Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (y.l) > FEN EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FEN EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İkinci düzey İFE 502 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bilimsel araştırma Yöntemleri, İstatistik
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EBRU EZBERCİ ÇEVİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sunuş yoluyla öğretim, proje tabanlı öğretim
Dersin amacı Nitel araştırmanın dayandığı felsefeyi öğrenmek, nitel araştırmanın çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmak, nitel araştırmalarda çalışma grubunun nasıl seçileceğini öğrenmek, veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olmak, verinin nasıl analiz edeceğini anlamak, bulguların nasıl yazılacağını anlamak, sonuç ve tartışma yapabilmek, önerileri yazabilmek, APA formatını anlamak, etik kurallar hakkında bilgi amak
Dersin tanımı Nitel araştırma nedir? Nitel araştırmanın çeşitleri: Tarama araştırması (Survey research), Etnografik Araştırma (Ethnographic research), Tarihi Araştırma (Historical research), Eylem Araştırması (Action research), Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology), Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory), Durum Çalışması (Case study). Nitel araştırmada veri toplama araçları mülakat (Interview), Gözlem (Observation), doküman analizi, Nitel araştırmada veri analizi kodlama (coding), Nitel araştırmada güvenirlik (reliability)-geçerlik çalışmaları (validity), Nitel verileri yorumlama ve rapor etme, Nitel araştırma makale yazımı, etik kurallar

Dersin içeriği
1- Nitel araştırma nedir? Temelleri: Yorumlayıcı paradigma, özellikleri nelerdir? Nitel ve nicel araştırmanın karşılaştırılması Nitel araştırmada etik kurallar (Her hafta ilgili konuda ele alma)
2- Nitel Araştırma Çeşitleri Etnografik Araştırma (Ethnographic research) Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology)
3- Nitel Araştırma Çeşitleri Eylem Araştırması (Action research) Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory)
4- Nitel Araştırma Çeşitleri Durum Çalışması (Case study) Hikayeleme Çalışması (Narrative)
5- Araştırma sorusu, alt problemler, prosedür, alan yazın taraması, çalışma grubu seçimi (örneklem), çeşitleme
6- Veri Toplama Araçları: 1- Mülakat (Görüşme-Interview)
7- Veri Toplama Araçları: 2- Gözlem (Observation)
8- Veri Toplama Araçları: 3- Doküman Analizi (Document Analysis)
9- Veri Analizi: Betimsel Analiz (Kodlama-Temalara ayırma-Kategori oluşturma) İçerik Analizi (Kodlama-Temalara ayırma-Kategori oluşturma) Sayısal Analiz
10- Geçerlik (İç Geçerlik, Dış Geçerlik) Güvenirlik (İç Güvenirlik, Dış Güvenirlik)
11- Bulguları Raporlaştırma (Sonuç-Tartışma-Öneriler) Kaynakça (APA style)
12- Makale incelemesi, eleştirisi GENEL
13- Makale incelemesi, eleştirisi GENEL
14- Araştırmalarda etik kurallar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nitel araştırmanın ne olduğunu ve özelliklerini kavrarlar, felsefesi ve dayandığı temelleri öğrenirler
2- Nitel araştırma çeşitlerini öğrenirler
3- Nitel Araştırmada örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
4- Nitel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
5- Nitel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
6- Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olurlar
7- Nitel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
8- Nitel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar
9- Araştırmalarda etik kurallar hakkında bilgi edinir ve bu kuralları uygular
10- Nitel araştırmalarda etik kurallara uyulması gerektiğini anlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır. 3- 4- 5- 6- 7- 8-
2- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
3- Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
4- Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
5- Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
6- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
7- Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
8- Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır. 9-
9- Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
10- Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
11- Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
12- Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
13- Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
14- Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
15- Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 42 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 28 28
Ödevler 1 28 28
Sunum / Seminer hazırlama 1 14 14
Kısa sınavlar 1 14 14
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 14 14
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 14 10
Ödev 24 90
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Merriam, S. B. (2013). Çeviri Editörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Merriam, S. B. (2013). Çeviri Editörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar