Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > DİN HİZMETLERİNDE REHBERLİK VE İLETİŞİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN HİZMETLERİNDE REHBERLİK VE İLETİŞİM Birinci düzey İLH822 Zorunlu 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR. CEMİL OSMANOĞLU, Prof. Dr. Mehmet KORKMAZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. HAYRİYE GENCEL
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE - Derslerde anlatım, soru-cevap, tartışma, vb. yöntemler kullanılmaktadır. Ayrıca öğrenciler muhtelif kurumlarda yapılan dini danışmanlık ve rehberlik faaliyetleriyle ilgili araştırmalar yaparak bunları sınıfta sunma gibi etkinlikler gerçekleştirirler.
Dersin amacı Bu derste din hizmetlerinde iletişim ve rehberliğin önemi, iletişim ve rehberlik süreçlerinin özellikleri, bu süreçlerde göz önünde bulundurulması gereken ilkeler, iletişim ve danışma teknikleri vb. konularının ele alınması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu derste din hizmetlerinde iletişim ve rehberliğin önemi, iletişim ve rehberlik süreçlerinin özellikleri, bu süreçlerde göz önünde bulundurulması gereken ilkeler, iletişim ve danışma teknikleri vb. konular ele alınmaktadır.

Dersin içeriği
1- Din Hizmetlerinde İletişim Süreçleri (Temel Kavramlar, İletişim Sürecinin Öğeleri, Önemi, vb.)
2- Din Hizmetlerinde Etkili İletişim Teknikleri (Beden Dili, Etkin Dinleme, vb.)
3- Dini Danışmanlık ve Rehberlik (Temel Kavramlar, Önemi, Amaçları, Uygulama Alanları, vb.)
4- Dini Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerini Yürütenlerin Sahip Olmaları Gereken Temel Yeterlikler
5- Dini Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinde Yöntem (Danışmanlık Stratejileri)
6- Dini Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetlerinde İçerik
7- Aile İrşat ve Rehberlik Bürolarında Din Hizmetleri ve Dini Danışmanlık
8- Hastanelerde, Ceza İnfaz Kurumlarında Rehberlik ve Dini Danışmanlık Hizmetleri
9- Huzurevlerinde Dini Danışmanlık ve Rehberlik
10- ARA SINAV
11- Sosyal Kurumlarda Dini Danışmanlık ve Rehberlik
12- Engellilere, Bağımlılara Yönelik Dini Danışmanlık ve Rehberlik
13- Yas Sürecinde, Olağanüstü Hallerde ve Kriz Anlarında Dini Danışmanlık ve Rehberlik
14- Gençlere Yönelik Din Hizmetleri ve Dini Danışmanlık
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din hizmetlerinde iletişim ve rehberliğin önemini açıklar.
2- Din hizmetlerinde iletişim ve rehberlik sürecini, bu sürecin öğelerini ve rollerini açıklar.
3- Dini danışmanlık ve rehberlik sürecinde kullanılan danışmanlık tekniklerini açıklar.
4- Aile ve dini rehberlik bürolarında, ceza infaz kurumlarında, hastanelerde, huzurevlerinde, sosyal hizmet kurumlarında, vb. sahalarda yapılan dini danışmanlık ve rehberlik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve bu kurumlarda dini danışmanlık ve rehberlik yapılırken nelere dikkat edileceğini açıklar.
5- Din hizmetlerinde iletişim ve dini danışmanlık/rehberlik süreçlerinde karşılaşılan sorunları açıklar ve çözüm önerileri sunar.
6- Dini danışmanlık alanında ders içi sunumlar yapar.
7- Din hizmetleri ve rehberlik alanının Türkiye''de gelişimini ana hatlarıyla açıklar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 8 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ali Ayten, Sevde Düzgüner (ed.), Manevi Danışmanlık Ve Rehberlik Hizmetleri Temel Bilgiler Kılavuzu (ve ilgili yayın seti), DİB Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar 1-Ed. Nurullah Altaş, Mustafa Köylü; Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri, Gündüz Yay. Ankara, 2012) 2-Ed. C. Tosun, Din Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler (AÖF, 2009).

Ders ile ilgili dosyalar