Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA |
Üçüncü düzey |
İŞL 641 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BANU SUNGUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AHMET HASKÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatımı, öğrencilerin bireysel çalışması ve derse katılımı
|
Dersin amacı
|
Deterministik optimizasyon modellerin matematiksel yapılarının anlaşılması ve iş hayatındaki çeşitli karmaşık sistemlerine yönelik model geliştirilmesi
|
Dersin tanımı
|
İleri düzey Doğrusal Programlama uygulamaları, Doğrusal olmayan Programlama, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon problemleri
|
1- |
Sistemlerin modellenmesi ve teknikleri
|
2- |
Doğrusal Programlama ve Şebeke Modelleri
|
3- |
İleri düzey Doğrusal Programlama uygulamaları
|
4- |
Örnek olay çalışması
|
5- |
Doğrusal olmayan programlama problemlerinin sınıflandırılması ve örnekler
|
6- |
Kısıtsız optimizasyon problemleri
|
7- |
Kısıtlı optimizasyon problemleri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kuhn- Tucker (K-T) şartları
|
10- |
Kuhn- Tucker (K-T) şartları
|
11- |
Kısıtsız optimizasyon algoritmaları
|
12- |
Kısıtlı optimizasyon algoritmaları
|
13- |
Doğrusal olmayan programlama uygulamaları
|
14- |
Örnek olay çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sistemlerin model ile ifade edilmesi hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Sistemlerin modelleme ile analiz edilmesi hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
İleri düzey Doğrusal Programlama modelleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Doğrusal olmayan Programlama ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Çeşitli kısıtlı optimizasyon algoritmaları hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
Çeşitli kısıtsız optimizasyon algoritmaları hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1- Bu bölümde lisansüstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
|
|
2- |
2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
|
|
3- |
3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
|
|
4- |
4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
|
|
5- |
5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
|
|
6- |
6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
|
|
7- |
7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler
|
|
8- |
8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
|
|
9- |
9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
|
|
10- |
10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
|
|
11- |
11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
|
|
12- |
12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler.
|
|
13- |
13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
|
|
14- |
14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler.
|
|
15- |
15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
|
|
16- |
16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
|
|
17- |
17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler.
|
|
18- |
18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
|
|
19- |
19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
|
|
20- |
20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
12
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
3
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sinha S.M., Mathematical Programming: Theory and Methods, Elsevier Science & Technology, 2006
Griva I., Nash S.G. and Sofer A., Linear and Nonlinear Optimization, the Society for Industrial and Applied Mathematics, 2009
Biegler L.T., Nonlinear Programming: Concepts, Algorithms, and Applications to Chemical Processes, the Society for Industrial and Applied Mathematics and the Mathematical Optimization Society, 2010
Nocedal J and Wright S.J., Numerical Optimization, Springer Media, LLC., 2006
Ahuja R.K., Magnanti, T.L. and Orlin J.B., Network Flows: Theory, Algorithms,
and Applications, Prentice-Hall, Inc., 1993
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Alanla ilgili makaleler
|
|