Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğr. Üyesi Duygu TURGUT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Ders kapsamında; Türkiye mimarlığında 1950 sonrası değişime uğrayan mimarlık anlayışları, çağdaş mimarlığın düşünsel gelişimindeki değişimlerin yansımaları, öne çıkan mimarların anlayışları ve yapıtları üzerinden eleştirel bir bakışla ve Batı ile karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır. Bu içerikle; öğrencinin Çağdaş mimarlık sorunsalı ile yakından yüzleşmesi ve Türkiye’deki ele alış biçimleri ile tanışması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Başlıca çalışma ve yapıtlarıyla 20. yüzyıl mimarları, 20. yüzyılda ortaya çıkan akımlar ve mimarlık ortamının öğrencilerle birlikte tartışılması ve anlamaya çalışılması
|
1- |
Giriş. Dersin içeriği ve kaynakça ile ilgili bilgi verilmesi. Ödev konularının seçimi.
|
2- |
Vernaküler Mimari, Türk Evi kavramı.
|
3- |
I. Milli Mimari Dönemi; İstanbul ve Ankara özelinde başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması. Ödev konularının seçimi.
|
4- |
1930-1945’te Türkiye’de Modern Mimarlık; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, ortaya çıkan akımların tanıtılarak tartışılması
|
5- |
II. Milli Mimari Dönemi; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, İstanbul ve Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması
|
6- |
1950-1960 Savaş Sonrası ve Uluslararası Üslup - 1960-1970’ler Plüralizm; başlıca mimar ve yapılarla dönemin tanıtılması, İstanbul ve Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması
|
7- |
Resmi Tatil
|
8- |
Postmodernizm- Türkiye’de Postmodernizm; Dekonstrüktivizm; Kayseri özelinde dönemin yapıları üzerinden dönemin başlıca özelliklerinin ortaya konulması, Türkiye’de 1980 sonrası mimari ortamın tartışılması
|
9- |
Vize Sınavı (9. Hafta)
|
10- |
Resmi Tatil
|
11- |
1. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
12- |
1. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
13- |
2. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
14- |
3. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
15- |
3. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
16- |
4. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
17- |
4. grup öğrencilerin seçtikleri ödev konusunun planlar ve cepheler üzerinden analizinin yapılması
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
|
2- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca mimarları, yapıları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını sorgulama, farklı görüşleri eleştirel bir değerlendirme becerisi kazanır.
|
3- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Mimarlık tarihinin farklı dönemlerindeki mimari üslup ve geleneklerinin bilgisini sahip olur, böylelikle tarihi çevrenin ve kültürel mirasın önemini kavrayarak tarihsel kültürel değerlere duyarlı olma ve onları koruma bilinci kazanır.
|
5- |
Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme, eleştirel bakış açısıyla karşılaştırma yapma ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
6- |
Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Frampton, 1992, Modern Architecture, A Critical History, Thames &Hudson, London.
Jencks, C, 1973, Modern Movements in Architecture Harmondsworth : Penguin Books.
Jencks, C, 1987, The Language of Post-Modern Architecture, Academy Editions, London.
Upton, D., 1998, Architecture in the United States, Oxford Uni. Press, Oxford.
Özer, B., 2009, Kültür Sanat ve Mimarlık, Yem, İstanbul.
Balamir, A. (2010). Clemens Holzmeister- Çağın Dönümünde Bir Mimar,Boyut Yay., İstanbul.
Bozdoğan, S. (2008) Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari
Kültür, Metis Yay., İstanbul.
Bozdoğan, S., Özkan S. ve Yenal E. (2005). Sedad Eldem, Literatür Yay., İstanbul.
Cengizkan, A. (2009). Mimar Kemalettin ve Çağı - Mimarlık, Toplumsal Yaşam ve Politika, TMMOB Mimarlar Odası ve Vakıflar Genel Müdürlüğ Yay., Ankara.
Vanlı, Ş. (2006). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul.
Ed. Tanyeli, U., (1999). İmprovisation Mimarlıkta Doğaçlama ve Behruz Çinici.
Ed: R.Holod, S.Özkan, T.Korkmaz, A.Evin, (2005). Modern Turkish Architecture (1900-1980).
|
|