Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > TÜRK DIŞ POLİTİKASI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK DIŞ POLİTİKASI I Birinci düzey D-ULS301 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GÜNER ÖZKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GÜNER ÖZKAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı 1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasını anlamlandırmak, temel ilkelerini analiz etmek ve farklı dönemleri karşılaştırmak bu dersin temel amacıdır.
Dersin tanımı Bu ders 1919 ve 1980 arasında Türk Dış Politikasındaki temel kavramlar, eğilimler ve hususları incelemektedir. Soğuk Savaş dönemine ve bu dönemde karar alma mekanizmaları ile uluslararası yapının etkileşimine özellikle önem atfedilmektedir.

Dersin içeriği
1- 1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasına Giriş
2- 1919-1923 Arası Dönem: Mondros, Sevres, Batı Dünyası ve Bolşevik Devrimi sonrası gelişmeler
3- 1919-1923 Arası Dönem: Yunanistan, Orta Doğu ve Lozan Antlaşması
4- 1923-1939: Batı Avrupa, SSCB ve Yunanistan ile İlişkiler
5- İki Savaş arası dönem ve Montreux Boğazlar Sözleşmesi
6- II. Dünya Savaşı ve Türk Dış Politikası
7- 1945-1960: Soğuk Savaş
8- Ara Sınav
9- 1945-1960: Türkiye SSCB İlişkileri
10- 1945-1960: Birinci Soğuk Savaş döneminde ABD ve NATO ile İlişkiler
11- 1945-1960: Orta Doğu ve Balkanlara yönelik Türk Dış Politikas
12- 1960-1980: Yumuşama dönemi ve İkinci Soğuk Savaş
13- 1960-1980: ABD, NATO ve AET ile İlişkiler
14- 1960-1980: SSCB’ye yönelik Türk Dış Politikası
15- 1960-1980 Orta Doğu ve Balkanlar ile İlişkiler
16- Final Sınavı
17- Final Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu ders ile öğrenciler, cumhuriyet dönemi Türk Dış Politikasının temel özelliklerini açıklar.
2- Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaş döneminin farklı tarih aralıklarını karşılaştırır.
3- Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin anılan dönemde küresel meydan okumalara cevaplarını tartışır.
4- Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin komşuları ve küresel aktörlerle arasındaki ilişkileri karşılaştırır.
5- Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaşın dinamikleri ve bunların Türkiye’nin dış politika yapımı üzerindeki etkilerini açıklar.
6- Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki tarihsel süreklilikleri analiz eder.
7- Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki değişimi analiz eder.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     116
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, (İstanbul: İletişim: 2001)
Yardımcı Kaynaklar William Hale, Türk Dış Politikası, (İstanbul: Mozaik: 2003)

Ders ile ilgili dosyalar