Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM FELSEFESİ |
Birinci düzey |
ŞBP725 |
|
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Ramazan ADIBELLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencinin bir düşünme biçimi olarak bilimi, bilimin işleyişini ve mantıksal yapısını anlamasını, bilimsel düşünceyi diğer düşünce türlerinden ayırt edebilmesini sağlamak
|
Dersin tanımı
|
Bilim felsefesinin ana konusu olan bilimsel önermelerin anlam bakımından felsefi süreç içinde düşünürlerce nasıl ele alınıp incelendiği, değerlendirildiği, bilime ve bilimsel bilgiye bakışın süreç içinde ne tür değişimler ya da dönüşümler geçirdiği, kısaca bilim felsefesinde karşımıza çıkan her tür sorun ilkçağdan günümüze bu alanda önemli yapıtlar ortaya koymuş düşünürlerin metinleri aracılığıyla bu dersin içeriği olarak incelenir, sorgulanır.
|
1- |
Felsefe Üzerine
|
2- |
Bilgi ve Türleri
|
3- |
Bilimin Tanım ve Özellikleri
|
4- |
Bilim, Ortak duyu, Din ve Felsefe
|
5- |
Bilim ve Formel Disiplinler
|
6- |
Bilim-Dil İlişkisi
|
7- |
Bilimsel Yöntem: kapsam ve sınırı
|
8- |
Bilimsel Yöntem Farklı Yorumlamalar
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Deney ve Gözlem
|
11- |
Ölçme ve Türleri
|
12- |
Bilimsel açıklama
|
13- |
Bilimsel yasa, Hipotez ve Nedensellik İlkesi
|
14- |
Bilimsel Teorinin Yapı ve İşlevleri
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim felsefesinin temel kavram ve boyutlarını tanır.
|
2- |
Felsefi düşünme süreçlerini analiz eder.
|
3- |
Bilim-felsefe ilişkilerini bilir.
|
4- |
Bilimi niteleyen özellikleri kavrar.
|
5- |
Bilimsel teorinin ve bilimsel yasaların özelliklerini kavrar.
|
6- |
Felsefesi yaklaşımları bilir.
|
7- |
Çok boyutlu ve eleştirel düşünmeyi bilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Bilgisayar destekli tasarım ve imalat programlarıyla ürün modelleme ve analiz becerisi kazandırma
|
|
5- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi kazandırma (Mekanik sistemler, Isıl sistemler)
|
|
6- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi kazandırma
|
|
7- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazandırma (Mekanik problemler, Isıl problemler, Tasarım Problemleri)
|
|
8- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırma
|
|
9- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazandırma
|
|
10- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim sağlama
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazandırma
|
|
12- |
Çağın sorunları hakkında bilgi kazandırma
|
|
13- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi kazandırma
|
|
14- |
Temel mühendislik sorunlarını anlayabilen, bilgiye ulaşabilen, analiz edip çözüm geliştirebilen bireyler yetiştirme
|
|
15- |
Sürekli öğrenmeyi ve mesleki, toplumsal, kültürel gelişimi amaç edinmiş bireyler yetiştirme
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, İstanbul 2008
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|