Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DIŞ POLİTİKASI I |
Birinci düzey |
D-ULS301 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÜNER ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GÜNER ÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasını anlamlandırmak, temel ilkelerini analiz etmek ve farklı dönemleri karşılaştırmak bu dersin temel amacıdır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders 1919 ve 1980 arasında Türk Dış Politikasındaki temel kavramlar, eğilimler ve hususları incelemektedir. Soğuk Savaş dönemine ve bu dönemde karar alma mekanizmaları ile uluslararası yapının etkileşimine özellikle önem atfedilmektedir.
|
1- |
1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasına Giriş
|
2- |
1919-1923 Arası Dönem: Mondros, Sevres, Batı Dünyası ve Bolşevik Devrimi sonrası gelişmeler
|
3- |
1919-1923 Arası Dönem: Yunanistan, Orta Doğu ve Lozan Antlaşması
|
4- |
1923-1939: Batı Avrupa, SSCB ve Yunanistan ile İlişkiler
|
5- |
İki Savaş arası dönem ve Montreux Boğazlar Sözleşmesi
|
6- |
II. Dünya Savaşı ve Türk Dış Politikası
|
7- |
1945-1960: Soğuk Savaş
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
1945-1960: Türkiye SSCB İlişkileri
|
10- |
1945-1960: Birinci Soğuk Savaş döneminde ABD ve NATO ile İlişkiler
|
11- |
1945-1960: Orta Doğu ve Balkanlara yönelik Türk Dış Politikas
|
12- |
1960-1980: Yumuşama dönemi ve İkinci Soğuk Savaş
|
13- |
1960-1980: ABD, NATO ve AET ile İlişkiler
|
14- |
1960-1980: SSCB’ye yönelik Türk Dış Politikası
|
15- |
1960-1980 Orta Doğu ve Balkanlar ile İlişkiler
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu ders ile öğrenciler, cumhuriyet dönemi Türk Dış Politikasının temel özelliklerini açıklar.
|
2- |
Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaş döneminin farklı tarih aralıklarını karşılaştırır.
|
3- |
Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin anılan dönemde küresel meydan okumalara cevaplarını tartışır.
|
4- |
Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin komşuları ve küresel aktörlerle arasındaki ilişkileri karşılaştırır.
|
5- |
Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaşın dinamikleri ve bunların Türkiye’nin dış politika yapımı üzerindeki etkilerini açıklar.
|
6- |
Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki tarihsel süreklilikleri analiz eder.
|
7- |
Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki değişimi analiz eder.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, (İstanbul: İletişim: 2001)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
William Hale, Türk Dış Politikası, (İstanbul: Mozaik: 2003)
|
|