Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VİROLOJİ |
Birinci düzey |
BTM319 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ CEMİLE TEMUR ÇINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. Öğretim Üyesi Sümer HORUZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Cemile ÇINAR
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda öğrenciler, kültür bitkilerinde hastalık oluşturan virüs ve viroidler hakkında genel bilgileri kazanabilecek; bitki virüslerinin yapısını, genom organizasyonunu, sınıflandırmasını, hastalık mekanizmasını, çoğalmasını, taşınma şekillerini, yayılma yollarını, teşhis ve tanı yöntemlerini açıklayabilecek; bitki virüs hastalıkları ile ilgili konuları ve kontrol stratejilerini yorumlayabilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Kültür bitkilerinde hastalık yapan virüsler hakkında genel bilgiler verilecektir.
|
1- |
Bitki virolojisinin tarihsel gelişimi
|
2- |
Virüslerin genel özellikleri
|
3- |
Bitki virüslerinin içeriği ve yapısı
|
4- |
Taksonomi ve isimlendirme
|
5- |
Virüslerin konukçuda oluşturdukları makro ve mikro belirtiler
|
6- |
Genom organizasyonu, replikasyon ve virüslerin çoğalması
|
7- |
Arasınav
|
8- |
Bitki virüslerinin mekaniksel, tohum ve polenle taşınımı,
|
9- |
Bitki virüslerinin böcek vektörlerle taşınımı, böcekler dışındaki diğer vektörlerle taşınımı
|
10- |
Bitki virüslerinin biyolojik ve serolojik yöntemlerle tanılanması
|
11- |
Bitki virüslerinin moleküler yöntemlerle tanılanması
|
12- |
Virüs benzeri diğer etmenler
|
13- |
Virüs hastalıklarıyla mücadele yöntemleri
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitkilerde hastalıklara neden olan virüs ve viroidlerin diğer bitki patojenlerinden farkını anlayabilme ve bunu ifade edebilme
|
2- |
Virüs ve viroidlerin epidemiyolojisinin ürün kayıpları ve savaşım açısından önemini kavrayabilme
|
3- |
Bitkilerde virüs ve viroidlerin neden olduğu hastalıkların teşhis ve tanılarında izlenecek yolları kullanabilme
|
4- |
Virüslerin tanısındaki yöntemlerin anlaşılması
|
5- |
Modern virüs teşhis yöntemleri ve moleküler yöntemlerin kullanılmasının öneminin kavranması
|
6- |
çok yıllık bitkilerde bahçe tesisinden önce virüsten ari fidan kullanımının önemini kavrama.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
|
|
3- |
Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
|
|
5- |
Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
|
|
6- |
Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
|
|
7- |
Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
|
|
8- |
Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
|
|
9- |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
|
|
10- |
Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
|
|
11- |
Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
|
|
12- |
Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
|
|
13- |
Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
|
|
14- |
Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
|
15- |
Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
|
|
16- |
Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
|
|
17- |
Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
|
|
18- |
Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Agrios, N.A., 1997. Plant Pathology. Academic Press, London, xvi+635.
Walkey, D:G:A, 1985. Applied Virology. Heineman, London, xiv+329.
Matthews, R:E:F., 1991. Plant Virology. Academic Press, London, xviii+835.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dersi veren öğretim üyesinin ders notları
|
|