Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK İSLAM EDEBİYATI |
Birinci düzey |
İLH405 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım ve sunum yoluyla
|
Dersin amacı
|
1. Türk-İslâm edebiyatı ve özellikleri hakkında bilgilenme
2. Türk-İslâm edebiyatı alanında yazılmış eserleri anlayabilme
3. Türk-İslâm edebiyatının seçkin eserlerini tanıma
4. Türk-İslâm edebiyatının genel kültür içerisindeki yeri konusunda bilgilenme
5. Türk-İslâm edebiyatının seçkin eserleri aracılığıyla estetik anlayışın ve kültürün geliştirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde yazılan eserleri, özelliklerini, içeriğini, yazar ve şairlerini, düşüncelerini tanıtmayı, anlayabilmeyi amaçlayan derstir.
|
1- |
Türk İslam Edebiyatı doğuşu, gelişmesi
|
2- |
Türk İslam Edebiyatı döneminde yazılan kitaplar
|
3- |
Türk İslam Edebiyatı döneminde yazılan kitapların şekil ve muhteva özellikleri
|
4- |
Türk İslam Edebiyatı döneminde yazılan kitapların sınıflandırılması, ilk örnekler
|
5- |
Söz ustalığına dayalı edebi kitaplar, örnekler
|
6- |
Dini, tarihi, biyografik edebi kitaplar ve örnekleri
|
7- |
Tasavvuf yolu ve düşüncesini anlatan edebi kitaplar ve örnekleri
|
8- |
Dini, destani, ahlaki, sosyal edebi kitaplar ve örnekleri
|
9- |
Türk İslam edebiyatı anlatım ve muhteva özellikleri; Manzum türler
|
10- |
Cenab-ı Hak'la ilgili türler
|
11- |
Hz. Peygamber ile ilgili türler
|
12- |
Diğer din büyükleri ile ilgili türler
|
13- |
Tasavvufi türler
|
14- |
Dini-sosyal içerikli diğer edebi türler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk İslâm Edebiyatının gelişmesinde Arap ve İran Edebiyatlarının rolünü bilir.
|
2- |
İslam öncesi ve İslam sonrası Türk Edebiyatı arasındaki benzer ve farklı yönleri karşılaştırır.
|
3- |
İlk Türk İslam Edebiyatı eserlerinin nerede yazıldıklarını öğrenir ve bu eserlerin daha sonraki dönemlere yansımalarını fark eder.
|
4- |
Türk İslâm Edebiyatının yüzyılları arasında karşılaştırmalar yapar.
|
5- |
Türk İslâm edebiyatı ürünlerindeki edebi sanatları bilir ve uygulamaya başlar.
|
6- |
Türk İslâm edebiyatı ürünlerini şekil ve muhteva yönünden bilir ve izah eder.
|
7- |
Türk İslâm edebiyatının muhteva ve biyografi kaynaklarını bilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
5
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
5
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Ali Çavuşoğlu, Türk İslam Edebiyatı Kitaplar ve Türler
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Nihat Sami Banarlı, Resimli Türk Edebiyatı;
2-Ahmet Kabaklı, Türk Edebiyatı
|
|