Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Projeksiyon yoluyla slayt, metin, animasyon ve video gösterimi şeklinde verilir. Ayrıca bilgisayardaki çizim programları yardımıyla çizim ve mekanizmaların açıklanması şeklinde uygulamalar da yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Pestisitlerin vücuda emilim, dağılım, metabolizma ve boşaltım mekanizmalarını kavratmak.
Toksisiteye neden olan faktörleri kavramak
Pestisitlerin biyotransformasyon mekanizmalarını anlamak, metabolizma çeşitlerini kavratmak
Understand how the body react to foreign compounds
|
Dersin tanımı
|
Toksikoloji Biyokimyasal Yönleri, Toksikoloji ve Doz-Tepki ilişkisi Biyomarkörler, Toksisite, Yeni Teknolojiler, zehirlilik Değerlendirilmesi Kriterleri, Toksik tepkiyi Etkileyen Faktörler: Metabolizma, Metabolizma ve dispozisyonu etkileyen faktörler, yabancı bileşiklere karşı toksik tepki şekilleri, Direkt toksik etki, Toksisitenin biyokimyasal mekanizmaları
|
1- |
Toksikolojinin Biyokimyasal Yönleri
|
2- |
Toksikolojinin temelleri ve Doz-Cevap İlişkileri
|
3- |
Toksik cevabı Etkileyen Faktörler
|
4- |
Toksinlerin emilim dağılım ve boşaltımı
|
5- |
Toksinlerin metabolizması
|
6- |
Toksinlerin metabolik değişimi Phase 1 ve 2 reaksiyonları
|
7- |
Metabolizma ve Disposition Etkileyen Kimyasal Faktörler
|
8- |
Metabolizma ve Disposition Etkileyen Biyolojik Faktörler
|
9- |
Yabancı Bileşikler, Doğrudan Toksik Tepkiler: Doku Lezyonları
|
10- |
Hücresel Toksisite Mekanizması
|
11- |
Farmakolojik, Fizyolojik ve Biyokimyasal Etkileri
|
12- |
Gelişimsel Toksikoloji-Teratojenezis, İmmunotoksisite, Genetik Toksisite, Kimyasal Carcinogenesis
|
13- |
Toksititesinin Biyokimyasal Mekanizmaları: Özel Örnekler
|
14- |
Toksititesinin Biyokimyasal Mekanizmaları: Özel Örnekler, Kimya Carcinogenesis Doku Lezyonları: Karaciğer nekrozu.
|
15- |
Doku Lezyonlar: Böbrek Hasarı, Doku Lezyonları: Akciğer Hasarı, nörotoksik, abartılı ve İstenmeyen Farmakolojik Etkileri
|
16- |
Fizyolojik Etkileri, Biyokimyasal Etkileri: Biyokimyasal Etkileri: Belirli Protein Reseptörleri ile Etkileşimi
|
17- |
Teratogenez, İmmunotoksisite, Multi-Organ Toksisitesi, Multi-Organ Toksisitesi: Metaller
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci biyolojik bir sistemde, toksik bileşiğin emilim, dağılım, metabolizma ve atılım Fazlarından geçtiğini kavrayacaktır.
|
2- |
Öğrenciler toksik bileşiğin metabolik akıbeti hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
|
3- |
Toksik bileşiklerin metabolik değişimleri ile Faz 1 ve Faz 2 reaksiyonlarını öğreneceklerdir.
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
5
|
10
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Principles of Biochemical Toxicology, John A. Timbrell Department of Pharmacy King’s College London London, UK.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
http://www.digitalbookindex.org/_search/search010agriculturepesticidesa.asp
|
|