Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇERKES EDEBİYATI I |
Birinci düzey |
ÇER 111 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Kabardey- Çerkezce
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
- 19. yüzyılın ikinci yarısı ve 20. yüzyılın başı Kabardey-Çerkes edebiyatı öğretimi.
- 19. Yy.’dan 20. Yüzyılın başı boyunca edebiyat hayatını tam alanlı incelemek, bu çağların önemini karakterize etmek;
- . Adıge (Kabardey-Çerkez ) Edebiyatının sürecinin incelenmesi.
.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders programında,
Ulusal edebiyat tarihinin ana aşamaları, kökenleri, oluşum özellikleri, kronolojisi ve yazarların yaratıcılığı (eserleri) incelenmiştir.
|
1- |
19. Yy. ilk yarısı Çerkez aydınlanma sürecinin kökenleri.
|
2- |
Sh. Nogmov ilk Adıge-Çerkez aydın. Çerkes halkının tarihi ve çağdaş edebiyatçıların yaklaşımı.
|
3- |
Ş. Nogmov’un siyasi, toplumsal ve yenilikci görüşleri. «Çerkes Halkının Tarihi» çerkes milletinin geçmişini anlatan tarih eseri.
|
4- |
S. Kaz -Giray’ın edebiyat görüşü. Yazarın eserlerinin ideolojik ve sanatsal özellikleri.
S. Kaz-Girey''in sosyo-politik ve tarihi görüşleri.
|
5- |
Khan-Giray’ın toplumsal-eğitim faaliyetlerinin önemi. Biyografisi hakkında sorular.
|
6- |
Çerkes Efsaneleri" çerkez edebiyatının başlangıcı ve özellikleri.
"Prens Kambulat" ve " Kunchuk''un baskını " romantizm tarzında yazılmış hikayeler-efsaneler
|
7- |
Khan-Girey ve S. Adil-Girey N. Sheretluk’un eğitimsel ve şiirsel faaliyetleri hakkında çalışma.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
S. Kaz -Giray’ın edebiyat görüşü. Yazarın eserlerinin ideolojik ve sanatsal özellikleri.
S. Kaz-Girey''in sosyo-politik ve tarihi görüşleri.
|
10- |
Adil- Giray''ın edebi görüşü. Çerkez halk sanatı ve eserleri arasındaki bağ. Eserlerinin ideolojik ve sanatsal özellikleri.
S. Adil Giray’ın Sosyo- politik görüşleri.
|
11- |
U. Bersey’in eğitim alanında yaptığı yeniliklerin önemi. Biyografisi hakkında sorular. Çerkes alfabesi ve tarihi önemi.
U. Bersay’ın sanatsal yaratıcılığının Çerkes halk sanatıyla ilişkisi.
|
12- |
19. Yy’ın ikinci yarısı Çerkez Aydınlanması.
|
13- |
Yeni nesil Çerkez aydınları.
Faaliyetlerinin özellikleri.
Eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi.
|
14- |
Çerkez Edebiyatın’da Keşeva’nın yeri ve önemi.
"Çerkeslerin Notları." A. Keshev''in "Abreki" hikayesinin ideolojik ve sanatsal özellikleri.
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eğitim sonunda öğrenciler milli edebiyat tarihini, edebiyatın gelişmesi için temel ön koşullarını, edebiyatın gelişiminin ana aşamalarını bilecekler.
|
2- |
Diğer dil disiplinlerini okurken edindiği bilgileri kullanabileceklerdir.
|
3- |
Kültürel olayları analiz etme becerisine sahip olacak ve bilgiyi uygulamalı eğitim alanında kullanma yeteneği kazanacaklardır.
|
4- |
Öğrenciler Çerkez edebiyatı gelişiminin ana kaynaklarını ve yeniliklerin ortaya çıkma aşamalarını bilecekler, problemleri anlayıp-çözebileceklerdir.
|
5- |
.
|
6- |
.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
3
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hakuaşev A.Kh.
ADİGE AYDINLANMASI
19.-20. yüzyıllarda: Ders kitabı. Nalçik, Kabardey-Balkar Devlet Üniversitesi, 2009, 180 sayfa.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kabardey-Çerkes edebiyatının Kabardey dilindeki tarihi 2 cilttir. Cilt I. Kabardey-Balkar Cumhuriyeti Hükümeti İnsani Araştırma Enstitüsü ve Rusya Bilimler Akademisi Kabardey-Balkar Bilim Merkezi. - Nalçik, 2009-652 s.
|
|