Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MAKRO İKTİSAT I |
Üçüncü düzey |
İKT 633 |
Zorunlu |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin herhangi bir ön koşulu yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe/İngilizce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EYYUP ECEVİT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. EYYUP ECEVİT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders her hafta ilgili öğretim görevlisi başkanlığında her öğrencinin kendisine verilen konuyu önceden hazırlanıp sınıfta anlatması şeklinde işlenecektir. Öğretim üyesi ilave anlatımlarıyla, sorularıyla dersin içeriğini zenginleştirecektir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı makro iktisat alanında bilimsel çalışmaları takip etme, anlama, eleştirme ve bu tür çalışmalara katkı yapma düzeyine ulaşmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu dersin içeriği, ekonominin bütününe ilişkin olan, makroekonomik konuları ve soruları bilimsel bir yaklaşımla ve detaylıca analiz etmektir. Bu çerçevede ilgileneceğimiz konuların bazıları şunlardır: Ekonomiler nasıl büyür? Büyümenin kaynakları nelerdir?Ülkeler arasında gelişmişlik düzeyleri neden farklıdır? Bilgi ve sermaye birikiminin makroekonomi üzerindeki etkisi ve mekanizmaları nelerdir? Ekonomilerde makroekonomik düzeyde dalgalanmalar neden oluşmaktadır? Ekonomik dalgalanmalar konusundaki teorik yaklaşımlar nelerdir?
|
1- |
Solow büyüme modeli: modelin dinamikleri, tasarruflar ve nüfusun büyüme üzerindeki etkileri
|
2- |
Büyüme teorisinin temel sorunları; Çevre ve ekonomik büyüme ilişkisi
|
3- |
Sonsuz ufuk ve ardışık nesiller modelleri: Ramsey-Cass-Koopmans Modeli ve Diamond Modeli
|
4- |
Yeni büyüme teorisi: Ar-Ge modelleri, ülkelerarası gelir farklılıkları (beşeri sermaye modelleri)
|
5- |
Reel konjonktür teorisi: Teori ve modelin kalibrasyonu
|
6- |
Geleneksel Keynezyen dalgalanma teorileri: Ücret ve fiyat katılıkları, hasıla-enflasyon ve para-hasıla ilişkisi I
|
7- |
Geleneksel Keynezyen dalgalanma teorileri: Ücret ve fiyat katılıkları, hasıla-enflasyon ve para-hasıla ilişkisi II
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Eksik Nominal Ayarlamanın Mikroekonomik Temelleri: Lucas Eksik Bilgi Modeli, Yeni Keynesyen İktisat
|
10- |
Tüketim: Sürekli Gelir Hipotezi, Rastsal Yürüyüş Modeli, Faiz Oranı ve Tasarruf İlişkisi
|
11- |
Yatırım: Ayarlama Maliyetli Yatırım Modeli, Tobin''in q Modeli
|
12- |
İşsizlik: Etkin Ücret Modelleri, Shapiro-Stiglitz Modeli, Zımni Sözleşmeler, İçeridekiler-Dışarıdakiler Modeli, Histerisiz Etkisi I
|
13- |
İşsizlik: Etkin Ücret Modelleri, Shapiro-Stiglitz Modeli, Zımni Sözleşmeler, İçeridekiler-Dışarıdakiler Modeli, Histerisiz Etkisi II
|
14- |
Enflasyon ve Para Politikası: Enflasyon, Para Arzı Artışı ve Faiz Oranları, Dinamik Tutarsızlık, Faiz Oranı Kuralları, Senyoraj ve Enflasyon İlişkisi, Enflasyonun Maliyetleri
|
15- |
Bütçe Açıkları ve Maliye Politikası: Hükümetlerin Bütçe Kısıtı, Ricardian Eşdeğerlik Denklemi, Vergi Düzleştirmesi, Bütçe Açıklarının Maliyetleri
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu dersi alan öğrenciler dersin içeriğinde belirtilen soruları tartışabilecek,
|
2- |
Üretim, tüketim, işsizlik gibi makroekonomik konularda derinlemesine analiz yapabilecek,
|
3- |
Ampirik çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabilecek,
|
4- |
Makro iktisat literatürünü yakından takip edebilecek bir seviyeye ulaşacak,
|
5- |
Makroiktisat alanındaki bilimsel çalışmaları anlayıp, eleştirebilecek,
|
6- |
Makroiktisat alanında bilimsel çalışmalar üretebileceklerdir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ekonomik sorunlara iktisat kuramları ışığında açıklayıcı çözümler getirebilmek.
|
|
2- |
Bölgesel ve küresel düzeyde ekonomik gelişmeleri takip edebilmek.
|
|
3- |
İktisat biliminin alt alanları olan iktisat Teorisi, iktisat politikası, iktisadi gelişme ve uluslararası iktisat alanlarında uzmanlık bilgisine sahip olmak.
|
|
4- |
Ekonomik sorunları istatistiksel ve ekonomik modellere dönüştürebilmek.
|
|
5- |
Matematiksel, ekonometrik ve istatistiksel yöntemleri iktisadi problemleri çözüme kavuşturmak amacıyla kullanabilme yeteneğine sahip olmak.
|
|
6- |
Yabancı literatürü takip edebilecek yabancı dil bilgisine ve teorik alt yapıya sahip olmak.
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
40
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
David Romer, Advanced Macroeconomics, McGraw-Hill, 2005
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Robert M. Solow (1956). “ A Contribution to the Theory of Economic Growth.“ Quarterly Journal of Economics 70: pg.65-94. Finn E. Kydland and Edward C. Prescott (1982). "Time to Build and Aggregate Fluctuations".Econometrica:50, 6:1345-1370.
|
|