Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANAYASA HUKUKU |
Birinci düzey |
HK103 |
Zorunlu |
1 |
12.00 |
12.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CENGİZ GÜL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CENGİZ GÜL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Eda Demirsoy AŞIKOĞLU, Arş. Gör. Abdulkadir SAKA
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, genel olarak siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, erkler ayrılığı, devlet ve devletin temel nitelikleri, insan hakları gibi kavramları tanımlamak, yasama ve yürütme organlarının yapılarını ve işleyişlerini ortaya koymak ve karşılaştırmalı bir biçimde tartışmaktır. Bu derste, anayasa hukuku çerçevesinde anayasa ve diğer hukuk normlarının hangi organlar tarafından yapıldığı ve kurallar hiyerarşisinde nasıl bir yere sahip oldukları üzerinde durulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yasama, yürütme ve yargı gibi devletin temel organlarının kuruluşunu, işleyişini ve bu organlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ve devlet karşısında vatandaşların temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen hukuk kurallarının incelendiği ders.
|
1- |
Anayasa Hukukunun temel kavramları ve anayasa teorisine ilişkin genel bilgilerle bir giriş yapılması.
|
2- |
Anayasa hukukunun hukuk biliminin diğer disiplinleri ile birleştiği ve ayrıldığı noktalar anlatılması.
|
3- |
Anayasa türleri, anayasal devlet, anayasalı devlet arasındaki ilişki ve farklılıkların belirtilmesi.
|
4- |
Anayasal devletten hukuk devletine yol alınan süreçte yaşanan anayasal gelişmeler karşılaştırmalı olarak değişik ülkelerin anayasacılık tarihlerinden örnekler verilerek işlenmesi.
|
5- |
Anayasaların yapılış ve uygulamalarından kaynaklanan çeşitli sınıflandırmalar üzerinde durulması.
|
6- |
Siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, insan hakları, erkler ayrılığı, devlet gibi kavramların tanımlanması.
|
7- |
Yukarıda belirtilen kavramların uluslararası belgelerde nasıl tanımlandığının saptanması.
|
8- |
Başkanlı, yarı-başkanlık ve parlamenter rejimlerinin farklı yönlerini karşılaştırılması.
|
9- |
Üniter ve federal devletlerin temel özelliklerinin tanımlanması.
|
10- |
Yasama ve yürütme organlarının yapılarının ve işleyişlerinin tanımlanması.
|
11- |
Olağanüstü yönetim usullerinin anlatılması.
|
12- |
Anayasa Hukuku kapsamında yargı organının temel özelliklerinin irdelenmesi.
|
13- |
Anayasa yargısının çalışılması. (Anayasa Mahkemesinin yapısı-üyeleri-kararları-denetime tabi normlar vb.)
|
14- |
Anayasanın değiştirilme usulünün incelenmesi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
devlet otoritesi ve insan hakları çerçevesinde anayasa hukukunun temel kavramları anlatılabilecek
|
2- |
değişik siyasal kavramların anayasa hukukundaki karşılıkları belirlenebilecek
|
3- |
siyasal alana ilişkin süreç hukuksal bakış açısıyla yorumlanabilecek
|
4- |
ortaya çıkabilecek muhtemel anayasa hukuku sorunları tartışılabilecek
|
5- |
siyasal alandaki değişik sorunlara ilişkin anayasa hukuku çözümleri formule edilebilecek
|
6- |
devleti oluşturan erkler hakkında bilgi sahibi olunur ve uluslararası uygulamalar karşılıklı olarak irdelenebilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
4
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
4
|
112
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
288
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Kemal GÖZLER: Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Prof. Dr. Erdoğan TEZİÇ: Anayasa Hukuku, Prof. Dr. İbrahim Ö. Kaboğlu: Anayasa Hukuku Dersleri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doç. Dr. Şeref İBA: Anayasa Hukuku Pratik Çalışma Kitabı,İlgili mevzuat.
|
|