Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Halk Sağliği (doktora) > FARMAKOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FARMAKOLOJİ Üçüncü düzey SEC 118 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ZAFER SEZER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğr. Üyesi AHMET İNAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrenciler bu derslerin sonunda çeşitli hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmasını, farmakokinetiğini, toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklayabileceklerdir
Dersin tanımı Genel farmakoloji ve çeşitli sistemleri etkileyen ilaçların anlatılması

Dersin içeriği
1- Farmakolojiye giriş
2- Yeni ilaçların geliştirilmesi ve değerlendirilmesi
3- Drogların etki mekanizmaları, Drogların etkilerini değiştiren faktörler
4- Farmasötik şekiller
5- İlaçların uygulanma yolları
6- İlaçların istenmeyen etkileri
7- Otonom sistemi etkileyen ilaçlar
8- Ara Sınav
9- Santral Sinir Sistemi’ni etkileyen ilaçlar
10- Kardiyovasküler sistemi etkileyen ilaçlar,
11- Nonsteroidal antiinflamatuvar analjezik antipiretik ilaçlar
12- Antimikrobiyal ilaçlar,
13- Anestezikler
14- Anksiyolitikler, hipnotikler, Opyoidler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel farmakoloji bilgilerinin kazanılması
2- Çeşitli sistemleri etkileyen ilaçların öğrenilmesi
3- Farmasötik şekilleri ve veriliş yollarını tanımlayabilir.
4- İlaçların farmakokinetik özellikleri ve etki mekanizmalarını tanımlayabilir.
5- İlaçların etkisini değiştiren faktörler ve ilaçlar arası etkileşimlerini tanımlayabilir.
6- Otonom sinir sistemini etkileyen ilaçların etki kalıpları ve gruplarını tanımlayabilir
7- Anestezik ilaçların alt grupları, etki mekanizmaları, kontrendikasyonları, yan etkileri, etkileştikleri ilaç gruplarını tanımlayabilir
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
4- Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
5- Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
6- Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
7- Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
8- Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
10- Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
11- Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
12- Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
13- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
14- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
15- Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
16- Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
17- Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
18- Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
19- Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
20- Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kayaalp SO. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara, Pelikan Yayıncılık, 2013
Yardımcı Kaynaklar Mycek-Harvey-Champe (2009) Lippincott''''s Illustrated Reviews: Pharmacology Türkçe çevirisi

Ders ile ilgili dosyalar