Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Endüstri Mühendisliği (doktora) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ETİK Üçüncü düzey ŞPL 529 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu derste lisansüstü öğretimde bilimsel esas ve ilkelere uygun araştırma yapmanın ve sonuçlandırmanın kapsamı, yöntemi ve detayları anlatılmaktadır. Dersin amacı, bilimsel araştırmaların öneminin ve niteliğinin öğrenilmesi, bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerinin kavranması, araştırma sürecinin analiz edilmesi, bilimsel etik konularında bilgi sahibi olunması ve araştırmalarda etik dışı davranışların önlenmesidir.
Dersin tanımı Bilimsel araştırmalara dair başlıca kavramlar, araştırma sürecinin analizi, bilimsel araştırmalarda etik ve etik dışı davranışlar, araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat, öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerileri.

Dersin içeriği
1- Ders kapsamı ve içeriğine ilişkin bilgilendirme
2- Bilgi, bilimsel bilgi türleri ve nitelikleri, bilim, bilimin işlevi ve türleri
3- Bilimsel araştırmacının özellikleri, araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik kavramları
4- Bilimsel araştırma yöntemleri, nitelikleri ve aşamaları
5- Veri kaynakları ve veri toplama yöntemleri
6- Araştırma probleminin tanımlanması, amaç, önem, değişkenler, hipotezler, varsayımlar, sınırlılıklar Araştırma ödevi içeriğinin duyurulması
7- Metod ve metodoloji
8- Bilimsel çalışmalarda etik, bilimsel davranış, etiğin ilkeleri
9- Ara Sınav
10- Etiğe aykırı davranışlar
11- YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, ERÜ Etik Kurul Yönergesi ve Etik kurul başvuru süreci
12- Tez önerisi hazırlıkları ve formatı
13- Öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerilerinin kritik edilmesi
14- Öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerilerinin kritik edilmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir
2- Bilimsel araştırma yöntemleri ve türlerini kavrar
3- Araştırma raporu, tez, makale v.b. bilimsel çalışmalarda uyulacak ilkeleri öğrenir
4- Araştırma konusu ile ilgili bilimsel araştırma planını oluşturur
5- Bilimsel araştırmalarda etik kuralları ve standartları açıklar, intihal örneklerini inceler
6- İntihal durumunda karşılaşılabilecek sonuçları ve yaptırımları öğrenir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Endüstri Mühendisli alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2- Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir
3- Kritik ve yaratıcı düşünme yapısına sahip olur ve çalışma alanındaki problemleri çözme yeteneği kazanır.
4- Akademik etiğin öneminin bilincindedir.
5- Araştırma çıktılarını evrensel düzeyde akademik toplulukla ve toplumla etkin bir biçimde paylaşırlar.
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 20 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 40 40
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Williman N., Research Methods: the Basics, Routledge, 2011 Headlam N., MacDonald S., Research Methods Handbook: Introductory Guide to Research Methods for Social Research, Express Networks, Manchester, 1986 Dawson C., Practical Research Methods, Baseline Arts Ltd, Oxford, 2002 Kırbaş D., Çevik F.E., Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği, Nobel Kitapevi, İstanbul, 2017 Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., Ankara, 1995 Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006
Yardımcı Kaynaklar Arıkan R., Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma, Gazi Kitabevi, Ankara, 2000 Cebeci S., Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, Alfa Yayınları, İstanbul, 2015 Day R.A., Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır, Tübitak Yayınları, 1996 Hafner A.W., Descriptive Statistical Techniques for Librarians, Chicago, 1998 Kothari C.R., Research Methodology Methods and Techniques. New Age International Publishers, India, 2004 Özdamar K., Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nisan Kitabevi, Ankara, 2013

Ders ile ilgili dosyalar