Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > 20. YÜZYILIN İKİNCİ YARISINDA TÜRKİYE MİMARLIĞI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
20. YÜZYILIN İKİNCİ YARISINDA TÜRKİYE MİMARLIĞI Birinci düzey MİM S56 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğr. Üyesi Duygu TURGUT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Ders kapsamında; Türkiye mimarlığında 1950 sonrası değişime uğrayan mimarlık anlayışları, çağdaş mimarlığın düşünsel gelişimindeki değişimlerin yansımaları, öne çıkan mimarların anlayışları ve yapıtları üzerinden eleştirel bir bakışla ve Batı ile karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Bu içerikle; öğrencinin Çağdaş mimarlık sorunsalı ile yakından yüzleşmesi ve Türkiye’deki ele alış biçimleri ile tanışması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Başlıca çalışma ve yapıtlarıyla 20. yüzyıl mimarları, 20. yüzyılda ortaya çıkan akımlar ve mimarlık ortamının öğrencilerle birlikte tartışılması ve anlamaya çalışılması

Dersin içeriği
1- Giriş. Dersin içeriği ve kaynakça ile ilgili bilgi verilmesi. Ödev konularının seçimi.
2- Vernaküler Mimari, Türk Evi kavramı.
3- I. Milli Mimari Dönemi; İstanbul ve Ankara özelinde başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması. Ödev konularının seçimi.
4- 1930-1945’te Türkiye’de Modern Mimarlık; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, ortaya çıkan akımların tanıtılarak tartışılması
5- II. Milli Mimari Dönemi; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, İstanbul ve Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması
6- 1950-1960 Savaş Sonrası ve Uluslararası Üslup - 1960-1970’ler Plüralizm; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, İstanbul ve Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması
7- Resmi Tatil
8- Postmodernizm- Türkiye’de Postmodernizm; Dekonstrüktivizm; Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması, Türkiye’de 1980 sonrası mimari ortamın tartışılması
9- Vize Sınavı (9. Hafta)
10- Resmi Tatil
11- 1. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
12- 1. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
13- 2. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
14- 3. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
15- 3. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
16- 4. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
17- 4. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
2- Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca mimarları, yapıları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını sorgulama, farklı görüşleri eleştirel bir değerlendirme becerisi kazanır.
3- Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
4- Mimarlık tarihinin farklı dönemlerindeki mimari üslup ve geleneklerinin bilgisini sahip olur, böylelikle tarihi çevrenin ve kültürel mirasın önemini kavrayarak tarihsel kültürel değerlere duyarlı olma ve onları koruma bilinci kazanır.
5- Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme, eleştirel bakış açısıyla karşılaştırma yapma ve değerlendirme becerisi kazanır.
6- Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 6 2 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Frampton, 1992, Modern Architecture, A Critical History, Thames &Hudson, London. Jencks, C, 1973, Modern Movements in Architecture Harmondsworth : Penguin Books. Jencks, C, 1987, The Language of Post-Modern Architecture, Academy Editions, London. Upton, D., 1998, Architecture in the United States, Oxford Uni. Press, Oxford. Özer, B., 2009, Kültür Sanat ve Mimarlık, Yem, İstanbul. Balamir, A. (2010). Clemens Holzmeister- Çağın Dönümünde Bir Mimar,Boyut Yay., İstanbul. Bozdoğan, S. (2008) Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür, Metis Yay., İstanbul. Bozdoğan, S., Özkan S. ve Yenal E. (2005). Sedad Eldem, Literatür Yay., İstanbul. Cengizkan, A. (2009). Mimar Kemalettin ve Çağı - Mimarlık, Toplumsal Yaşam ve Politika, TMMOB Mimarlar Odası ve Vakıflar Genel Müdürlüğ Yay., Ankara. Vanlı, Ş. (2006). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul. Ed. Tanyeli, U., (1999). İmprovisation Mimarlıkta Doğaçlama ve Behruz Çinici. Ed: R.Holod, S.Özkan, T.Korkmaz, A.Evin, (2005). Modern Turkish Architecture (1900-1980).

Ders ile ilgili dosyalar