelecekte Enerji Planları, Türkiye'nin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Havzaları ve Haritaları.
|
3- |
Enerji Nedir? Enerji Birimleri, Güç ve Enerji, Enerji Formları, Enerji Korunumu Yasası, Enerji Dönüşümü, Yenilenebilir Enerji Kaynağı Güneş Enerjisi, Güneş Işınımı, Güneş enerjisinden Elektrik Üretimi.
|
4- |
Güneşin Yapısal Özellikleri, Fotovoltaik Elektrik Üretimi, p-n Eklemi ve Çalışma Prensibi, Güneş Hücresinin Yapısı ve Tasarımı, Güneş Pili Tipleri, Güneş Pilinin Elektriksel Modeli, Güneş Pilinin Karakteristikleri, Fotovoltaik Verim, Güneş Pili Sistemlerinin Maliyetini Etkileyen Faktörler
|
5- |
Güneş Enerjisini Verimli Elde Etme Yöntemleri ve Mekanizmaları, Güneş Radyasyon Hesabı, Güneş Sabiti, Ölçme Aletleri.
|
6- |
Rüzgar Enerjisi, Rüzgar Enerjisinde Kullanılan Yöntemler, Rüzgar Türbinlerinin Çeşitleri, Rüzgar Türbinlerinin Tasarımı ve Üretimi, Rüzgar Türbinlerinin Verimini Etkileyen Faktörler.
|
7- |
Rüzgar Gücü, Rüzgar Enerjisi Üretim Sistemlerinin Kurulumu için Önşartlar, Enerji Amaçlı Rüzgar Ölçümleri.
|
8- |
Biokütle Enerjisi, Biokütle Kaynakları, Evsel ve Endüstriyel Atıklar, Biokütle Kullanımının Sağlayacağı Avantajlar ve Dezavantajlar.
|
9- |
Biokütleden Enerji Elde Etme Yöntemleri, Biodizel, Biodizel Üretimi, Biodizelin Üretildiği Hammaddeler, Bioetanol Üretimi, Bioetanolün Elde Edildiği Bitkiler, Biokütle Kaynağına Göre Bioetanol Üretimi.
|
10- |
Hidrojen Enerjisi, Hidrojenin Özellikleri, Hidrojenin Üretimi, Hidrojenin Sıvılaştırılması, Hidrojenin Depolanması, Hidrojenin İletimi, İkincil Enerji Dönüşümleri ve Dünyadaki Uygulamaları, Yakıt Pilleri.
|
11- |
Jeotermal Enerji, Jeotermal Akışkanın Kullanım Alanları, Jeotermal Enerjinin Avantajları ve Dezavantajları.
|
12- |
Hidroelektrik Enerji, Hidroelektrik Güç Üretimi, Su Gücünün Hesabı.
|
13- |
Dalga, Dalga Enerjisi.
|
14- |
Gel-Git Enerjisi, Gel-Git Güç Üretimi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çerve ve enerji hakkında yorum yapabilme ve tartışabilme becerisi kazanabilir.
|
2- |
Yenilenebilir enerji kaynaklarını öğrenir, yorum yapabilir ve tartışabilir.
|
3- |
Mevcut ve gelecekteki çevre problemlerini tanıma, tartışabilme ve çözme becerisi kazanabilir.
|
4- |
Alternatif Enerji kaynaklarından yararlanmayı öğrenir.
|
5- |
Deneysel çalışmayı bilir.
|
6- |
Bu kaynaklanırın ekonomiye etkisini bilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Prof. Dr. Hüseyin Öztürk, Birsen Yayınevi, 2008, ISBN:9789755115894.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Alternatif Enerji Kaynakları, Prof. Dr. Mustafa Acaroğlu, Nobel Yayın Dağıtım, 2007, ISBN:9786053950479 - Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Kullanımı, Doç. Dr. Hüseyin Öztürk, Teknik Yayınevi, 2008, ISBN:9755230429 - Güneş Enerjisinden Elektrik Üretimi: Fotovoltaik Teknoloji, Prof. Dr. Hüseyin Öztürk, Prof. Dr. Durmuş Kaya, Umuttepe Yayınları, 2013, ISBN:9786055100001.
|
|