Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EGİTİM POLİTİKALARI-I |
İkinci düzey |
EGB 539 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇELİKTEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin genel amacı, eğitim politikalarının temel kavramları, süreçleri, çerçevesini ve temel teorilerini hakkında bilgi kazandırmak; Türkiye’de ve çeşitli ülkelerde eğitim politikasının bağlamı, politika oluşturma ve uygulama süreçleri ile bu süreçleri etkileyen unsurları incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Eğitim politikasının temel kavramları ve süreçleri;
Eğitim politikası belirlemede kullanılan yöntemler;
Eğitim politikasında göstergeler ve etkiler;
Çeşitli ülkelerde eğitim politikası uygulamaları;
|
1- |
Eğitim Politikasının Temel Kavramları, Süreçleri ve Çerçevesi
|
2- |
Eğitim Politikasının Temel Teorileri
|
3- |
Türkiye’de Eğitim Politikasının Bağlamı ve Politika Oluşturma Süreci
|
4- |
Eğitim Politikası Belirlemede Kullanılan Yöntemler: Uluslararası Karşılaştırmalar
|
5- |
Eğitim Politikası Belirlemede Kullanılan Yöntemler: Üçgenleme, Meta-Analiz, Kıyaslama
|
6- |
Eğitim Politikasında Göstergeler ve Etkiler: Eğitimde Hesapverebilirlik, Eşitlik, Kapsayıcılık ve Eğitimin Finansmanı
|
7- |
Eğitim Politikasında Göstergeler ve Etkiler: Eğitimde Hesapverebilirlik, Eşitlik, Kapsayıcılık ve Eğitimin Finansmanı
|
8- |
Eğitim Politikasında Göstergeler ve Etkiler: Üniversite Açma ve Geliştirme Politikaları
|
9- |
Eğitim Politikasında Göstergeler ve Etkiler:Yabancı Uzman ve Danışmanların Türk Eğitim Politikasına Etkileri
|
10- |
Eğitim Politikasında Göstergeler ve Etkiler: Medyanın Eğitim Politikasına Etkisi
|
11- |
Çeşitli ülkelerde eğitim politikası uygulamaları: Evde Okul Politikası (Amerika, Kanada, Avustralya)
|
12- |
Çeşitli ülkelerde eğitim politikası uygulamaları: Göç ve Mülteci Eğitim Politikaları (Kanada, Hollanda, Amerika)
|
13- |
Çeşitli ülkelerde eğitim politikası uygulamaları: Araştırma Üniversiteleri Açma Politikası (Amerika, Asya, Avrupa)
|
14- |
Eğitim politikaları ile ilgili bilimsel araştırmalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eğitim politikaları alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir;
|
2- |
Eğitim politikaları özellikleri, varsayımları ve alanındaki temel teorileri bilir ve arasındaki etkileşimi tartışabilir;
|
3- |
Eğitim politikaları alanında sorunları bilir, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
|
4- |
Eğitim politikası belirlemede kullanılan yöntemleri bilir ve kullanır;
|
5- |
Türkiye’de eğitim politikasının bağlamı, politika oluşturma ve uygulama süreçleri ile bu süreçleri etkileyen unsurları bilir;
|
6- |
Çeşitli ülkelerde eğitim politikasının bağlamı, politika oluşturma ve uygulama süreçleri ile bu süreçleri etkileyen unsurları bilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
|
|
2- |
Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
|
|
3- |
Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
|
|
4- |
Okul liderliğinin temellerini bilme.
|
|
5- |
Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
|
|
6- |
Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
7- |
Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
8- |
Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
28
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
20
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bakioğlu, A. & Korumaz, M. (Ed.). (2020). Eğitim Politikaları. Kuramlar, Yöntemler, Göstergeler, Etkiler ve Uygulamalar. (1.Baskı). NOBEL Yayın.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ural, A. (2022). Bir Bilim Dalı Olarak Eğitim Politikası. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Sezgin Nartgün, Ş. &Argon, T. (Ed.). (2021). Eğitim Perspektifinden Planlama, Ekonomi ve Politika. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Karakütük, K. (2021). Eğitim PlanlamaSI. (6.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Balcı, A. (2021). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. (8.Baskı). Pegem A
Yayıncılık.
Cemaloğlu, N. (2021). Eğitimde Politika Analizi. (3.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Maya, İ. (2019). Gelişmekte Olan Ülkelerde Eğitim Politikaları. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Pegem A Yayıncılık.
Aydın, A. (2015). Eğitim Politikası. (1.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Aristoteles. (2013). Politika. (Çev. Mete Tuncay). Remzi Kitapevi.
Aynal, S. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları. (1.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Apple, M.W. (2012). Eğitim ve İktidar. (2.Baskı). Kalkedon Yayıncılık.
Apple, M.W.&Beane, J.A. (2021). Demokratik Okullar: Güçlü Eğitimden Dersler. (3.Baskı). Dipnot Y.
Hoy, W.K.&Miskel, C.G. (2010). Eğitim Yönetimi. Teori, Araştırma ve Uygulama. (7.ci baskıdan Çev. Ed. Turan, S.). NOBEL Yayın.
Balcı, A. (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimler Sözlüğü. Tek Ağaç.
|
|