Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > KENTSEL TASARIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KENTSEL TASARIM Birinci düzey MİM612 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok------
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ DUYGU OVACIK ÇORUH
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Sencer Erkmen, Dr. Öğr. Üyesi Duygu Ovacık Çoruh, Araş. Gör. Dr. Zeynep Arda Ergen
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Bedizhan BAŞKAN
Dersin veriliş şekli Teorik anlatım ve uygulama
Dersin amacı 1. İnsan ve çevre arasındaki etkileşimde yeni boyutlar geliştirmek 2. Doğal ve kentsel çevreye ilişkin yeni bir bilinç ve farkındalık oluşturmak 3. Mekân organizasyonu, arazi kullanımı ve ulaşım önerilerini geliştirmek 4. Kente ilişkin farklı ölçeklerde analiz ve sentez ilişkilerini kavramak 5. Kentsel tasarım teknik ve modellerini kavramak
Dersin tanımı Ders kapsamında; doğal/ekolojik, sosyal/kültürel, politik ve ekonomik süreçlerin fiziksel çevreyle ilişkisi, var olan mimari ve kentsel niteliklerin ortaya çıkmasını belirleyen süreçlerin ele alınması. Kente ilişkin okumalar, grup tartışmaları ve çıkarımlar yoluyla tematik açılımların oluşturulması; grafik olarak iki ve üç boyutlu tasarım teknik ve modelleri aracılığıyla kentsel tasarım terminolojisi ve ifade dilinin oluşturulması. Ders günümüz yaklaşımlarında kentsel tasarım süreçlerinin incelenmesi ve tasarım yaklaşımlarının oluşturulması fikri esas alınarak somut bir alanda özgün projeler üretmek üzere kurgulanmıştır. Tasarım konularına ilişkin seçilen temalara uygun tasarım ürünlerinin geliştirilmesi.

Dersin içeriği
1- 20 Şubat dersin içeriğinin ve yürütülme biçiminin tanıtılması proje konusu ve alanının tanıtılması öğrenci gruplarının belirlenmesi
2- 27 Şubat Proje Alanının Çözümlenmesi (tüm gruplar) Araştırma Dosyası Hazırlanması: her öğrenci için bir proje örneği önerisi
3- 6 Mart Proje Alanının Çözümlenmesi (tüm gruplar) Araştırma Dosyası Hazırlanması Gruptaki her öğrenci için bir proje örneği sunumu
4- 13 Mart Alanı Yeniden Okumak görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 plan [fiziksel ve mekânsal verilerin genel düzenleyici çizgilerin/kararların ortaya konulduğu] örnek projelerin sunumu A [1-2-3] Grubu
5- 20 Mart Alanı Yeniden Okumak görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 plan [fiziksel ve mekânsal verilerin genel düzenleyici çizgilerin/kararların ortaya konulduğu] örnek projelerin sunumu B [4-5-6] Grubu"
6- 27 Mart Alanı Yeniden Okumak görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 plan [fiziksel ve mekânsal verilerin genel düzenleyici çizgilerin/kararların ortaya konulduğu] örnek projelerin sunumu A [1-2-3] Grubu
7- 3 Nisan Kentsel Programının Oluşturulması görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000 [1/1000] plan örnek projelerin sunumu B [4-5-6] Grubu
8- 10 Nisan Kentsel Programının Oluşturulması görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000 [1/1000] plan örnek projelerin sunumu
9- 17 Nisan ARA SINAV 1: TESLİM
10- 24 Nisan ARA SINAV 1: JÜRİ
11- 1 Mayıs Resmi Tatil
12- 8 Mayıs Program ve Mekânsal Müdahaleye ilişkin tasarım fikrinin tartışılması görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 genel yerleşme planı 1/500 planlar – kesitler – görünüşler Rapor
13- 15 Mayıs Program ve Mekânsal Müdahaleye ilişkin tasarım fikrinin tartışılması görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 genel yerleşme planı 1/500 planlar – kesitler – görünüşler Rapor
14- 22 Mayıs ARA SINAV 2: JÜRİ
15- 29 Mayıs Program ve Mekânsal Müdahaleye ilişkin tasarım fikrinin tartışılması görseller ve diyagramlar 1/5000 ölçekli kentsel ilişki şeması 1/2000-1/1000 genel yerleşme planı 1/500 planlar – kesitler – görünüşler Rapor
16- 5 Haziran ifadenin geliştirilmesi
17- 12 Haziran ifadenin geliştirilmesi
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İnsan ve çevre arasındaki etkileşimi gözeterek doğal ve kentsel çevreye ilişkin öneriler geliştirir.
2- Kente ilişkin farklı ölçeklerde analiz ve sentez yapar.
3- Farklı ölçeklerde kentsel tasarım teknik ve modellerini ifade etme becerisi kazanır.
4- Kentsel tasarım ölçeğinde arazi kullanım kararları üretir ve ulaşım önerileri geliştirir.
5- Üst ölçekte alınan kararlar doğrultusunda kentsel mekân organizasyonu yapar.
6- Temalara uygun tasarım örnekleri geliştirme
7-
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 11 4 44
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 11 2 22
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 8 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 3 5 15
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1. LYNCH, K Kent İmgesi, İş bankası yayınları, İstanbul, 2014 Eylül. 2. MOUGHTIN C, Urban Design: Street and Square, 3rd Edition, Oxford, U.K. 3. GİRİTLİOĞLU C, Kentsel Mekan ögeleri, İTÜ, İstanbul, 1994 4. Tout est Townscape: Gordon Cullen, Townscape, Londres, The Architectural Press, 1961. 5. Evolution of Urban Design in Practice (Case studies of Chicago, Detroit and Cleveland through time by Sulabh Aryan Virginia Commonwealth University Follow 6. Lang, J. (2005) Urban Design: A Typology of Procedures and Products, UK: Architectural Press: 7. Barton, H, Grant M, Guise, R, “Shaping Neighbourhoods”, Routledge press, London, 2nd Edition. 8. Kentsel Tasarım ve uygulamalar Sempozyumu, MSGS Üniversitesi yayınları. 9. Tuncer Mehmet, Kentsel Tasarıma Giriş, Gazi Kitabevi yayını, 2019, Ankara. İnternet kaynakçası: 10. www.pps.org 11. www.urbandesign.org/elements 12. Gehlpeople.com/projects 13. https://www.london.ca/business/Planning-Development/urban-design/Documents/Illustrated-Urban-Design-Principles.pdf, 2010 14. www.newurbanism.org/ 15. https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110118095517/http://www.cabe.org.uk/masterplans 16. https://www.archdaily.com/tag/adtopic-public?ad_name=flyout&ad_medium=categories 17. landezine.com/index.php/landscapes/landscape-architecture/realized-projects/square/ 18. BiMTAŞ kentsel tasarım projeleri, İstanbul Büyükşehir belediyesi. 19. www.ecarch.com/portfolio_category/kentsel-tasarim/ 20. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Kentsel Tasarım Rehberleri, Aralık 2018, Ankara. 21. https://www.pinterest.co.kr/figenlke/aanalizi/ 22. https://manifold.press

Ders ile ilgili dosyalar