Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu derste lisansüstü öğretimde bilimsel esas ve ilkelere uygun araştırma yapmanın ve sonuçlandırmanın kapsamı, yöntemi ve detayları anlatılmaktadır. Dersin amacı, bilimsel araştırmaların öneminin ve niteliğinin öğrenilmesi, bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerinin kavranması, araştırma sürecinin analiz edilmesi, bilimsel etik konularında bilgi sahibi olunması ve araştırmalarda etik dışı davranışların önlenmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırmalara dair başlıca kavramlar, araştırma sürecinin analizi, bilimsel araştırmalarda etik ve etik dışı davranışlar, araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat, öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerileri.
|
1- |
Ders kapsamı ve içeriğine ilişkin bilgilendirme
|
2- |
Bilgi, bilimsel bilgi türleri ve nitelikleri, bilim, bilimin işlevi ve türleri
|
3- |
Bilimsel araştırmacının özellikleri, araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik kavramları
|
4- |
Bilimsel araştırma yöntemleri, nitelikleri ve aşamaları
|
5- |
Veri kaynakları ve veri toplama yöntemleri
|
6- |
Araştırma probleminin tanımlanması, amaç, önem, değişkenler, hipotezler, varsayımlar, sınırlılıklar
Araştırma ödevi içeriğinin duyurulması
|
7- |
Metod ve metodoloji
|
8- |
Bilimsel çalışmalarda etik, bilimsel davranış, etiğin ilkeleri
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Etiğe aykırı davranışlar
|
11- |
YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, ERÜ Etik Kurul Yönergesi ve Etik kurul başvuru süreci
|
12- |
Tez önerisi hazırlıkları ve formatı
|
13- |
Öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerilerinin kritik edilmesi
|
14- |
Öğrenciler tarafından hazırlanan araştırma önerilerinin kritik edilmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemleri ve türlerini kavrar
|
3- |
Araştırma raporu, tez, makale v.b. bilimsel çalışmalarda uyulacak ilkeleri öğrenir
|
4- |
Araştırma konusu ile ilgili bilimsel araştırma planını oluşturur
|
5- |
Bilimsel araştırmalarda etik kuralları ve standartları açıklar, intihal örneklerini inceler
|
6- |
İntihal durumunda karşılaşılabilecek sonuçları ve yaptırımları öğrenir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Endüstri Mühendisli alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
|
|
2- |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir
|
|
3- |
Kritik ve yaratıcı düşünme yapısına sahip olur ve çalışma alanındaki problemleri çözme yeteneği kazanır.
|
|
4- |
Akademik etiğin öneminin bilincindedir.
|
|
5- |
Araştırma çıktılarını evrensel düzeyde akademik toplulukla ve toplumla etkin bir biçimde paylaşırlar.
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
20
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
40
|
40
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Williman N., Research Methods: the Basics, Routledge, 2011
Headlam N., MacDonald S., Research Methods Handbook: Introductory Guide to Research Methods for Social Research, Express Networks, Manchester, 1986
Dawson C., Practical Research Methods, Baseline Arts Ltd, Oxford, 2002
Kırbaş D., Çevik F.E., Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği, Nobel Kitapevi, İstanbul, 2017
Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., Ankara, 1995
Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Arıkan R., Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma, Gazi Kitabevi, Ankara, 2000
Cebeci S., Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, Alfa Yayınları, İstanbul, 2015
Day R.A., Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır, Tübitak Yayınları, 1996
Hafner A.W., Descriptive Statistical Techniques for Librarians, Chicago, 1998
Kothari C.R., Research Methodology Methods and Techniques. New Age International Publishers, India, 2004
Özdamar K., Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nisan Kitabevi, Ankara, 2013
|
|